به گزارش «ایسنا»، سید محمدمهدی نوربخش با اشاره به برنامه‌‌‌های این ستاد در ۶ماه دوم سال‌جاری، افزود: برنامه‌‌‌های ما در دو بخش توسعه بازار شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان و تقویت زیرساخت‌‌‌ها تعریف شده است.

او، آب و آبفا، محیط‌زیست و اقلیم و زیرساخت‌‌‌های توسعه اکوسیستم اقتصاد دانش‌‌‌بنیان در بخش آب، محیط‌زیست و اقلیم را از محورهای فعالیت ستاد آب و اقلیم نام برد و یادآور شد: در حوزه آب و آبفا و فاضلاب تکمیل و ارتقای زنجیره نمک‌‌‌زدایی را در دستور کار داریم؛ چرا که یکی از چالش‌‌‌های کشور در بخش آب، تامین منابع پایدار آب است و کشور در شمال و جنوب دارای منابع آبی خدادادی است.

نوربخش خاطرنشان کرد: استفاده از منابع آبی دریا در حیطه مسوولیت‌‌‌های وزارت نیرو است و ما در حوزه توسعه انواع فناوری‌‌‌های نمک‌‌‌زدایی فعال و با این وزارتخانه در حال همکاری هستیم.دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌‌‌بنیان آب، اقلیم و محیط‌زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌بنیان ریاست‌جمهوری، ساخت ممبرین‌‌‌ها و سیستم‌های آب‌شیرین‌‌‌کن را از جمله این فناوری‌‌‌ها نام برد و اظهار کرد: با توجه به توسعه هوش مصنوعی در حوزه‌‌‌های مختلف، توسعه تجهیزات اندازه‌‌‌گیری هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی را در دستور کار داریم و از هر طرحی در این حوزه حمایت خواهیم کرد.

او کنتورهای هوشمند آب و چاه‌‌‌های کشاورزی را از جمله تجهیزات هوشمند در این حوزه نام برد و خاطرنشان کرد: این نوع کنتورها تاکنون رشد خوبی نداشته است و تولید و توسعه این کنتورها در دستور کار این ستاد قرار دارد. ضمن آنکه توسعه سامانه‌‌‌های پیش‌بینی و پهنه‌‌‌بندی سیل برای مدیریت بحران مورد توجه قرار گرفته است.

نوربخش، توسعه فناوری بهینه‌‌‌سازی و کاهش تلفات را از دیگر زمینه‌‌‌های فعالیت‌‌‌های این ستاد ذکر کرد و گفت: یکی از راهبردهای ما در حوزه منابع طبیعی کشور، کاهش تلفات است که این امر با روش‌های نرم‌‌‌افزاری و سخت‌‌‌افزاری قابل اجرا خواهد بود. پیاده‌سازی مدیریت منابع آب و پساب و بهینه‌‌‌سازی مصرف آب در بخش خانگی از جمله روش‌های نرم‌‌‌افزاری و کولرهای آبی بهینه‌‌‌سازی‌شده در مصرف آب و انرژی، به‌‌‌کارگیری فناوری‌‌‌های پیشرفته در پساب و تصفیه آب و پساب مانند نانو حباب‌‌‌ها، روش‌های نوین فلزات سنگین از آب و استحصال مواد ارزشمند از پسماندها از روش‌های سخت‌‌‌افزاری تحقق این رویکرد است.

محیط‌زیست و اقلیم

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌‌‌بنیان آب، اقلیم و محیط‌زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌بنیان ریاست جمهوری، اجرای اقتصاد چرخشی در صنایع بزرگ را از برنامه‌‌‌های این ستاد در بخش محیط‌زیست دانست و گفت: اقتصاد چرخشی یعنی از تمام ظرفیت‌‌‌ها و ورودی‌‌‌های یک صنعت و استفاده مجدد از خروجی‌‌‌های صنایع در این رویکرد پسماند صفر پیگیری می‌شود تا کاهش مصرف، جلوگیری از هدررفت انرژی و منابع در صنایع را به دنبال داشته باشد.

نوربخش تاکید کرد: یکی از رویکردهای مهم ما در طرح‌‌‌های بازیافت، استفاده مجدد از پسماندهای کشاورزی و تبدیل آنها به منابع قابل استفاده است.او جمع‌‌‌آوری هوشمند پسماند در شهرهای بزرگ و استفاده از سیستم‌های زباله‌سوز در بیمارستان‌‌‌ها را از مهم‌ترین اقدامات در حوزه پسماند ذکر کرد و یادآور شد: ایجاد و تقویت زیرساخت توسعه اقتصاد دانش‌‌‌بنیان که شامل همه فناوری‌‌‌های حوزه آب و محیط‌زیست می‌شود و راه‌‌‌اندازی سکوی پشتیبان برای همه شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان فعال در این حوزه از دیگر برنامه‌‌‌های ستاد است.

تسهیل شناسایی منابع آب‌‌‌های ژرف

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌‌‌بنیان آب، اقلیم و محیط‌زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری ادامه داد: در کنار سایر فعالیت‌‌‌ها که در دستور کار داریم، موضوع آب‌‌‌های ژرف است. این موضوع از سال ۹۲ مطرح شد و ما به عنوان کار تحقیقاتی در این زمینه وارد شدیم و فناوری‌‌‌های زیادی در این زمینه مطرح شده است.

او شناسایی منابع آب‌‌‌های ژرف با استفاده از فناوری MT و AT را جزو کارهای تحقیقاتی دانست و گفت: در زمینه استحصال این منابع آبی نظرات متفاوتی مطرح است، ولی این طرح از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و کمیته راهبری آب‌‌‌های ژرف با وزارت نیرو راه‌‌‌اندازی شد و اعتبارات خوبی برای این طرح در نظر گرفته شد.

نوربخش با ابراز امیدواری نسبت به اینکه با مشارکت این وزارتخانه دستاوردهای خوبی حاصل شود، ادامه داد: ما غیر از سیستان و بلوچستان در استان‌‌‌های سمنان، یزد، اصفهان و خراسان‌جنوبی در زمینه منشأیابی آب‌های ژرف مطالعه داریم.

او تاکید کرد: تا زمانی که مطالعات این منابع آبی تکمیل نشده باشد، نباید به‌عنوان منابع آبی پایدار تلقی شود.