نجات یک نقاشی معروف از خفا

32- (7)

دنیای اقتصاد: مرکز هنر «ال اس لوری» در «سالفورد»، تابلوی نقاشی «رفتن به مسابقه» این نقاش بریتانیایی را خرید تا از مخفی شدن این اثر هنری در مجموعه‌های خصوصی جلوگیری کند. مرکز هنر «لوری» برای خرید این نقاشی محبوب علاقه‌مندان که در سال ۱۹۵۳ میلادی خلق شده است، 8/  7میلیون پوند پرداخت کرده است. پیش از اینکه این نقاشی در حراجی روز چهارشنبه به مزایده گذاشته شود ارزش تخمینی ۵ الی ۸میلیون پوند را برای آن برآورد کرده بودند. این نقاشی ۲۲ سال در مرکز هنر «لوری» برای عموم مردم به نمایش گذاشته شده بود تا اینکه در سال ۱۹۹۹ به قیمت 9/  1میلیون پوند توسط «انجمن فوتبالیست‌های حرفه‌ای» خریداری شد. «لوری»‌ از سال ۱۹۵۲ میلادی و پس از بازنشسته شدن از شغل اصلی که داشت به فعالیت هنری تمام‌وقت روی آورد. پیش از آن، او فقط شب‌ها و پس از اینکه مادرش به خواب می‌رفت به سراغ نقاشی می‌رفت.

 

کشف مجسمه تاریخی در مزرعه

32- (8)

دنیای اقتصاد: یک کشاورز به نام «ارکین توربیو» حین کار در مزرعه سیب‌زمینی به یک جسم سخت در زمین برخورد کرد. او که فکر می‌کرد به یک سنگ بزرگ برخورد کرده است، همچنان به حفاری ادامه داد تا این سنگ مشکل‌ساز را خارج کند. در نهایت او با مجسمه بزرگ سنگی مواجه شد که به شکل چهره و بالاتنه انسان حکاکی شده بود. مدتی زیادی نگذشت که این کشاورز متوجه شد مجسمه سنگی که کشف کرده است درحقیقت نسخه بزرگی از نوعی مجسمه است که با نام «balbal» شناخته می‌شود. مجسمه‌ای که در مزرعه «ارکین» کشف شده است حدود ۳متر طول دارد. این مجسمه انسان را به تصویر می‌کشد که نوعی زره را بر تن دارد و یک دستش را در کنار و دیگری را مقابل بدنش خم کرده است. در یکی از دستان این مجسمه شمشیر کوچکی حکاکی شده اما بخش پایینی آن حکاکی ندارد و می‌توان نتیجه گرفت این قسمت از مجسمه در زمین دفن شده بود.

 

زندگی در روستا در هنر انتزاعی

32- (6)

دنیای اقتصاد: «جوآن میچل» نقاش مطرح امریکایی که زندگی‌اش را با سفر به پاریس در فرانسه گذراند، به عنوان یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین نقاشان سبک انتزاعی شناخته می‌شود. نقاش‌های او نخستین روایت‌های انتزاعی از طبیعت و تمدن‌‌های اولیه قلمداد می‌شود. این نقاش زن امریکایی اما پاریس‌نشین که علاقه بسیاری به طبیعت داشت، آثارش را با الهام از محیط غیرشهری خلق کرد. او با استفاده از رنگ‌های تند، ضرب خشن قلم مو و ترکیب‌های متجانس در رنگ‌بندی،‌ طبیعت را بازنمایی کرده است. «میچل»‌ نخستین نمایشگاه بزرگش در موزه را در سال ۱۹۷۲ با عنوان «پنج سال من در روستا» برگزار کرد. این نمایشگاه با استقبال خوب منتقدان مواجه شد و بسیاری از او به عنوان یکی از بهترین نقاشان آمریکایی قرن بیستم یاد کردند. «میچل» تا زمانی که توان داشت به نقاشی کردن ادامه داد و چندین نمایشگاه انحصاری در دهه ۸۰ میلادی برگزار کرد و در نهایت در اکتبر سال ۱۹۹۲ در بیمارستانی واقع در پاریس درگذشت.