سود ریسک‌پذیری در سرمایه‌گذاری به خودتان بازمی‌گردد

تیپ‌های شخصیتی از نظر ریسک‌پذیری

هر فرد به‌منظور یافتن پاسخ مناسب برای این پرسش همیشگی، باید درون خود را جست‌وجو کند. طبقه‌بندی افراد بر حسب ریسک‌پذیری می‌تواند الگوی مناسبی برای خودشناسی و عبور از این مرحله باشد. نظریات مختلفی در این‌خصوص وجود دارد؛ اما ساده‌ترین یا شاید کاربردی‌ترین این نظریات، پنج تیپ شخصیتی مختلف را ارائه می‌کند. اولین تیپ شخصیتی متعلق به محافظه‌کاران است. آنها تمایل کمی به ریسک‌پذیری دارند؛ چراکه نمی‌خواهند دچار ضرر شوند. این دسته، همیشه به امید فراهم شدن یک موقعیت بهتر، سرمایه‌گذاری را به تعویق می‌اندازند. در واقع این افراد موقعیت‌های کم‌ریسک را نیز یکی پس از دیگری از دست می‌دهند و ممکن است هیچ گاه جسارت تجربه سرمایه‌گذاری را به‌دست نیاورند. تیپ شخصیتی دوم معرف افراد نسبتا محتاط است. این دسته، برخی مواقع حاضر به پذیرش ریسک‌های اندک یا ریسک‌های تضمین‌شده هستند؛ اما از ریسک با مقادیر بالا پرهیز می‌کنند و از نوسانات بازار هراس دارند.

هرچند این گروه نسبت به افراد محافظه‌کار ریسک‌پذیری بیشتری دارند؛ با این حال از ریسک‌های محدود با مبالغ اندک پا را فراتر نمی‌گذارند. تیپ شخصیتی سوم افرادی را توصیف می‌کند که به اصطلاح متعادل نامیده می‌شوند. این طیف سود و زیان سرمایه‌گذاری در بازارها را مورد سنجش قرار داده، حاضرند در شرایط مناسب برای دستیابی به اهداف مالی بلندمدت‌شان ریسک‌های متوسط را پذیرا باشند. متعادل‌ها حد سود و زیان خود را در حالت میانه قرار می‌دهند. سود و زیان این افراد بیشتر به دقت مطالعه آنان مربوط می‌شود و در حالتی که برآورد درستی از فرآیند بازارها داشته باشند، اقدام به سودگیری از این بازارها می‌کنند. تیپ شخصیتی چهارم افراد نسبتا تهاجمی یا نسبتا ریسک‌پذیر را معرفی می‌کند. این افراد ضمن رصد بازارها، انتظار سود بیشتر از معمول را دارند و حاضر هستند برای پیشی‌گرفتن از بازدهی بازار دست به ریسک‌ بیشتر بزنند. سرمایه‌گذاری این افراد در برخی مواقع با سودگیری قابل‌توجه همراه می‌شود و گاهی از اوقات نیز ضرر را برای آنان به ارمغان می آورد.

در انتها تیپ شخصیتی پنجم متعلق به افراد تهاجمی است. تهاجمی‌ها در اکثر مواقع می‌خواهند بیش از ظرفیت بازار و حتی بیش از ظرفیت مالی خود سرمایه‌گذاری کنند تا هرچه زودتر به اهداف مالی‌شان دست پیدا کنند. این طیف ریسک‌پذیر در بسیاری از مواقع دچار ضرر می‌شوند؛ چراکه می‌خواهند راه صد ساله را یک شبه تجربه کنند. آنها پس از زیان شدید نیز دست از سرمایه‌گذاری پرخطر برنمی‌دارند تا بلکه ضرر پیشین را جبران کنند. تهاجمی‌ها در اکثر مواقع درگیر این چرخه باطل شده و علاوه‌بر از دست دادن دارایی‌های خود، بدهی‌های تلنبارشده را نیز به بار می‌آورند. با این اوصاف، خانواده‌هایی که به سرمایه‌گذاری علاقه‌مند هستند باید تیپ شخصیتی خود را شناسایی کنند. در این پنج تیپ شخصیتی، شخصیت متعادل بیشتر به درد یک سرپرست خانوار می‌خورد؛ چراکه نه مانند تهاجمی‌ها، دارایی خانواده را به مخاطره می‌اندازد و نه مانند محافظه‌کاران از سرمایه‌گذاری پرهیز می‌کند.

ریسک‌های بیرونی را بشناسید

پس از مرحله شناخت تیپ شخصیتی، افراد می‌توانند با شناخت الگوی رفتاری خود، در صورتی که افراطی یا تفریطی هستند، رویکرد ریسک‌پذیری خود را به سمت میانه‌روی یا تعادل‌گرایی تغییر دهند. در هر صورت پس از شناخت رفتار شخصی و میزان ریسک‌پذیری، یک مرحله دیگر برای آغاز عملیات سرمایه‌گذاری موفق نیاز است. این مرحله «شناخت ریسک‌های بیرونی» نام دارد. آگاهی از ریسک‌های بیرونی، می‌تواند افراد را از آسیب‌های ناشی از تغییر قیمت کالاها و خدمات، چرخش وضعیت اقتصادی کشور یا سیاست غلطی که مکان سرمایه‌گذاری آنها پیش گرفته، محافظت کند. افراد باید نسبت به ریسک‌ بازار، ریسک نرخ بهره، ریسک نرخ ارز و انواع دیگر ریسک‌ها مانند ریسک تورم آگاهی داشته باشند. تکمیل این دو مرحله شناختی، افراد را قادر به آغاز عملیات موفقیت‌آمیز سرمایه‌گذاری خواهد ساخت. به‌منظور آشنایی با انواع ریسک‌های بیرونی، مطالب هفته آینده بخش اقتصاد خانواده مجله «آخر هفته دنیای‌اقتصاد» را دنبال کنید.