گروه بین‌الملل - در بورس آمریکا ارزش سهام از اواخر ماه نوامبر تا ماه ژانویه ۲۴درصد کاهش یافته است. طی کمتر از یک هفته ارزش سهام ۷درصد کاهش یافت و این روند همچنان ادامه دارد.وال استریت اشتیاق خود را که موجب افزایش شاخص‌ها در اواخر سال ۲۰۰۸ شد، از دست داده است. روز سه‌شنبه شاخص میانگین صنعتی داوجونز بیشترین لطمه را دید و برای پنجمین روز متوالی سقوط کرد، زیرا سرمایه‌گذاران نگران بودند که فصل بد درآمدی، افزایش ارزش سهام بخش مالی را تحت‌الشعاع قرار دهد. بخش مالی به علت این عقیده که مقامات از دارایی‌های ترازنامه‌های مسموم بانک‌ها خواهند کاست، افزایش یافت.

اما شاخص‌های استاندارد اندپورز ۵۰۰ و نسدک کامپوزیت افزایش یافتند. زیرا با افزایش قیمت نفت ارزش سهام شرکت‌های انرژی بالا رفت. ارزش سهام شرکت‌های تکنولوژی زیستی نیز رشد کرد، زیرا سرمایه‌‌گذاران براین باور بودند که این شرکت‌ها در میان معدود شرکت‌هایی هستند که درآمد آنها افزایش داشته است.شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۱/۲۵ واحد یا ۳۰/۰درصد کاهش یافت و به ۵۶/۸۴۴ واحد رسید. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۵۳/۱ واحد یا ۱۸/۰درصد افزایش یافت و به ۷۹/۸۷۱ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت با ۶۷/۷درصد یا ۵۰/۰درصد افزایش به ۴۶/۱۵۴۶ واحد رسید.

پس از سخنان رییس فدرال رزرو، بن ‌‌برنانکه مبنی بر این که اقدامات بیشتری برای تثبیت وضع بانک‌ها باید صورت گیرد، ارزش سهام بخش مالی با افزایش رو به رو شد. این سخن برنانکه این باور را تقویت کرد که مقامات، دارایی‌های بد را از ترازنامه بانک‌ها محو خواهند کرد.شاخص استاندارد اندپورز فایننشال ۴/۱درصد افزایش یافت در حالی که ارزش سهام موسسه مالی سیتی گروپ ۴/۵درصد رشد کرد و به ۹۰/۵دلار رسید.روز چهارشنبه بورس‌های آسیا با افزایش جزئی رو به رو شدند. زیرا ارزش سهام صادرکنندگانی مثل شرکت سونی نسبت به کاهش روز قبل بهبود یافتند.علت این بهبود آن بود که رییس فدرال رزرو، بن برنانکه گفت یک بسته بزرگ محرک اقتصادی می‌تواند اقتصاد آمریکا را احیا کند.روز سه‌شنبه برنانکه گفت بسته حدود ۸۰۰میلیارد دلاری که توسط اوباما طرح شده است می‌تواند موجب افزایش چشمگیر فعالیت‌های اقتصادی شود.

او همچنین گفت: برای تثبیت نظام مالی سرمایه بیشتری باید به بانک‌ها و دیگر موسسات مالی تزریق شود.شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن که روز سه‌شنبه حدود ۵درصد سقوط کرده بود، روز چهارشنبه ۵۴/۲۴ واحد یا ۳/۰درصد افزایش یافت و به ۴۵/۸۴۳۸ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۹۹/۱۹۴ واحد یا ۴/۱درصد رشد کرد و به ۰۴/۱۳۸۶۳ واحد رسید.شاخص عمده شانگ‌های ۳/۲درصد، شاخص هندوستان ۳/۳درصد و شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۳/۱درصد افزایش یافت. بورس‌های سنگاپور و استرالیا نیز رشد کردند.