اسرائیل تصمیم خود را عملی کرد

روز سه‌شنبه گذشته ارتش رژیم صهیونیستی پس از عبور از فیلادلفیا یا همان گذرگاه مرزی میان غزه و مصر، به حومه شرقی رفح پا گذاشت، پایانه مرزی را اشغال کرد و تمام مناطق این گذرگاه از جمله مناطق مسکونی را مورد حملات شدید هوایی و گلوله‌باران قرار داد.

این اقدام رژیم صهیونیستی در بحبوحه دستیابی به توافقی صورت گرفت که از سوی حماس مورد تایید قرار گرفته بود. لذا با این اقدام نه‌تنها رفح به عنوان یگانه راه تنفسی که مردم غزه را به دنیای بیرون وصل می‌کرد، بسته شد، بلکه آخرین امیدی که پس از هفت ماه جنگ و از دست رفتن جان بالغ بر ۳۵ هزار نفر، با تلاش‌های میانجی‌گران در دل مردم این منطقه ایجاد شده بود نیز به ناامیدی تبدیل گشت.

نتانیاهو به منظور دستیابی به اهدافی که از جنگ غزه تعریف کرده بود، انگیزه فوق‌العاده بالایی برای حمله به رفح داشت‌؛ وی گمان می‌کرد که با حمله به جنوبی‌ترین منطقه غزه می‌تواند چندین گردان باقی‌مانده حماس را نابود، سازمان رزم آن را فلج، سران حماس که میان مردم در رفح هستند را دستگیر و اسرای اسرائیلی را آزاد کند.

اما بسیاری از مقامات سیاسی-نظامی و رسانه‌ها برخلاف تصورات نتانیاهو سخن گفتند. «اسرائیل زیو» سرلشکر ذخیره و رئیس سابق شعبه عملیات ارتش رژیم صهیونیستی هشدار داد که چنین عملیاتی برای اسرائیل بسیار خطرناک است. روزنامه تایمز انگیس نوشت به سبب در جریان بودن مذاکرات قاهره، حمله به رفح ارزش استراتژیک ندارد و فقط دارای جنبه نمایشی است. آمریکا نیز برای چندمین مرتبه هشدار داد که حمله گسترده به رفح به نفع حماس خواهد بود. همچنین عده‌ای معتقدند به طور کلی این حمله باعث نابودی حماس نخواهد شد و این گروه همچنان به حیات خود ادامه خواهد داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.