ورودی_1 copy

بررسی شاخص فلاکت در بهار 1402 با نرخ 60.4 درصد نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به زمستان ۱۴۰۱ دچار 1.2 واحد درصد افزایش شده است.

با‌این‌حال مطالعات نشان می‌دهد شاخص فلاکت در 14 استان در بهار 1402 بیش از متوسط کل کشوری به ثبت رسیده است. در این میان استان لرستان با نرخ بیکاری 12.8 درصد و تورم 57.1 درصدی، صدرنشین جدول شاخص فلاکت بوده است. کمترین نرخ فلاکت در نخستین فصل سال جاری در استان تهران با نرخ 51.6 درصد رقم خورده است. با توجه به آمارها، نرخ بیکاری در تهران 7.8 درصد و تورم این استان حدود 43.8 درصد به ثبت رسیده است.

در جایگاه بعدی نیز بوشهر با نرخ 52.6 واحد دچار کمترین نرخ فلاکت بوده است. آمارها نشان می‌دهد که این دو استان در سال 1401 نیز جزو سه استان با کمترین نرخ‌های فلاکت بوده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده  در بهار 1402، تهران که پایین‌ترین و لرستان که بالاترین جایگاه در جدول شاخص فلاکت را دارند، هرکدام حدود 1.7 واحد درصد افزایش در نرخ فلاکت را نسبت به سال قبل تجربه کرد‌ه‌اند. به عبارت دیگر می‌توان گفت کانال نرخ فلاکت استان‌ها حدود 1.7 واحد به سمت بالا منتقل شده است.

دنیای اقتصاد در اصفهان طی گزارش مبسوطی که در همین صفحه درج شده به بررسی شاخص فلاکت در استان اصفهان پرداخته، عوامل و اثرات آن را نیز بررسی کرده است.