فرهاد پناهی، بخشی از مشکلات حرفه را بین‌المللی می‌‌‌داند و برای مبارزه با فساد، پنج محور اصلی شامل آموزش، رعایت اخلاق حرفه‌ای، استفاده از استانداردهای بین‌المللی، به کارگیری هوش مصنوعی و معرفی حسابداری به عنوان رشته جذاب، مردمی ‌‌‌و اجتماعی را ضروری می‌‌‌داند.

شفافیت مالی، لازمه تعالی، توسعه و عدالت اقتصادی

خزانه‌‌‌دار کل کشور، دیگر سخنران آیین بزرگداشت هفته حسابداری گفت: اقدامات خوبی توسط خزانه‌‌‌داری کل کشور در حسابداری بخش عمومی ‌‌‌صورت گرفته که از جمله آنها تدوین استانداردهای بخش عمومی، تدوین نظام حسابداری بخش عمومی‌‌‌ بر اساس مبنای تعهدی و بازنگری و به‌‌‌روزرسانی مستمر و تشکیل کمیته دائمی‌‌‌ راهبری اجرای استاندارد‌‌‌ها و نظام حسابرسی بخش عمومی ‌‌‌است.

 وی تهیه صورت‌های مالی تلفیقی در سطح دولت و گروه‌‌‌های گزارشگر بخش عمومی ‌‌‌را اقدام دیگر خزانه‌داری کل عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف مهم حسابداری بخش عمومی ‌‌‌که باید انجام شود؛ تدوین ترازنامه دولت است که با انجام آن مشخص می‌شود دولت‌‌‌ها چه وضعیتی را تحویل می‌‌‌گیرند و چه چیزی را به دولت بعد تحویل می‌دهند و در حال حاضر نیز کارهایی در این زمینه انجام شده است، اما اشکالات فراوانی دارد تا بتوان به عنوان ترازنامه دولت از آن نام برد.

اکرمی ‌‌‌فرآیند حسابرسی ادعای مطالبات از دولت یا در واقع شفاف شدن میزان بدهی دولت را اقدام دیگر حسابداری بخش عمومی ‌‌‌عنوان و اظهار کرد: تا قبل از سال ۱۳۹۴، هر شخصی با هر سندی می‌توانست ادعای طلب یا بدهی از دولت کند، اما در حال حاضر بدون طی فرآیند موضوع، کسی نمی‌تواند ادعای این چنینی از دولت داشته باشد و خزانه‌‌‌داری گزارش‌‌‌های سه‌ماهه در خصوص وضعیت طلب یا بدهی دولت و اجزای آن را ارائه می‌دهد.

گزارشگری مالی شبکه عصبی نظام اقتصادی کشور

در ادامه وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز گفت: اگر سیاستگذاری را علم اتخاذ تصمیمات درست در اداره کشور می‌‌‌دانیم برای این تصمیم‌‌‌های درست و بهینه در اداره کشور، نیازمند اشراف دقیق و بهنگام از موقعیت کنونی در اقتصاد کشور هستیم.

سید احسان خاندوزی با تاکید بر اینکه این اشراف جز از طریق حسابداری‌‌‌های جامع و حرفه‌ای و مستقل میسر شدنی نیست، افزود: اساسا تا این گزارشگری مالی دقیق و درست نباشد، برای سیاستگذار این فرصت را فراهم نخواهد کرد که بتواند تصمیمات درست و در زمان مناسبی اتخاذ کند. وزیر اقتصاد در ادامه و با تشبیه گزارشگری مالی به شبکه عصبی در نظام اقتصادی کشور خطاب به فعالان جامعه حسابداری و حسابرسی کشور گفت: شما ارکان گزارشگری مالی و سازندگان شبکه عصبی اقتصاد ایران هستید و دقت شما حسابداران و حسابرسان و تمام بازیگران این اکوسیستم در مجموع این امکان را فراهم می‌کند تا سیاستگذار و حکمران اطلاع درستی در رابطه با اندام‌‌‌های مختلف اقتصاد ایران داشته باشند و بدانند هر بخش از اقتصاد کشور در چه وضعیتی به سر می‌‌‌برد.

خاندوزی در ادامه به مساله حکمرانی در داخل حرفه حسابداری و حسابرسی اشاره کرد و گفت: اقتصاد و تجارت و مراودات مالی در طول دو دهه اخیر به شکل بسیار پر سرعت و پر شتابی تغییر کرده است و در این جهان پر شتاب و با سرعت تحولات بالا باید بتوانیم گزارشگری مالی را متناسب با این شتاب‌‌‌ها و تحولات ارتقا دهیم.

رئیس شورای عالی جامعه حسابداران رسمی‌‌‌‌‌‌ایران در مراسم یاد شده گفت: حضور هزاران حسابدار و حسابرس در سطوح مختلف در انبوه واحدهای فعال در امور اقتصادی و خصوصی و دولتی شاهدی بر آن است که این حرفه در جهت ثبت و بررسی، گزارش دهی، اعتبار بخشی و کمک به سلامت و شفافیت مالی در اقتصاد ایران در تلاش بوده و هست. روح الله مقیمی‌‌‌فر افزود: معتقدیم حسابداری و حسابرسی لازمه حکمرانی مطلوب برای برقراری عدالت، انضباط مالی، شفافیت، حسابدهی و حسابخواهی مطلوب و منصفانه و در نهایت توسعه همه‌جانبه کشور است. وی ادامه داد: حسابداری و حسابرسی و ذی‌حسابی نقش موثر و بی‌‌‌بدیل در برقراری عدالت و مبارزه با فساد دارند بنابراین نهادها و دستگاه‌‌‌های حاکمیتی در راستای تحقق این مهم به نقش و جایگاه حسابداری و حسابرسی و ذی‌حسابی بیش از پیش توجه کرده و استقلال نهادهای متولی در این حوزه را محترم شمرده و در مسیر تحکیم آن همت گمارند.

انتظار ما در وهله اول و در چارچوب سیاست‌‌‌های کلی نظام، پرهیز دولت در حوزه‌‌‌های تصدی‌‌‌گری در حرفه است.