آماده مذاکره واقعی برای رسیدن به تفاهم هستیم

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه مشهد در مدرسه علمیه نواب گفت: آماده مذاکره با مبانی مشخص در مسیر واقعی، نه تصنعی، برای رسیدن به تفاهم هستیم. علی لاریجانی دیروز خطاب به کشورهای اروپایی و آمریکا افزود‌: شما نمی‌توانید به حقوق ملت ما تبصره انصرافی افزوده و به بهانه مذاکره به دنبال انصراف ما از حقوق خود باشید.

وی افزود: ما، ملتی سلیم‌النفس هستیم، اما ساده‌لوح نیستیم، اگر می‌خواهید تفاهم کنید با توجه به اینکه ما به دانش هسته‌ای به طور کامل دست یافته‌ایم امروز زمان آن است.

لاریجانی ادامه داد: موضوع این تفاهم انحراف نداشتن ‌ما از تعهدات بین‌المللی خواهد بود و حاضریم نگرانی‌های شما را در این زمینه رفع کنیم.

وی گفت: این تصور که ما از حقوق خود در این زمینه دست برداریم خیالی باطل است و اگر آنها با صدور قطعنامه ما را در تنگنا بگذارند ما هم می‌توانیم برای آنها ایجاد تنگنا کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مساله اصلی بحث فناوری هسته‌ای نیست گفت: طی ۲۷ سال گذشته شاهد بوده‌ایم همواره چالش‌های مختلف پیش‌روی نظام جمهوری اسلامی قرار داده‌اند.

لاریجانی افزود: آمریکایی‌ها دریافته‌اند ایران امروز ام‌القرای جهان اسلام است از این رو اتحاد امت‌های اسلامی، منافع آنها را به خطر می‌اندازد و بحث اختلاف‌اندازی میان شیعه و سنی و کشورهای منطقه هم در راستای این نگرانی آنها است.

او افزود: آنها در چنین متنی مساله هسته‌ای ایران را بزرگ کردند و این بهانه‌ای بیش نیست و اگر کوتاه بیاییم باید تا آخر دنبال آنها و خواسته‌هایشان برویم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: آنها در انتخاب بحث هسته‌ای برای مهار ایران اشتباهی استراتژیک کردند زیرا این امر مساله‌ای است که همه ایرانیان اعم از موافق و مخالف نظام، داخل و خارج کشور بر آن به عنوان حق خود تاکید دارند.

وی افزود: سوخت هسته‌ای در آینده جهان مهم‌ترین عامل تجاری خواهد بود و ما برای استقلال آینده کشور به دانش آن نیازمندیم در عین آنکه کشورهای دارنده این دانش محدودند و آنها رقیب نمی‌خواهند.

او با بیان اینکه آنها طی دو سه سال اخیر بارها بازی درآورده‌اند و با این وجود با آنها راه آمدیم گفت: طی این مدت بارها آژانس اعلام کرد که در فلان پادگان نظامی بمب تولید کردید و ما هر بار برای آنکه به آنها بفهمانیم دکترین امنیت ملی تولید سلاح هسته نیست امکان بازدید آنها را فراهم کردیم. لاریجانی با بیان اینکه بازدید آنها از پادگان‌های نظامی ممنوع است افزود‌: با این حال ۲۷ یا ۲۸بار این امر تکرار شده و دیگر بس است.

وی ادامه داد: آنها مشکل را در آن می‌دانند که شاید در آینده ایران امکان ساخت سلاح اتمی را داشته باشد حال آنکه در هیچ قانون بین‌المللی قبل از وقوع جرم نمی‌توان فرد و یا کشوری را مجازات کرد حال آنکه این امر با اعتقادات و ارزش‌های اسلامی و ملی ما هم هماهنگ نیست.

او با اشاره به تاکید ایران بر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تصریح کرد: در جهت رفع نگرانی اروپایی‌ها در این زمینه آماده مذاکره هستیم اما بر سر حقوق ملت مذاکره نخواهیم کرد.