دست رد آتن به سینه اوکراین/خبری از تجهیزات جنگی نیست

«کریاکوس میتسوتاکیس»، نخست‌وزیر یونان طی مصاحبه‌ای با یک پایگاه خبری یونانی بیان کرد: «حس می‌شود که اوکراین در حال شکست است و روسیه در بسیاری از جبهه‌ها در حال پیشروی است. اوکراینی‌ها دائما درخواست سلاح می‌کنند و پیشتر پرسیده‌اند که چرا آتن نمی‌تواند سیستم‌های پاتریوت را به کی‌یف منتقل کند.»

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد، سیستم‌های پاتریوت پیشتر به عربستان سعودی فرستاده شده بودند، جایی که هیچ تهدیدی فوری وجود ندارد.

نخست‌وزیر یونان افزود: «پاتریوت به دلایل ژئوپلیتیکی در عربستان سعودی است زیرا ما می‌خواهیم در آن منطقه حضور داشته باشیم، جایی که ناآرامی‌های زیادی نیز وجود دارد. ما هم‌چنین یک ناو به دریای سرخ فرستادیم زیرا نسبت به آزادی دریانوردی مشتاق هستیم.»

او تاکید کرد: «یونان سیستم‌های دفاع هوایی کوتاه برد را از بودجه مازاد دفاعی به اوکراین ارسال کرده است و این مشکلی را با ستاد کل دفاع ملی ما ایجاد نمی‌کند. و یادآور می‌شوم که یونان به هر حال باید از سیستم‌های تسلیحاتی روسیه مستقل شود.»

میتسوتاکیس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحت چه شرایطی یونان اس-۳۰۰ را به اوکراین ارسال خواهد کرد، گفت: «یونان اس-۳۰۰ را به اوکراین منتقل نخواهد کرد زیرا ما اکنون به آنها نیاز داریم.»

این درحالیست که وی ادعا کرد: «اگر اوکراین به هر طریقی شکست بخورد، تهدید روسیه به اروپا بسیار نزدیک‌تر خواهد شد. اوکراین نباید شکست بخورد.»

طی هفته‌های گذشته یک منبع آگاه به روزنامه فایننشال تایمز گفت مقامات اتحادیه اروپا و ناتو فشاری را علیه نخست‌وزیران یونان و اسپانیا وارد می‌کنند تا این کشورها سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته خود را به اوکراین بفرستند.

همزمان با اینکه نیروهای روسیه اخیرا پیشرفت چشمگیری در میدان نبرد داشته‌اند، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین از متحدان غربی درخواستی فوری مبنی بر دریافت هفت سامانه‌ دفاع هوایی دیگر را عنوان کرده است.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز پیشتر افشا کرد که مقاماتی در اتحادیه اروپا و ناتو فشار شدید را علیه «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست‌وزیر یونان و «پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا اعمال می‌کنند تا این کشورها سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته خود را در اختیار اوکراین قرار دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.