درخواست آمریکا و انگلیس برای مذاکره با ایران
عکس: AFP

باراک اوباما و دیوید کامرون در کنفرانس خبری مشترک در کاخ سفید اعلام کردند
درخواست آمریکا و انگلیس برای ‌ مذاکره با ایران
عکس: ایلنا
دنیای اقتصاد- در شرایطی که مقامات تهران از نبود امکان و زمینه لازم برای مذاکره با مقامات واشنگتن سخن به میان آورده‌اند، سران آمریکا و انگلیس اعلام کردند که آماده مذاکره با مقامات ‌ایران هستند.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا گفت: ما به همراه شرکایمان آماده‌ایم (با‌ایران) مذاکره کنیم و این کار را با حسن نیت انجام دهیم. اما با نبود شریکی با اراده، ما بسته تحریم‌هایی را که مورد توجه شورای امنیت سازمان ملل است به اجرا درخواهیم آورد.
اوباما نیز روز سه‌شنبه در‌این کنفرانس خبری مشترک با کامرون گفت که آمریکا هم‌چنان به راه‌حل دیپلماتیک برای حل مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران متعهد است.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، باراک اوباما در اظهاراتی علیه ایران گفت که تهران باید متوجه باشد که مسیر سرپیچی از فشارهای بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای این کشور انزوای بیشتری را برایش به همراه خواهد داشت.
وی که در کاخ سفید صحبت می‌کرد، افزود که به همراه کامرون درباره آنچه وی تهدید ناشی از برنامه هسته‌ای ایران خواند، متعهد است.
اوباما افزود: دولت ایران باید به تعهدات بین‌المللی‌اش به طور کامل عمل کند.
اوباما مدعی شد: تحریم‌های جدید اعمال شده توسط شورای امنیت سازمان ملل آمریکا و دیگر کشورها فشاری بی‌سابقه را بر دولت ایران وارد می‌کند.
رییس‌جمهور آمریکا همچنین گفت:‌ از دیوید کامرون برای تلاش‌های بزرگ انگلیس در اطمینان دادن درباره تحریم‌های جدی اتحادیه اروپا در روزهای آینده تشکر می‌کنم.
بنابراین گزارش، نخست وزیر انگلیس نیز که کشورش دارنده سلاح هسته‌ای است، با تکرار اتهامات غرب درباره سلاح هسته‌ای به ایران و موافقت با اوباما گفت که ایران باید دنبال کردن سلاح هسته‌ای را پایان دهد. ما از ایران می‌خواهیم مذاکرات با جامعه بین‌المللی را از سر بگیرد.
کامرون افزود: هنوز خیلی دیر نشده است، ما به همراه شرکایمان آماده‌ایم مذاکره کنیم و این کار را با حسن نیت انجام دهیم. اما با نبود شریکی با اراده، ما بسته تحریم‌هایی را که مورد توجه شورای امنیت سازمان ملل است به اجرا درخواهیم آورد.
زمینه مذاکره وجود ندارد
اعلام آمادگی غرب برای مذاکره با مقامات کشورمان در شرایطی صورت گرفته است که تنها ساعاتی پیش از آن، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه گفت: در حال حاضر امکان مذاکره و ملاقات بین مقامات‌ایران و آمریکا وجود ندارد.
مهمانپرست روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در واکنش به احتمال دیدار هیات‌ایرانی عازم به افغانستان برای شرکت در نشست بین‌المللی کابل با همتایان آمریکایی، امکان ملاقات و مذاکره مقامات‌ایران و آمریکا را محتمل ندانست و با اشاره به سیاست‌های خصمانه‌ این کشور علیه ملت‌ایران خاطرنشان کرد: با توجه به اقدام اخیر آمریکا در صدور قطعنامه علیه‌ایران و رفتارهای نامناسب نسبت به اتباع کشورمان، فکر می‌کنیم در حال حاضر امکان مذاکره و ملاقات بین مقامات ‌ایران و آمریکا وجود ندارد.
همزمان با اظهارات سخنگوی وزارت خارجه، محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی‌نیز گفت: تا زمانی که مواضع خلاف حقوق بین‌الملل از سوی آمریکا مشاهده شود، هیچ زمینه‌ای برای مذاکره با این کشور وجود ندارد.
ابوترابی فرد که در حاشیه جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس، در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به سوالی درباره درخواست شفاهی یک سناتور آمریکایی برای مذاکره میان کنگره آمریکا با مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مواضع خصمانه این کشور علیه جمهوری اسلامی‌ایران و صدور قطعنامه ۱۹۲۱در شورای امنیت اظهار کرد: بارها کنگره و دولت آمریکا درخواست‌هایی برای مذاکره با ایران داشته‌اند.
اوایل هفته جاری علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد که کنگره آمریکا از طریق سفیر سوئیس درخواست مذاکره با ‌ایران را مطرح کرده است.ابوترابی‌فرد افزود: با این حال جمهوری اسلامی‌ایران با رصد رفتارهای آمریکا ملاحظه کرده است که جهت و حرکت مسوولان آمریکایی هماهنگ با سخنان و کلمات آنها نیست. مسیر حرکت مقامات آمریکا همواره در تقابل با نظام اسلامی‌است و تحقیر جایگاه امت اسلام در جامعه جهانی بوده است. تا زمانی که این مواضع خلاف ضوابط و حقوق بین‌الملل مشاهده شود، هیچ زمینه‌ای برای مذاکره وجود ندارد.
شروط‌ایران برای مذاکره
این همه در شرایطی است که احمدی‌نژاد در پی صدور چهارمین قطعنامه تحریمی‌علیه‌ایران و همچنین تصویب تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا در کنگره‌این کشور، اوایل تیرماه سال جاری در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود در سال 89 شروط ایران برای مذاکره با گروه 1+5 را تشریح کرد. احمدی‌نژاد بی‌اخلاقی طرف مقابل و تنبیه آنها را دلیل تعویق مذاکرات تا پایان مرداد ماه اعلام کرد. وی در عین حال یکی از شرایط گفت‌وگو با گروه 1+5 را این دانست که آنها نظرشان را در خصوص بمب رژیم صهیونیستی اعلام کنند.
دومین شرط احمدی نژاد این بود که اعلام کنند آیا از مقررات ان. پی .تی به عنوان یک معاهده بین‌المللی تبعیت می‌کنند یا نه. احمدی‌نژاد شرط سوم برای گفت‌وگو با گروه ۱+۵ را این امر ذکر کرد که آنها منظورشان را از گفت‌وگو بیان کنند که آیا به دنبال دوستی یا دشمنی با ما هستند. احمدی‌نژاد اضافه کرد بحث و گفت‌وگو دیگر محدود به ۱+۵ نخواهد بود، بلکه دیگران هم در آن شرکت خواهند کرد.
سعید جلیلی‌، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ‌ایران نیز در نیمه تیرماه در پاسخ به درخواست رسمی ‌مذاکره کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی نامه‌ای به وی نوشت‌: جمهوری اسلامی ‌ایران حول بسته‌ای که برای موضوع گفت‌وگوها در اردیبهشت ماه 87 پیشنهاد کرد‌، حاضر به گفت‌وگو است.
مسوول خارجی اتحادیه اروپا ۲۴ خردادماه سال‌جاری برای دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان درخواست رسمی‌ارائه داده بود. جلیلی نیز همچون رییس‌جمهور در نامه خود با طرح سه سوال، پاسخ اشتون به‌ این سوالات را برای ادامه گفت‌وگوها ضروری شمرده بود.
این سوالات عبارتند از: 1 - هدف از گفت‌وگوها برای تعامل و همکاری است یا ادامه روند دشمنی و تقابل با حقوق ملت‌ایران؟
۲ -‌ آیا به منطق گفت‌وگو که لازمه آن اجتناب از هرگونه تهدید به فشار است، التزام خواهید داشت؟
3‌ - برای روشن شدن مبانی مشترک گفت‌وگو‌، نظر روشن و صریح شما درباره سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی چیست؟
گفتنی است، ‌ایران برای اعتمادسازی، ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری نشست سه جانبه‌ای را با سران ترکیه و برزیل ترتیب داد که در طی آن وزیران خارجه سه کشور بیانیه تهران را امضا کردند. به موجب بیانیه تهران،‌ ایران مشروط به توافق با گروه وین، موافقت خود را برای تبادل ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۵/۳ درصدی با ۱۲۰ کیلو گرم اورانیوم ۲۰ درصدی در خاک ترکیه اعلام کرد، اما تنها یک روز پس از‌این توافق بود که آمریکا پیش‌نویس چهارمین قطعنامه علیه تهران را به اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد. ۱۹ خردادماه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در شورای امنیت تصویب شد.
24 خرداد ماه کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای مذاکره با نماینده‌ایران نامه نوشت. شنبه 5 تیر تحریم‌های یک جانبه علیه کشورمان در کنگره آمریکا تصویب شد. همچنین چندی پیش سران اتحادیه اروپا نیز درباره پیش‌نویس قطعنامه یک‌جانبه ‌این اتحادیه علیه کشورمان به توافق دست یافتند و قرار است امروز درباره زمان اجرای ‌این تحریم‌ها در اتحادیه یاد شده تصمیم‌گیری شود.