بازار سهام

بورس جامانده از دلار

بورس اوراق بهادار تهران پس از افت قابل‌توجه روز یکشنبه، روز گذشته حدود ۴‌هزار واحد به سمت بالا حرکت کرد. به طوری که شاخص کل طی معاملات روز شنبه با ۰.۲۲‌درصد افزایش در ارتفاع ۲ میلیون و ۵‌هزار واحدی مستقر شد. نماگر هم‌‌‌وزن اما با کاهش ۰.۳۳ درصدی همراه شد. همچنین در حدود ۳۵۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس و فرابورس خارج شد درصورتی که روز یکشنبه با خروج پول ۱۳۶۴ میلیارد تومان رکورد دو ماهه شکسته شد. نگرانی از اتفاقات و حملات رخ داده در منطقه بورس تهران را به زیر سایه خود برده است. به همین ترتیب با افزایش نگرانی‌ها نرخ ارز آرایش صعودی به خود گرفته است که تاکنون تاثیر مثبتی بر بازار نداشته است. در روزهای آتی پیش‌بینی عملکرد دشوار است و احتمال نوسانات بزرگ و کوچک از سایر سناریوها محتمل‌‌‌تر است.

15-01

 

بازار سکه

اوج‌گیری سکه

بازار سکه و طلا در روز یکشنبه به دنبال اخبار درگیری‌‌‌ها در منطقه با شیب زیادی به سمت قله قیمتی حرکت کرد و کانال 30 میلیون تومانی را پس از سه ماه و نیم فتح کرد. در مبادلات روز دوشنبه با افزایش قیمتی بیش از یک میلیون تومان، هر قطعه سکه امامی در بهای 31 میلیون و 400هزار تومان مبادله شد. حباب سکه نیز پس از مدت‌‌‌ها درجا زدن در حوالی 5 میلیون تومان به حدود 8 میلیون تومان رسید که حاکی از سطح انتظارات افزایشی شدید در این بازار است. مهم‌ترین دلیل ترمز بریدن قیمت سکه و طلا درگیری‌‌‌های شکل گرفته در منطقه است که منجر به رشد قابل‌توجه نرخ ارز شد. از آنجا که طلا همواره پناهگاه امنی در زمان‌‌‌های خطر به حساب می‌‌‌آید و نرخ ارز نیز به این بازارها سیگنال می‌دهد؛ رشد چشمگیر بها در بازار سکه و طلا کاملا منطقی و طبیعی است.

15-02

 

بازار طلای جهانی

پناهگاه ایمن سرمایه‌گذاری

در مبادلات روز دوشنبه طلای جهانی حدود 18 دلار رشد کرد و از مرز حمایتی 1850 دلار عبور کرد. به این ترتیب هر اونس طلا ساعت 19 دیروز به وقت تهران در بهای 1852 دلار مبادله شد. درگیری‌‌‌ها در خاورمیانه نگرانی عظیمی در بازارها ایجاد کرد که منجر به گرایش سرمایه‌گذاران به فلز زرد به عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاری شد. به این علت افزایش تقاضا برای طلا منجر به رشد بها شد. در وضعیت نابسامان جهانی طلا پایگاه مناسبی برای حفظ نگهداری ارزش سرمایه به حساب می‌‌‌آید. بازارها نیز تمرکز خود را از نرخ بهره و تورم ایالات متحده به سمت سیاست معطوف می‌کنند. به این ترتیب در آمارهای اقتصاد کلان علت و راهی برای رشد قیمت طلا وجود ندارد اما با توجه به مبهم بودن زمان پایان بحران در خاورمیانه انتظار می‌رود تمایلات صعودی در این بازار پایدار بماند و در روزهای آتی طلا شاهد رشد قیمتی باشد.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

تعادل نسبی در بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد دادو‌ستد قرار می‌گیرد، در روز معاملاتی دوشنبه برخی بر مدار صعود و برخی دیگر با افت قیمت همراه شدند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 معامله می‌شود، روز گذشته را افزایشی پشت سر گذاشت. به این ترتیب تسه یاد شده با رشد 0.89 درصدی معادل بیش از یک‌هزار و 800 تومان افزایش کار خود را در قیمت پایانی 96‌هزار و 729 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که به‌‌‌نظر بازار مسکن روبه به تعادل و بهتر شدن حرکت می‌کند. با اقدامات تنظیم‌‌‌گری وزارت راه و شهرسازی در حوزه نظارت بر خانه‌‌‌های خالی، زمین‌‌‌های بایر، مشاوران املاک، سایت‌‌‌های منتشر‌کننده آگهی‌‌‌های املاک و... این احتمال وجود دارد که بازار مسکن به سمت تعادل برود.

15-04

 

بازار نفت

جهش نفتی

بهای نفت خام در مبادلات تجاری روز دوشنبه به سبب وقوع درگیری در خاورمیانه حدود 3 دلار یا به عبارتی 4‌درصد افزایش یافت. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت در بهای 87 دلار و 91 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت 86 دلار و 18 سنت مبادله شد. در زمان جنگ و درگیری به طور ویژه در خاورمیانه بهای سوخت افزایش می‌یابد و این رشد قیمتی روز گذشته را توجیه می‌کند. اگر‌چه سایر مولفه‌‌‌های اقتصاد کلان خبر از بهبود وضعیت و کاهش نگرانی از رکود جهانی ندارند، التهاب در خاورمیانه تصمیم‌گیرنده تعادل بازار است. به همین علت نفت خام با سرعت توانست روند نزولی هفته گذشته را معکوس کند و به طرز قابل ملاحظه‌‌‌ای رشد قیمتی داشته باشد. علاوه بر آن وضعیت عرضه نفت نیز در هاله‌‌‌ای از ابهام قرار دارد. با این تفاسیر تا زمان پایداری درگیری‌‌‌ها در روزهای آتی قیمت نفت تمایلات صعودی از خود نشان می‌دهد.

15-05