بازار سهام

روزهای سرد بازار سهام

1

بورس اوراق بهادار تهران در اولین روز کاری تیرماه عملکرد منفی داشت. به طوری که شاخص کل بیش از 11 هزار واحد کاهش داشت و شاخص را در ارتفاع 2میلیون و 162 واحد رها کرد و نماگر هم‌‌‌وزن که دید بهتری به بازار می‌‌‌دهد همراه با شاخص کل افت 43/ 0 درصدی را رقم زد. وضعیت بورس همچنان در حالت رکودی قرار دارد، ارزش معاملات روز شنبه 3 هزار و 575 میلیارد تومان ثبت شد که مانند روزهای گذشته رقم برجسته‌‌‌ای محسوب نمی‌‌‌شود و روز گذشته خروج پول حقیقی نیز ادامه پیدا کرد به طوری که بازار 239 میلیارد تومان را از دست داد. بورس در حال حاضر محرکه‌‌‌ای برای رشد ندارد و وزن دادن به کاهش شاخص توسط سرمایه‌گذاران منجر به کاهش‌‌‌های شدیدتر خواهد شد. در روزهای آتی احتمال رخداد تغییر مثبت عمده بسیار اندک است و بازار مانند هفته گذشته رفتار خواهد کرد.

بازار سکه

درجا زدن سکه

2

شنبه و در اولین روز هفته معاملات، بازار سکه و طلا به مانند دو هفته گذشته نوسانات در بازه کمی را ادامه داد. روز گذشته آغاز سومین هفته تغییرات مثبت و منفی اندک برای سکه بود. به طوری که هر قطعه سکه امامی با رشدی کمتر از 5/ 0 درصد در قیمت 28 میلیون و 693 هزار تومان قرار گرفت در همین حال حباب آن در بازار نیز در کانال 6 میلیون باقی ماند. فضای نسبتا آرامی در جریان است که منجر به دست نگه داشتن معامله سرمایه‌گذاران می‌‌‌شود و عموما در انتظار کاهش‌‌‌های بیشتر هستند. تاکنون روند معناداری برای سکه مشاهده نشده است اما تحلیلگران بر این باورند که اگر مرز مقاومتی 28 میلیون و 800 هزار تومان بشکند می‌‌‌توان گفت سکه در مسیر صعودی قرار می‌‌‌گیرد. در حالی که دلار روز گذشته سبز شد و به نظر نمی‌‌‌رسد تغییرات چشم‌گیری ثبت کند محرکه‌‌‌ای برای رشد سکه وجود ندارد علاوه بر آن طلای جهانی نیز ریزش شدیدی را رقم زد.

بازار طلای جهانی

هفته تلخ طلا

3

در هفته‌‌‌ای که گذشت طلا با شدیدترین کاهش بهای خود از ماه ‌‌‌ژانویه تا‌کنون مواجه شد. به رغم آنکه در تمام طول هفته طلا سعی بر آن داشت تا در محدوده 1950 دلار باقی بماند روز پنج‌شنبه با ریزش شدیدی به حدود 1917 دلار به ازای هر اونس رسید و آخرین بها برای هر اونس طلا 1921 دلار و 20 سنت ثبت شده است. در هفته گذشته پس از جلسه فدرال رزرو که با نتیجه توقف افزایش نرخ بهره همراه بود قیمت فلز زرد اندکی حمایت شد. علاوه برآن کاهش شاخص دلار نیز منجر به بالارفتن بها شد اما نه به اندازه‌ای که انتظار می‌‌‌رفت. در انتهای هفته صحبت‌‌‌های رئیس فدرال رزرو مبنی بر ادامه سخت‌‌‌گیری‌‌‌ها و افزایش نرخ بهره در دو نوبت دیگر هزینه نگهداری طلا به عنوان دارایی بدون بازده را افزایش داد و از جذابیت آن کاست. بنابراین در هفته آتی احتمال رشد قابل توجهی وجود ندارد.

بازار اوراق مسکن

راهی برای توسعه مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرد، در اولین روز معاملاتی تابستان کار خود را عموما با رشد قیمت سپری کردند. در این میان نیز هر برگ اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌‌‌گیرد، معاملات خود را در روز شنبه با 5 درصد افزایش معادل بیش از 4 هزار و 200 تومان در قیمت پایانی 88 هزار و 685 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه سازندگان مسکن در مجموع به دو گروه تقسیم می‌‌‌شوند یکی سازندگانی که تجربه کافی در این حوزه دارند، اما فاقد سرمایه کافی هستند که در زمان رشد قیمت‌‌‌ها و افت ساخت و ساز به فکر مهاجرت می‌‌‌افتند و از ایران خارج می‌‌‌شوند و گروه دوم سازندگان دارای سرمایه هستند. همچنین گفتنی است که هدایت منابع بانکی به سمت فعالیت‌‌‌های مولد حوزه مسکن در تقویت پروژه‌های نهضت ملی مسکن بسیار موثر است‌‌‌.

بازار نفت

جدال نفت و رکود

5

کند شدن رشد اقتصادی منجر به تشدید نگرانی‌‌‌های رکودی می‌‌‌شود که تقاضای سوخت و نفت را با چالش جدی رو‌در‌رو می‌‌‌کند. آخرین قیمت‌‌‌های ثبت‌شده به این شرح است که قیمت هر بشکه نفت خام برنت در 73 دلار و 85 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت در بهای 69 دلار و 16 سنت مبادله شد. پس از اظهارات رئیس فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره در دو مرتبه دیگر تا انتهای سال، رکود پررنگ‌‌‌تر از قبل بر میزان تقاضای نفت سایه انداخت به طوری که پیش‌بینی می‌‌‌شود حتی افزایش تقاضای تابستانی نمی‌‌‌تواند این افت را تعدیل کند. از سوی دیگر بانک مرکزی انگلستان نیز نرخ بهره‌‌‌های خود را افزایش داده است که مرتبه ترس از رکود را بالا برد. بنابراین باوجود کاهش تولید نفت عربستان نگرانی‌‌‌های رکودی پیروز میدان شدند و قیمت نفت خام را به زیر کشیدند که احتمال می‌‌‌رود رشد موثری برای نفت در هفته آینده ثبت نشود.