صنایع پیشرو در مدار تولید

براساس آمار اعلام شده در ۸ ماه منتهی به آبان سال جاری، ۳۷۰۵ فقره پروانه بهره‌برداری در کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۷ درصدی داشته است. سرمایه‌گذاری محقق شده در مدت زمان مورد بررسی نیز بیش از ۱۹۳ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۰ درصد رشد داشته و اشتغال صورت گرفته نیز ۶۲هزار و ۴۸ نفر شغل بوده که این اشتغال نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۴ درصدی داشته است. از سوی دیگر با توجه به آمار اعلام شده بیشترین تعداد پروانه بهره‌برداری صادره در بین استان‌های کشور نیز به استان اصفهان با ۳۲۲ فقره و کمترین تعداد نیز با ۱۴ فقره به استان خراسان جنوبی اختصاص داشته است. بالاترین میزان سرمایه‌گذاری مندرج در پروانه‌های بهره‌برداری صادره نیز به استان خراسان رضوی با بیش از ۳۳ هزار میلیارد ریال با سهم بیش از ۱۷ درصدی اختصاص داشته است. همچنین آمار اعلام شده بیانگر آن است که متوسط سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یک واحد نیز در این دوره ۳/ ۵۲ میلیارد ریال است. جزئیات آمار اعلام شده بیانگر آن است که از مجموع ۳۷۰۵ فقره پروانه بهره‌برداری صادره، ۲۰۶۴ فقره پروانه به طرح‌های ایجادی (پروانه بهره‌برداری ایجادی شامل پروانه‌های صادره برای راه‌اندازی واحدهای جدید صنعتی می‌شود) و ۱۶۴۱ فقره پروانه صادره نیز به پروژه‌های توسعه‌ای (پروانه بهره‌برداری توسعه‌ای شامل پروانه‌های صادره برای توسعه واحدهای فعال می‌شود) اختصاص داشته است. سبقت صدور پروانه‌های ایجادی از توسعه‌ای در حالی است که بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند هم اکنون بخش صنعت با کمتر از نیمی از ظرفیت خود در حال فعالیت است و ایجاد شرایطی برای استفاده حداکثری از توان صنایع موجود می‌تواند رونق این بخش را به همراه داشته باشد و با این شرایط صدور جواز و پروانه جدید چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

صنایع سرمایه‌پذیر

اما به لحاظ سرمایه‌گذاری محقق شده نیز در دوره زمانی مورد بررسی در مجموع بیش از ۱۹۳ هزار میلیارد ریال سرمایه برای اجرایی کردن طرح‌های صنعتی اختصاص یافته که گروه «ساخت فلزات اساسی» بیشترین سرمایه‌گذاری محقق شده را به خود اختصاص داده است. مجموع سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای این گروه حدود ۶۴ هزار میلیارد ریال بوده که برای ۲۳۹ فقره پروانه بهره‌برداری صادره صورت گرفته است. این گروه ۷/ ۳۲ درصد از سرمایه‌گذاری محقق شده کل کشور سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده است.  دومین گروهی که بیشترین سرمایه‌گذاری محقق شده در این دوره زمانی را به خود اختصاص داده است به گروه «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» با نزدیک به ۲۹ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری تعلق دارد. از سوی دیگر گروه «سایر محصولات کانی غیرفلزی» نیز با حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه محقق شده در جایگاه سوم سرمایه‌پذیرترین صنایع قرار گرفته است. سرمایه محقق شده برای گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» نیز در این مدت بیش از ۱۷هزار میلیارد ریال بوده است. اما گروه «ساخت محصولات از لاستیک و پلاستیک» نیز در این دوره سرمایه‌ای نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد ریال را به خود اختصاص داده و در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

صنایع اشتغال‌زا

اما براساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد بررسی به واسطه ۳۷۰۵ فقره پروانه بهره‌برداری صادره در کشور ۶۲هزار و ۴۸ نفر شغل در کشور ایجاد شده است که بیشترین اشتغال‌زایی به گروه محصولات «غذایی و انواع آشامیدنی‌ها» با ۹۲۸۴ نفر شغل اختصاص داشته است. در جایگاه بعدی نیز گروه‌های صنعتی «ساخت مواد و محصولات شیمیایی»، «ساخت فلزات اساسی»، «ساخت محصولات از لاستیک و پلاستیک» و «ساخت سایر محصولات کانی غیرفلزی» در جایگاه بعدی صنایع اشتغال‌زا قرار گرفته‌اند.  براساس ارزیابی‌های صورت گرفته سهم «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» از اشتغال‌زایی در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۷۷۱۲ نفر بوده است. «ساخت فلزات اساسی» نیز در این مدت با تحقق ۷۶۵۵ نفر شغل در جایگاه بعدی صنایع اشتغال‌زا قرار گرفته است. اما سهم گروه «ساخت محصولات از لاستیک و پلاستیک» نیز از ایجاد اشتغال برابر با ۵۷۷۴ نفر در هشت ماه منتهی به آبان بوده است. سهم ساخت سایر محصولات کانی غیرفلزی نیز در این مدت ۵۰۲۶ نفر شغل بوده است.