خرید اقساطی با اعتبار «دیجی‏‏‌پی»

در همین خصوص مدیرعامل شرکت «دیجی‌‌‌پی» می‌گوید: یکی از محورهای اصلی توسعه در دنیا، فراگیری یا شمولیت مالی است و تسهیلات و اعتبار یکی از اصلی‌‌‌ترین راه‌‌‌های دستیابی به فراگیری مالی به شمار می‌رود و ما هم این موضوع را به عنوان مهم‌ترین هدف استراتژیک دنبال می‌کنیم و به‌رغم اقدامات صورت گرفته کماکان معتقدیم در ابتدای راه قرار داریم و برای موفقیت بیشتر نیازمند بهبود کیفیت محصولات، تنوع‌پذیری منابع مالی در دسترس و ایجاد زیرساخت‌های دیجیتال هستیم، اما از سرویس‌های دیگر که سال گذشته برای آنها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، از جمله مدیریت ثروت و بیمه هم غافل نمی‌شویم. به گفته هومن امینی تا چند سال گذشته اقدام جدی در صنعت فین‌تک توسط کشورهای همسایه صورت نگرفته بود، اما امروز در کشورهایی مانند امارات، عربستان و قطر اقدامات قابل‌توجهی انجام شده است؛ بنابراین علاوه بر تلاشی که باید توسط فین‌تک‌ها و لندتک‌ها انجام شود، از منظر رگولاتوری نیز باید شاهد این به‌روز‌آوری باشیم تا بااهمیت بیشتر به این صنعت، رویای صادرات خدمات فین تک را محقق کنیم.

با توجه به ارائه گزارش عملکرد سال ۱۴۰۱ این شرکت «دنیای‌اقتصاد» گفت‌وگویی در خصوص دستاوردها و چالش‌های موجود و به طور کلی راهکارهای توسعه صنعت «فین‌تک» و «لند‌تک» با هومن امینی مدیرعامل شرکت «دیجی‌‌‌پی» ترتیب داده که درادامه می‌آید.

چند سالی‌‌ ا‌ست که شرکت‌های ایرانی هم به روال شیوه مرسوم در دنیا گزارش‌‌‌های سالانه از عملکرد خود منتشر می‌کنند که شرکت دیجی پی هم از این قاعده مستثنی نبود. اصولا چه ضرورتی برای انتشار گزارش‌‌‌های سالانه می‌‌‌بینید و این گزارش‌‌‌ها با چه اهدافی تولید و ارائه می‌‌‌شوند؟

در درجه نخست با ارائه گزارش عملکرد سالانه، ضمن اطلاع خودمان از میزان تحقق برنامه‌ها، عملکرد این مجموعه را به صنعت ارائه می‌کنیم تا ضمن قرار گرفتن در معرض نقد، ادبیاتی مشترک با بازیگران صنعت ایجاد کنیم؛ از سوی دیگر معتقدم چنانچه بتوانیم در صنعت فین تک و زیر شاخه‌ها هم افزایی ایجاد کنیم و اطلاعات به اشتراک گذاشته شود، عملا می‌توان این صنعت را بیش از گذشته همراهی کرد؛ اتفاقی که در تمام دنیا در این حوزه باب شده است.

از نظر شما در سال‌های اخیر مهم‌ترین چالش شرکت‌های فین‌‌‌تک به‌ویژه لندتک‌‌‌ها چه بوده و مجموعه شما چه راهکاری برای برون رفت از این وضعیت داشته است؟

فین‌تک‌ها به طور معمول برای کمک به بهبود تجربه مشتریان وارد عرصه شده‌اند زیرا این کار از عهده نهادهای کلاسیک بر نمی‌آمد؛ اما در این شرایط شاهد رگولاتوری همگام با این ابزارهای مدرن نبوده‌ایم و نبود انطباق در عملکرد بین بازیگران فین‌تک و رگولاتور یک چالش بارز است؛ به طور مثال سرویس سفته به عنوان یکی از پراستقبال‌ترین سرویس‌های سال گذشته با نبود زیرساخت‌های لازم همچون ناپایداری سرویس‌‌‌های وزارت اقتصاد در کنار تغییر نرخ سود بانکی منتج به ارائه خدمات مطلوب به مشتریان نشد؛ بنابراین با توجه به نبود زیرساخت‌‌‌های لازم، به خاطر اهمیتی که برای ارائه خدمات با کیفیت به کاربران قائل بودیم، برخی سرویس‌ها را تا بهبود وضعیت متوقف کردیم و از این ناحیه متضرر شدیم.

همچنین افت ارزش ریال و درآمد نیروی انسانی که نگه داشت آنها را با مشکل مواجه کرد از دیگر مشکلاتی بود که با پیشنهادی متنوع از جمله افزایش حقوق و راه‌های جدید درآمدی توانستیم بر این چالش نیز فائق بیایم. در کنار این چالش‌‌‌ها می‌توان به قطع اینترنت و تلاش‌های شرکت برای دسترسی کاربران به اینترنت و ابزارهای ارتباطی اشاره کرد. با تمام این اوصاف در اسفند ماه ۱۴۰۱ ما ۲۹۵ میلیارد تومان اعطای اعتبار داشتیم که اگر سرویس‌های زیرساخت در دسترس بود، قطعا این ارقام به مراتب بالاتر می‌رفت؛ علاوه بر پاسخ به چالش‌ها، در اعتبارسنجی از موضوعات رتبه اعتباری یکپارچه، رتبه اعتباری داخلی و بیمه اعتباری کمک گرفتیم تا بتوانیم نرخ نکول را کنترل کنیم و از سوی دیگر با بانک‌ها برای تعدیل نرخ کارمزد تسهیلات وارد مذاکره شدیم.

با توجه به نوپا بودن صنعت لند تک و مشکلات اقتصادی موجود، این صنعت چگونه می‌تواند به اقتصاد کشور و حل معضلات کمک کند؟

صنعت فین‌تک و لندتک عصای جادویی ندارد و به تنهایی قادر به حل مشکلات نیست، اما می‌تواند با باز کردن گره‌‌‌های اقتصاد دیجیتال مانند افزایش شانس استفاده از سرویس با کیفیت مالی به یاری اقتصاد کشور بیاید. علاوه بر این حضور در کنار تجارت الکترونیک برای بالا بردن توان خرید کاربران دیجیتال، حضور در کنار تامین‌‌‌کنندگان برای تامین مالی زنجیره تامین، ایجاد امنیت برای پرداخت‌‌‌ها و تسهیل دسترسی به خدمات مالی و اعتباری از دیگر اقدامات فین‌تک‌ها به شمار می‌رود.

گزارش سالانه شما از بخش‌‌‌های متنوعی برخوردار است اما بخش قابل‌توجهی از این گزارش به عملکرد شما در حوزه سرویس‌‌‌های اعتباری اختصاص پیدا کرده و در صنعت فین‌‌‌تک شما را بیشتر به ارائه‌کننده سرویس‌‌‌های اعتباری و خرید اقساطی می‌‌‌شناسند. آیا همچنان بر ادامه همین مسیر در سال جدید متمرکز هستید؟

یکی از محورهای اصلی توسعه در دنیا، فراگیری یا شمولیت مالی است و تسهیلات و اعتبار یکی از اصلی‌‌‌ترین راه‌‌‌های دستیابی به فراگیری مالی به شمار می‌رود و ما هم این موضوع را به عنوان مهم‌ترین هدف استراتژیک دنبال می‌کنیم و به‌رغم اقدامات صورت گرفته کماکان معتقدیم در ابتدای راه قرار داریم و برای موفقیت بیشتر نیازمند بهبود کیفیت محصولات، تنوع‌پذیری منابع مالی در دسترس و ایجاد زیرساخت‌های دیجیتال هستیم اما از سرویس‌های دیگر هم که سال گذشته برای آنها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، غافل نمی‌شویم که از جمله این موارد می‌توان به مدیریت ثروت و بیمه دیجیتال اشاره کرد. در حقیقت ما می‌‌‌خواهیم مجموعه کاملی از سرویس‌‌‌های مالی و اعتباری به کاربران‌‌‌مان ارائه کنیم.

حضور و همکاری در گروه شرکت‌های دیجی‌‌‌کالا را برای دیجی‌‌‌پی چگونه ارزیابی می‌‌‌کنید؟ آیا گره خوردن نام شما با دیجی‌‌‌کالا را یک نقطه مثبت می‌‌‌دانید یا به دنبال تغییر وضعیت هستید؟

بودن در کنار دیجی‌‌‌کالا نه تنها برای ما محدودیتی ایجاد نمی‌کند بلکه این امکان را فراهم می‌کند که ما محصولات خود را در مقیاس دیجی‌‌‌کالا ارزیابی کنیم پیش از این هم ارائه خدمات به کاربران دیجی‌‌‌کالا برای ما نقطه شروعی بود که بتوانیم به مشتریان بیشتری اعتبار دهیم. اما ما نگاه‌‌‌مان را صرفا به این بخش از کاربران محدود نکرده‌‌‌ایم و تلاش کرده‌‌‌ایم وارد حوزه‌‌‌های گسترده‌‌‌تری مثل اقتصاد سفر و فضاهای آفلاین شویم که فرصت‌‌‌های بسیاری در آنها وجود دارد.بنابراین از سال گذشته همکاری‌‌‌های مطلوبی را با چند شرکت خارج از گروه دیجی‌‌‌کالا آغاز کردیم که از جمله آنها می‌توان به مادیران، سفرمارکت، دیجی‌‌‌لند، اتاقک و... اشاره کرد.

بزرگ‌ترین دستاوردهایی که در سال‌های اخیر داشته اید یا در گزارش سالانه دیجی‌‌‌پی ذکر شده را بیان کنید.

ارائه ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار خرید اقساطی و BNPL به کاربران از طریق همکاری با دو بانک ملت و تجارت که هر دو جزو بزرگ‌ترین و خوش‌‌‌نام‌‌‌ترین‌‌‌های صنعت بانکداری کشور هستند، از مهم‌ترین افتخارات ما به شمار می‌رود. از سوی دیگر اضافه شدن بیمه به خدمات اعتباری به نوعی ما را در این بخش به عنوان یک پیشرو معرفی کرد.

آیا در سال جدید باید منتظر برنامه‌های جدید توسعه توسط شما باشیم؟

تثبیت و توسعه خدمات اعتباری در مقیاس بزرگ، ورود پرقدرت‌‌‌تر به بازار بیمه و تکمیل سرویس‌‌‌های مدیریت ثروت که پتانسیل بالایی از این نظر در کشور وجود دارد، از مهم‌ترین برنامه‌های دیجی‌پی در سال پیش رو به شمار می‌رود.

رویای صادرات خدمات فین‌تک چگونه محقق خواهد شد؟

تا چند سال گذشته اقدام جدی در صنعت فین‌تک توسط کشورهای همسایه صورت نگرفته بود اما امروز در کشورهایی مانند امارات، عربستان و قطر اقدامات قابل‌توجهی انجام شده است؛ بنابراین علاوه بر تلاشی که باید توسط فین تک‌ها و لندتک‌ها انجام شود، از منظر رگولاتوری نیز باید شاهد این به‌روز‌آوری باشیم تا بااهمیت بیشتر به این صنعت، رویای صادرات خدمات فین تک را محقق کنیم.