تبانی؛ شایعه تمام‌نشدنی

 در کنار همه اینها اما یک کلیدواژه هم حتی پیش از پایان بازی در شبکه‌های اجتماعی پرتکرار شد؛ «شماره ۲۱ هوادار». برخی تماشاگران بازی نسبت به نمایش این بازیکن که مهدی عبدی نام داشت، حساس شدند و بعد از بازی هم فیلم عملکرد او روی گل‌های استقلال در فضای مجازی وایرال شد؛ ویدئویی که نشان می‌داد این بازیکن ۳۴ ساله از نظر فنی در حال پشت سر گذاشتن یکی از بدترین روزهای عمرش است. قسمت بعدی داستان هم که اصلا نیازی به بازگویی ندارد؛ به سرعت شایعاتی در مورد کم‌کاری این بازیکن سر زبان‌ها افتاد که ظرف ۴۸ ساعت او را وادار به پاسخگویی کرد.

مهدی عبدی دیروز به این حرف و حدیث‌ها واکنش نشان داده و در بخشی از مصاحبه‌اش با خبرگزاری تسنیم گفته: «فضای مجازی مهم نیست؛ به هر حال وقتی کسی فوتبالیست می‌شود باید این چیزها را هم قبول کند، اما تهمتی که زده می‌شود ناجوانمردانه است. مگر می‌شود یک بازیکن جلوی استقلال و پرسپولیس کم‌کاری کند؟ از شانس بد کل تیم ما مقابل استقلال سرحال نبودند، مخصوصا در نیمه دوم تیم‌مان وا رفت. در بعضی‌ صحنه‌ها آن‌قدر توپ لو رفت که اعصاب همه ما به‌هم ریخت. خدا شاهد است من نه با کسی در ارتباطم، نه اهل زد و بندم و اصلا نه استقلالی‌ام و نه پرسپولیسی. ما در خط دفاع توپ را دفع می‌کردیم، اما پنج ثانیه بعد توپ باز هم روی دروازه ما بود. خیلی در این بازی تحت فشار بودیم. ساکت الهامی هم تاکید دارد که دفاع باید بازی‌سازی کند، اما توپ‌ها بلافاصله لو می‌رفت و در اکثر صحنه‌ها ما سه نفر بودیم و بازیکنان استقلال پنج نفر!

هافبک‌های استقلال هم به خط حمله اضافه می‌شدند. اگر کسی فنی باشد می‌داند که کم‌کاری وجود ندارد و شرایط به شکلی پیش رفت که تیم ما تمرکزش را از دست داد.» عبدی برای اینکه حجت را تمام کرده باشد، به منتقدانش که اغلب پرسپولیسی هستند یادآوری می‌کند مسابقه هفته آینده آنها با استقلال نشان خواهد داد که آبی‌ها از نظر فنی و بدنی چقدر قوی هستند؛ آنچه شاید باعث تبرئه این بازیکن شود: «حقیقت این است ما به لحاظ بدنی از استقلال پایین‌تر بودیم. حالا دربی در پیش است و خواهید دید؛ کسانی که تهمت می‌زنند ببینند خودشان می‌توانند استقلال را ببرند. واقعا این تیم به لحاظ بدنی خوب است. متاسفانه در روز بد تیم، کل کاسه و کوزه‌ها سر من شکست. این نامردی است.»

قضاوت در مورد آنچه رخ داده کار آسانی نیست، اما به تدریج حجم هجمه‌ها و شایعاتی از این دست در فوتبال ایران آن‌قدر زیاد شده که تحملش دیگر غیرممکن است. حتما در مواردی فساد و کم‌کاری و شرط‌بندی هم داریم؛ مثل همه جای دنیا. با این حال چون اراده‌ای برای پاک‌سازی جدی فضا وجود ندارد و تا به حال شاهد حتی یک مورد افشای این قبیل اتفاقات و برخورد با گناهکاران نبودیم، افکار عمومی به خودش اجازه می‌دهد به هر کسی برچسب بزند. امروز پرسپولیسی‌ها بازیکن حریف استقلال را سیبل کرده‌اند و لابد فردا استقلالی‌ها با ذره‌بین دنبال اشتباه یک بازیکن در برابر سرخ‌پوشان خواهند گشت تا انتقام بگیرند؛ چرخه نفرتی که قربانی‌اش آدم‌های بعضا بی‌گناه هستند.


جبران در حذفی؟

بعد از هجمه‌های مجازی به مهدی عبدی، باشگاه هوادار هم به این موضوع واکنش نشان داد. سخنگوی باشگاه به رسانه‌ها گفته: «بازیکن روز خوب و بد دارد. مهدی عبدی باشرف‌ترین بازیکن هوادار است. شاید این اتفاقات به ما انگیزه بدهد که در جام حذفی به استقلال بخوریم و داستان متفاوتی رقم بزنیم.» هوادار در یک‌چهارم نهایی جام حذفی به استقلال ملاثانی خورده و استقلال تهران هم با پارس جنوبی جم بازی دارد. برندگان این دو مسابقه در نیمه‌نهایی به هم می‌خورند.