برنز ۹نوامبر به دوحه سفر کرد. او و بارنیا با مقامات قطری روی این موضوع کار کردند. برخی از مقامات آمریکایی ابراز امیدواری کرده‌اند که «توقف» یا «آتش‌بس» موقت می‌تواند به آتش‌بس دائمی تبدیل شود؛ هرچند مقامات اسرائیلی گفته‌اند که عملیات نظامی آنها باید ادامه یابد. سخنگوی سیا گفت که این نهاد درباره سفر مدیر خود اظهارنظر نمی‌کند. پس از اینکه اسرائیل بارنیا را برای همکاری با دولت قطر برای حصول توافق برگزید، برنز هم به نمایندگی از ایالات متحده در مذاکرات گروگان‌گیری انتخاب شد. نه برنز و نه بارنیا مستقیما با مقامات حماس مذاکره نکرده‌اند، بلکه از طریق واسطه‌های قطری مذاکرات را ادامه می‌دهند.

به نوشته «بارنز- ونگ» بایدن اغلب از برنز به‌عنوان یک «مذاکره‌کننده مخفی» استفاده کرده است و از تجربه دیپلماتیک طولانی او و سیاست سیا در تلاش برای مخفی نگه داشتن سفر وی استفاده می‌کند. اما به گفته مقامات آمریکایی، اسرائیلی و عربی، برنز به‌ویژه برای مذاکرات فعلی مناسب است. او که سفیر سابق در اردن بود، اعتماد عمیقی را با رهبران در سراسر خاورمیانه به‌وجود آورده است. او در طول سفر خود به اسرائیل، اردن، مصر و قطر در اوایل این ماه، بیشتر بر ایجاد حمایت از توافق برای آزادی گروگان‌ها تمرکز کرد.

«جیمز بِیز» سردبیر دیپلماتیک الجزیره هم در ۲۸نوامبر گفت: «ما باید کمی بین خطوط را بخوانیم: حضور روسای اطلاعات در جلسه ۹ نوامبر مهم بودند. معتقدم این یکی از پله‌هایی بود که ما را به معامله چهار روزه اولیه رساند.» این خبرنگار افزود: «این واقعیت که روسای اطلاعاتی با نخست‌وزیر قطر که وزیر امور خارجه نیز هست نشسته‌اند، جالب است؛ زیرا آنها تصویر اطلاعاتی را دارند. همچنین فکر می‌کنم تا حدودی به این دلیل مهم و جالب است که ایالات متحده می‌داند چه کسی این تلاش را رهبری می‌کند.» وی افزود که برنز «مذاکره‌کننده‌ای باتجربه‌تر از آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا است.

به گفته سردبیر دیپلماتیک الجزیره، اسرائیل و حماس یکدیگر را به نقض آتش‌بس اصلی متهم کرده‌اند؛ اما از توافق عدول نکردند. «ماجد الانصاری» سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در پستی در ایکس گفت که قرار است ۳۰اسیر فلسطینی آزاد شوند. قطر، آمریکا و مصر برای برقراری و تمدید آتش‌بس در غزه مذاکرات فشرده‌ای را آغاز کرده‌اند. در طول وقفه اولیه، حماس ۶۹اسیر (۵۱اسرائیلی و ۱۸نفر از ملیت‌های دیگر) را آزاد کرد. در عوض، ۱۵۰اسیر فلسطینی - ۱۱۷کودک و ۳۳زن - که در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شدند، آزاد شدند و کمک‌های بشردوستانه بیشتری به غزه وارد شد. در مذاکرات روسای اطلاعات آمریکا و اسرائیل با قطر نیز مقامات مصری حضور داشتند.

جیمز بیز همچنین پرسید: «آیا راهی وجود دارد که طرفین بتوانند تلاش کنند و با مشکل اصلی یعنی حفظ این آتش‌بس فعلی کنار بیایند؛ درحالی‌که اسرائیل همزمان می‌خواهد حماس را حذف کند؟» او گفت: «ما از اطلاعات موجود در زمین چیزی نمی‌دانیم؛ اما یکی از احتمالاتی که برخی مطرح می‌کنند این است که ممکن است توافقی برای رهبری نظامی حماس انجام شود تا آنها متقاعد شوند که به کشور دیگری بروند.» بیز گفت: «این قطعا چیزی نیست که ما از منابع رسانه‌ای اسرائیل می‌شنویم. آخرین چیزی که از آنها می‌شنویم این است که اسرائیل در مجموع بیش از ۱۰روز تمدید نمی‌خواهد و این تمدیدها احتمالا تا یکشنبه (۱۲آذرماه) تمدید شود.»