چین به تکاپو افتاد/ آمادگی ارتش برای جنگ های آینده

چین در بحبوحه رقابت نظامی با آمریکا، بزرگترین بازسازی در ارتش در تقریباً یک دهه اخیر را با تمرکز بر نیروهای راهبردی مبتنی بر فناوری مجهز به جنگ مدرن انجام داده است.

شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین چند روز پیش «نیروی پشتیبانی استراتژیک» (SSF) که در سال ۲۰۱۵ تشکیل شده بود را منحل کرد. این بخش نظامی به عنوان بخشی از یک بازنگری گسترده در ارتش و برای ادغام قابلیت‌های فضایی، سایبری، الکترونیکی و جنگ روانی ارتش آزادی‌بخش چین ایجاد شده بود.

خبر مرتبط
عصبانیت چین از این کشور اروپایی شدت گرفت

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به دستگیری چند مظنون به جاسوسی علیه چین این اتهامات را تهمت دانسته وتاکید کرد که آلمان موظف است به این طنز سیاسی ضد چینی پایان دهد.

رئیس جمهور چین پس از انحلال آن، «نیروی پشتیبانی اطلاعات» را تاسیس کرد که به گفته او «بازوی استراتژیک جدید ارتش و زیربنای کلیدی توسعه هماهنگ و کاربرد سیستم اطلاعات شبکه» است.

او در مراسمی گفت که نیروی جدید نقش مهمی در کمک به ارتش چین برای «جنگ و پیروزی در جنگ مدرن» ایفا خواهد کرد.

در همان روز ظاهرا صحبت‌های سخنگوی وزارت دفاع چین حاکی از این بود که SSF عملاً به سه واحد نیروی پشتیبانی اطلاعات، نیروی هوافضا و نیروی فضای سایبری تقسیم شده است که مستقیماً به کمیسیون نظامی مرکزی زیر نظر رئیس جمهور چین پاسخ خواهند داد.

به گفته وو چیان، سخنگوی این وزارتخانه، بر اساس ساختار جدید ارتش چین اکنون از چهار سرویس ارتش، نیروی دریایی، نیروی هوایی و نیروی موشکی به اضافه چهار بازو تشکیل شده است: سه واحد منشعب از SSF و نیروی پشتیبانی لجستیک مشترک.

کارشناسان نظامی چین می‌گویند که این بازسازی، کنترل مستقیم شی بر قابلیت‌های راهبردی ارتش را افزایش می‌دهد و در راستای تسلط بهتر بر هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های جدید جهت آماده شدن برای آنچه «جنگ هوشمندانه» آینده عنوان شده، تعریف می‌شود.

مدتی قبل چین به علت وجود فساد در نیروی موشکی ارتش خود مقام‌های عالی رتبه‌ای را برکنار کرد. بخش موشکی بر زرادخانه موشک‌های هسته‌ای و بالستیک چین نظارت می‌کند.

نیروی پشتیبانی اطلاعات توسط ژنرال‌های برتر که پیشتر در بخش SSF کار می‌کردند، رهبری خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری دولتی شینهوا، بی یی، معاون فرمانده SSF به عنوان فرمانده واحد جدید منصوب شد، در حالی که لی وی، کمیسر سیاسی SSF، همان نقش را در نیروی پشتیبانی اطلاعات ایفا خواهد کرد.

اشاره‌ای به جو کیان شنگ فرمانده نیروهای SSF که اواخر ماه ژانویه در بحبوحه برکناری‌ها در حوزه نظامی از دید عموم خارج شد، در انتصاب‌های نیروی پشتیبانی اطلاعات نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.