بازار سهام

تداوم سقف‌شکنی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۶۰۰ واحدی (۶۶/ ۰ درصدی) در سطح ۹۱ هزار و ۲۵۵ واحدی ایستاد. «فولاد» با گزارش مناسب آبان، بیشترین نماد تاثیرگذار بر رشد شاخص بود. تداوم رشد قیمت فولاد در بازار چین با افت موجودی‌ها (رسیدن موجودی میلگرد به کمترین سطح حداقل از ۲۰۱۱) در کنار کاهش تولیدات این کشور از اکثر نمادهای فولادی حمایت کرد. اما ماده اولیه فولاد، سنگ آهن از سقف ۲‌ماهه با افت مواجه شد و مس به ۶۸۰۰ دلار (از بالاتر از ۷۰۰۰ دلار روز جمعه) رسید. بنابراین شاهد تقویت احتیاط در نمادهای تولیدکننده مس و روی بودیم. انتشار گزارش ۶‌ماهه «شبندر» و پوشش سود ۷۶ درصدی در کنار احتمال تعدیل مثبت کمتر از ۲۰ درصدی موج مثبت را به پالایشی‌ها بازگرداند. با وجود فضای اصلاح خودرویی‌ها، گروه‌های کوچک‌تر شامل محصولات چوبی، انتشار و چاپ و محصولات کاغذ با بیشترین رشد میان صنایع همراه بودند.

بازار سهام

 

بازار ارز

نوسان دلار در 4120 تومان

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 10 تومانی به نرخ 4124 تومان معامله شد. با وجود روند کم‌نوسان دلار زیر سطح 4100 تومانی در روزهای پایانی آبان، از ابتدای آذر شاهد بازگشت نرخ دلار به بالاتر از 4100 تومان هستیم و میانگین نرخ دلار در 5 روز معاملاتی اخیر در سطح 4122 تومان قرار گرفته است. روز گذشته نیز رشد نرخ درهم تا سطح 1126 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم عامل حمایت از دلار شد. با وجود چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری در پایان سال میلادی، همچنان چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار تاکید رئیس بانک مرکزی بر مقطعی بودن رشد نرخ دلار، عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران و کاهش تقاضای سفته‌بازی است. همچنین با رشد ۹/ ۸ درصدی نرخ ارز مبادله‌ای، از ابتدای سال چشم‌انداز حرکت تدریجی به سمت تک‌نرخی شدن ارز تقویت شده است.

بازار ارز

 

بازار سکه

توقف ریزش سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 4 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 358 هزار تومان معامله شد. رشد طلای جهانی، رشد نرخ دلار و شناسایی کف میان معامله‌گران پس از ریزش روزهای اخیر از قیمت سکه حمایت کرد. با وجود افت طلا در روز سه‌شنبه، در ساعات پایانی معاملات روز دوشنبه اونس طلا تا سقف ۱۲۹۹ دلار رشد داشت. اما کف ۱۲۹۰ دلاری از طلا حمایت کرد. پیش‌تر چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی، سیگنال‌های بازار آتی و تمایل معامله‌گران به تشدید نوسانات سکه رشد سکه تا سقف یک میلیون و ۴۳۷ هزار تومان را رقم زد. اما آغاز حراج سکه در بانک کارگشایی (عرضه سکه در بسته‌های ۲۰ تایی به قیمت یک میلیون و ۲۸۸ هزار تومان در روزهای زوج تا اطلاع ثانوی) افت ۷۶ هزار تومانی (۳/ ۵ درصدی) قیمت سکه را در ۳ روز معاملاتی اخیر رقم زد.

بازار سکه

 

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا از سقف 6‌هفته

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1295 دلار معامله شد. پیش‌تر در ساعات پایانی معاملات روز دوشنبه افت شاخص دلار به کف 2‌ماهه، اونس طلا را تا سقف 6‌هفته (13/ 1299 دلار) افزایش داد. روز سه‌شنبه با وجود افت شاخص دلار، شرایط احتیاطی نوسان طلا بالاتر از 1290 دلار را رقم زد. سخنرانی جروم پاول برای دریافت تاییدیه ریاست آینده فدرال رزرو در مقابل کمیته بانکی سنا عامل احتیاطی بود. با حمایت جروم  پاول از سیاست‌های اخیر فدرال رزرو، ادامه رویکرد کنونی افزایش نرخ بهره، با ریاست وی مورد انتظار است. روز سه‌شنبه همچنین سخنرانی ترامپ با اعضای جمهوری‌خواه سنا در مورد قوانین مالیاتی نیز مورد توجه است. همچنان نوسان بازارهای سهام نزدیک سقف، عامل فشار بر طلا است. اما کارشناسان تکنیکال، با عبور مقطعی طلا از سقف ۱۲۹۵ دلاری، چشم‌انداز رشد بیشتر طلا را دور از انتظار نمی‌دانند.

بازار طلای جهانی

 

بازار اوراق مسکن

ادامه کم‌نوسانی ‌«تسه‌»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94 (تسه9412) با افت 5/ 0 درصدی به قیمت 75 هزار و 229 تومان معامله شدند. با وجود کاهش تقاضا در روزهای ابتدایی ماه، ادامه روند کم‌نوسان اوراق تسهیلات مورد انتظار است. گزارش تحولات مسکن بانک مرکزی رشد 9/ 6 درصدی تعداد معاملات مسکن در آبان و رشد 5/ 18 درصدی تعداد معاملات نسبت به دوره مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. رشد قیمت مسکن نسبت به سال گذشته بالاتر از 10 درصد، در سطح 8/ 10 درصد قرار گرفت. در 8 ماه ابتدایی سال رشد 7/ 7 درصدی تعداد معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم خورد. اما متوسط رشد قیمت در ۸ ماه گذشته ۱/ ۷ درصد بوده است که به شتاب گرفتن رشد قیمت مسکن در ماه‌های اخیر اشاره دارد. موضوعی که با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان می‌تواند بر تقاضای مسکن فشار آورد.

بازار اوراق مسکن

 

بازار نفت

تشدید نگرانی‌ها در آستانه نشست

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۵۷ دلار معامله شد. شرایط احتیاطی پیش از نشست اوپک و اعلام شرکت TransCanda از بازگشت عرضه ۵۹۰ هزار بشکه در روز به آمریکا بر نفت فشار آورد. با نزدیک شدن به نشست ۳۰ نوامبر اوپک، المزروعی، وزیر انرژی امارات اعلام کرد «این نشست آسانی نخواهد بود و ما سناریوهای مختلف را مورد بررسی قرار خواهیم داد.» خوش‌بینی‌ها به تمدید توافق حتی تا پایان ۲۰۱۸، افزایش تعداد معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی نفت را هفته گذشته به رکورد بیش از یک میلیارد بشکه رساند. باوجود خوش‌بینی‌ها به تمدید توافق تا پایان ۲۰۱۸، موسسه گلدمن ساکس تمدید به مدت ۹‌ماه را پیش‌بینی کرده است. بنابراین گلدمن‌ساکس، JP Morgan و BNP Paribus اعلام کردند نتیجه نشست کمتر از پیش‌بینی‌ها می‌تواند تشدید نوسانات و روند نزولی قیمت نفت را رقم بزند.

بازار نفت