تدوین طرح دوفوریتی درباره لایحه بودجه در مجلس

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، ضمن انتقاد از دومرحله‌ای شدن بررسی لایحه بودجه سالیانه، اظهار داشت: بودجه سال ۱۴۰۳ برای اولین بار با اصلاحی که در ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس که مربوط به روند بررسی لوایح بودجه است، به صورت دومرحله‌ای بررسی شد به این صورت که ابتدا تبصره  و مفاد لایحه و پس از آن جداول بودجه مورد ارزیابی قرار گرفت که این روش مشکلاتی را به وجود آورد.

خبر مرتبط
ویژگی‌های ممتاز قانون بودجه ۱۴۰۳ از زبان داود منظور

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اعتبار ۱۷۲۸ میلیارد تومان برای کمک به تغذیه کودکان دچار سوء تغذیه در سال جاری خبر داد و اعلام کرد: اعتبارات رفاه و تامین اجتماعی از ۱۳۱ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۶۳۰ همت در سال ۱۴۰۳ (رشد ۳۸۰درصدی) افزایش یافته است.

وی در توضیح مشکلات به وجود آمده در روش دومرحله‌ای بررسی بودجه، بیان کرد: این روش زمان بر است و الان که ماه دوم سال رو به پایان است، هنوز لایحه بودجه به طور کامل به دولت ابلاغ نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: همچنین قرار بود که در این روش جزئیات جداول بررسی شود اما در زمان بررسی آنها در جلسه علنی برخی از جداول از جمله جدول 7، 8 و 12 به صورت کلی رای‌گیری شدند و نمایندگان درباره آنها پیشنهادی ندادند.

کوچکی‌نژاد تصریح کرد: در برخی از جداول هم به دلیل اینکه در مرحله اول و زمان بررسی تبصره‌ها سقف بودجه بسته و تصویب شده بود امکان تغییر و کم یا زیاد کردن آن وجود نداشت و باید در راستای همان سقف تعیین شده تصمیم‌گیری می‌کردیم.

وی ادامه داد: بنابراین جمعی از نمایندگان طرح دوفوریتی اصلاح ماده 182 آیین‌نامه داخلی مجلس مربوط به روند بررسی بودجه در مجلس را تدوین کرده‌اند و امضا برای این طرح جمع‌آوری و به هیئت رئیسه ارائه شده تا با توجه به قید دوفوریت در دستور کار جلسات این هفته  مجلس قرار گیرد.

نماینده رشت در مجلس با بیان اینکه عنوان این طرح اصلاح ماده 182 آیین‌نامه داخلی مجلس است، افزود: در این طرح به دنبال بازگشت به بررسی لایحه بودجه سالیانه به صورت یک مرحله‌ای، یعنی بازگشت به شیوه قبلی هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: با توجه به اینکه در روزهای پایانی عمر مجلس یازدهم هستیم تلاش خواهیم کرد که در هفته جاری این طرح را تعیین تکلیف کنیم تا زودتر مصوب شود و دولت که از خرداد ماه تدوین لایحه بودجه 1404 را در دستور کار دارد، مدل بررسی یک مرحله‌ای یا دومرحله‌ای بررسی بودجه را در نظر داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.