"درشکه ها" به چهارباغ می آیند

علیرضا پویانسب - ایجاد دولت خانه صفوی و در امتداد آن پیاده راه سازی مسیر میدان کهنه(امام علی( ع)) سالیان درازی است که پیگیری می شود و مدام طرح های متعددی برای اجرای آن از جلسات خارج، اما به مرحله اجرا نرسیده است. در این میان پیاده راه سازی خیابان چهارباغ عباسی که در راستای همین مسیر احیای دولتخانه صفوی است خیلی جدی تر دنبال می شد به گونه ای که بارها در مدیریت قبلی شورا و شهرداری اصفهان از عملیات اجرایی آن سخن به میان آمد و نیز در شورا و مدیریت شهری جدید بارها اعلام شده است.

این طرح که یکی از طولانی ترین و زیباترین معابر پیاده و منظر شهری خواهد بود و بی شک توانایی رقابت شانه به شانه با شانزلیزه فرانسه را خواهد داشت حالا و در همین روزها مثل اینکه رنگ و بویی تازه به خود گرفته است. طرحی که طبق آن خیابان چهارباغ عباسی معروف ترین خیابان ایران به عنوان منظری خیال انگیز در مقابل یک پاره خط تمام ناشدنی با خاطراتی از ۴۰۰ سال پیش تاکنون می خواهد از شر چرخ و دود و صدای ماشین های موتوری خلاص شود. اتفاقی که بی شک هم از نظر روانی و هم از منظر زیبایی شهری، قطعا تفاوت زیادی با چهارباغ فعلی خواهد داشت و قطعا رفتارهای مردم در این خیابانی که قرار است همین چند روز آینده به پیاده راه تبدیل شود منضبط تر خواهد شد و همگی به دنبال پاسداشت چنین محیطی حرکت خواهند کرد. شاید طرح تبدیل چهارباغ عباسی به پیاده راه طرحی بلند پروازانه و خیال انگیز باشد، اما قطعا مشتاقان بسیاری خواهد داشت که ببینند خیابانی که زمانی شاه عباس صفوی به بهانه پیاده روی مردمان پایتخت ۴۰۰ سال پیش ایران آن را بنا کرد چه شگفتی دارد که سیاحان جهان هیچ یک نتوانسته اند که بدون توصیف چهارباغ از اصفهان عبور کنند. از طرفی پیاده راه شدن خیابان چهارباغ عباسی به عنوان یکی از خیابان های مرکزی و اصلی کلان شهری همچون اصفهان اتفاقات فراوانی برای شهر ایجاد خواهد کرد و اولین و بارزترین آن کسبه این خیابان خواهند بود. آنها امروز بر سر دوراهی ایستاده اند که آیا با پیاده رو شدن چهارباغ، کاسبی آنها سکه می شود یا باید کرکره ها را پایین بکشند و به دنبال مکانی دیگر برای امرار معاش باشند.

در همین خصوص ابوالفضل قربانی عضو شورای شهر اصفهان می گوید: در تمام شهرهای گردشگر پذیر دنیا خیابان های مرکزی شهرمجوز تردد خودرو ندارند و اصلا خیابان های تاریخی فقط محل عبور عابران هستند و مشکلی هم برای کسبه ایجاد نمی کنند و روال عادی کسب و کار در این خیابان ها ادامه دارد. قربانی ادامه می دهد: اگر طرح پیاده راه سازی چهارباغ به درستی و با برنامه باشد چه بسا که کسب و کار فروشندگان این خیابان که از اتفاق یکی از پر رونق ترین خیابان های اصفهان محسوب می شود نیز خیلی بهتر از گذشته شود. آنچه تجربه خیابان شانزلیزه فرانسه نشان می دهد از این قرار است که هرچه پیاده راه این خیابان عرض تر شده است کسب و کار کسبه آن نیز پر رونق گشته است پس شاید چنین نگرانی در خصوص پیاده راه شدن چهارباغ خیلی مسئله مهمی نباشد، اما اینکه چه فروشگاه هایی پس از پیاده راه شدن قرار است مد نظر باشد و آیا کافه های این خیابان نیز به سبک و سیاق کافه های اروپایی تعییر می کنند، خود مسئله مهم و اساسی به نظر می آید. از طرف دیگر خیابان های اطراف چهارباغ عباسی باید به گونه ای تعبیه شود که بتواند بار سنگین ترافیکی که چهارباغ روانه آنها خواهد کرد را تحمل کنند. نه اینکه پس زدگی ترافیک این خیابان ها نه تنها لذت پیاده روی در چهارباغ را بگیرد بلکه مردم شهر را در هسته مرکزی دچار سردرگمی کند.

در همین زمینه علیرضا صلواتی معاون جوان حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان که به جد دنبال پیاده راه سازی چهارباغ بوده و هست در آخرین اظهار نظرش می گوید: پیاده راه کردن مسیر میدان امام علی (ع) تا سی و سه پل و میدان انقلاب مدت‌ها است که در دست بررسی بوده و امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که باید اقدامات پیاده راهی از میدان امام حسین (ع) تا میدان انقلاب عملیاتی شود. تا همه به راحتی بتوانند از این مسیر پیاده بهترین استفاده را ببرند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در خصوص پیاده راه سازی چهارباغ عباسی این طرح را خیلی نزدیک می بیند و اعلام می کند: پویش مردمی سه شنبه‌های بدون خودرو موجب شده تا طرح پیاده سازی خیابان چهارباغ عباسی از اولین سه شنبه پس از ماه مبارک رمضان آغاز شود بر اساس این طرح خیابان چهارباغ در بعد از ظهر روزهای سه شنبه هر هفته تا پایان شب بر روی عبور وسایل نقلیه موتوری بسته می‌شود. صلواتی تصریح می کند: شهروندان در سه شنبه‌هایی که عبور وسایل نقلیه موتوری در خیابان چهارباغ عباسی ممنوع می‌شود، می‌توانند از حمل و نقل پاک تعبیه شده مثل دوچرخه‌ها، اسکوترها، درشکه، خودرو برقی کوچک و موتورهای برقی برای حمل و نقل استفاده کنند معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به اهمیت ترافیکی بالای خیابان چهارباغ عباسی از تقسیم ترافیک این خیابان به دو خیابان باغ گلدسته و شمس آبادی خبر می دهد و می گوید: بحث پیاده راه کردن چهارباغ عباسی اجتناب ناپذیر است و پیاده راه سازی این محور باید تدریجا انجام شود به همین منظور سیستم‌های حمل و نقل عمومی در دو خیابان موازی چهارباغ عباسی گسترش خواهد یافت و تلاش می‌شود که میزان تقاضای سفر برای عبور از این دو خیابان کاهش یابد.

وی از سه شنبه‌های بدون خودرو به عنوان پویشی مهم نام می برد و می افزاید: سعی داریم که آرام آرام در هر منطقه روزهای سه شنبه یک خیابان را به پیاده راه تبدیل کنیم تا شهروندان از دوچرخه و وسایل پاک حمل و نقل استفاده کنند و راهی برای استفاده از خودرو در سه شنبه‌ها نداشته باشند. صحبت های معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نوید این را می دهد که قرار است درشکه ها پس از ۴۰۰ سال دوباره به چهارباغ سلام کنند، قرار است اینبار موتورها و خودرو های برقی و نه دودزا، بدون سر و صدا از کنار عابران پیاده آرام حرکت کنند، چهارباغ دیگر قرار است از هیاهو دور باشد و چهارباغ می خواهد همان چهارباغ عباسی باشد، همان چهارباغی که سیاحان بدون ذکر نام او در مورد اصفهان چیزی نمی نوشتند. حالا باید تا اولین سه شنبه پس از ماه مبارک رمضان صبر کرد، تا طرح اجرایی شود البته بی شک در ابتدای مسیر و در همان روز اول شاید کاستی ها، کمبودها و مشکلاتی باشد، اما حتما چهارباغ با مردمان پیاده بیشتر به دل مردم می نشیند تا چهارباغ با
غول های آهنی.