سرانجام کارخانه ریسباف برای احداث موزه ملی اصفهان واگذار شد

سیدرضا مرتضوی  در خصوص احداث موزه ملی اصفهان، اظهار کرد: موضوع احداث موزه بزرگ اصفهان تحت عنوان «موزه ریسباف» از ده‌ها سال قبل مطرح بود و در دولت فعلی نیز وعده پیگیری مجدانه آن را به مردم و جامعه فرهنگی وهنری اصفهان داده بودیم.

به گزارش دنیای اقتصاد  و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، وی ادامه داد: این کارخانه، از بناهای بازمانده از کارخانجات صنعت نساجی استان است، که در زمان خود برند معتبر استان و کشور بود اما در سالهای گذشته بلااستفاده و در حال استهلاک بود.

استاندار اصفهان این اثر تاریخی را در شمار زیباترین و مهم ترین بناهای صنعتی_تاریخی ایران دانست و عنوان کرد: در سال ۱۳۸۱ کارخانه ریسباف بعنوان یک اثر میراثی به ثبت میراث فرهنگی کشور رسیده است.

 مرتضوی با بیان این که زمین این کارخانه بیش از ۶ هکتار است و مالکیت این زمین در اختیار بانک ملی قرار داشت، افزود: از سالهای گذشته تلاش‌های بسیاری در استان شده بود تا این کارخانه به موزه اصفهان تبدیل شود و این موضوع توسط استانداران قبلی نیز پیگیری شده بود.

وی تصریح کرد: اصفهان هزینه‌های احداث این بنا را در گذشته پرداخت کرده و چندین بار وعده کلنگ زنی مجموعه به مردم و اهالی فرهنگ و هنر اصفهان داده شده بود اما به دلیل عدم توافق های لازم، احداث موزه در این اثر تاریخی محقق نشده بود.

استاندار اصفهان گفت: متأسفانه این تعلل‌ها باعث شد تا بخشی از مجموعه نیز دچار خسارت هایی شود اما نهایتاً با پیگیری‌های مدیریت استان و پشتیبانی تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس جمهور و مساعدت تعدادی از دستگاه ها و با برگزاری جلسات مکرر و مستمر در نهاد ریاست‌جمهوری، موضوع تبدیل کارخانه ریسباف به موزه اصفهان در کمیسیون حقوقی و قضایی هیات دولت مطرح و مورد پیگیری قرار گرفت.

 مرتضوی اضافه کرد: در این راستا جلسات کارشناسی با حضور نمایندگان میراث فرهنگی، استانداری اصفهان، معاونین وزارت و تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار شد و روز گذشته این موضوع در نهاد ریاست جمهوری به تصویب رسید.

وی ادامه داد: طبق این مصوبه حق بهره‌برداری زمین کارخانه، از وزارت اقتصاد به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جهت احداث موزه بزرگ اصفهان واگذار گردید.

وی افزود: بدین ترتیب یکی از آرزوهای دیرینه مردم اصفهان نیز برآورده خواهد شد و امیدواریم سریعاً موضوع توسط وزارت میراث فرهنگی پیگیری و شاهد تحقق این تعهد چندین ساله به مردم اصفهان باشیم.