چیدن فریاد به زبان سکوت و رنگ

غزال صادقی- شاید هنر برای هنرمندانی که به فضای آن نزدیک باشند یک زبان واحد برای بیان حالات درونیشان باشد، زبان مشترکی که با گویش‌های مختلف ارائه می‌شود و همین عامل است که باعث به وجود آمدن هنر نقاشی، مجسمه‌سازی، عکاسی و... می‌شود. این بار گالری باران به تنهایی میزبان سه نمایشگاه عکس، نقاشی و چیدمان در قالب یک نمایشگاه از گروه ۴×۳ است. این گروه در معرفی خودشان چنین می‌گویند: ۴×۳ یک پیشنهاد دوستانه است. عزم چند هنرمند در تجربه افق‌های تازه و همت،‌ آنها در تمرین کار گروهی فارغ از سابقه نام و نشان فضای گالری باران این بار متفاوت‌تر از همیشه است، زیرا در هر گوشه از آن می‌توانی علاقه‌مندی خود را جست‌وجو کنی.

۴×۳

علیرضا ایرانی‌نژاد، به عنوان برپاکننده و مسوول گروه در بیان چگونگی شکل‌گیری گروه خود گفت: ایده همکاری مشترک هنرمندان رشته‌های مختلف (هنرهای تجسمی) به طور دائمی و نه در غالب یک نمایشگاه در سال ۱۳۸۱ در خلال گفت‌وگوهایی میان من و مهدی درخواه در ذهنمان شکل گرفت. هر دوی ما بر این باور بودیم که رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی می‌توانند همچون اعضای یک پیکره واحد در کنار هم باشند. در سال ۱۳۸۴ اولین گام‌های ما با برپایی نمایشگاهی از چهار عکاس شکل گرفت که شاید گام بزرگی بود در جهت تلاش برای برپایی نمایشگاه امروز ما.

وی همچنین در ارتباط با نمایشگاه این دوره گروه گفت: نمایشگاه فعلی به منظور معرفی گروه ۴×۳برپا شده که در آن هنرمندان گروه هر یک با نگاه و شنیده خاص خود حول مضمون انسان آثار خود را ارائه داده‌اند. سوژه اصلی این نمایشگاه «انسان» است که برگرفته از عنوان نمایشگاه قبلی ما «یک انسان چند نگاه» شکل گرفته است.

اگر بذری نروید

در گوشه‌ای از این نمایشگاه درست در زیر تابلوهای نقاشی به اثر چیدمان یکی از اعضای گروه ۴×۳ برمی‌خوریم، روی زمین با خرده‌های چوب پر شده و روی این خرده‌ها دو در چوبی قدیمی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که فضایی از نیستی را همچون سنگ‌های قبر به نمایش گذاشته‌اند و درست در بالای یکی از درها چند گلدان کوچک گل‌ به نشانه‌ای از ادامه حیات قرار گرفته است.

وقتی از راحله زمردی‌نیا درباره کارش و توصیف آن توضیح می‌خواهم فقط به نوشته کنار اثر اشاره می‌کند و قضاوت را به عهده بیننده آن می‌گذارد. بر روی متن چنین نوشته شده: «همچنان این دغدغه را دارم که مبادا دیگر جای درختی که امروز به هر دلیلی بریده شده نهالی از بذری نروید و یا نهالی ریشه در زمین نبندد.»

نمایشگاه عکس

زمان از عواملی است که به عکس ارزش افزوده می‌بخشد و جدای از ارزش‌های تکنیکی‌ بار هنری، عکس نسخه‌ای می‌شود. ماندنی از آنچه که شاید لحظه‌ای دیگر وجود ندارد، چیزی که ویران می‌شود، تفسیر می‌کند، از بین می‌رود یا می‌میرد. چیزی، جایی، کسی. قسمت دیگری از گالری باران متعلق به عکس‌هایی از علی‌رضا ایران‌نژاد، شهرناز زرکش و هانی یاری است که با موضوعیت «انسان» عکس‌هایی را به تصویر کشیده بودند. عکس‌هایی متعلق به خاطرات یک انسان، شیدایی درون، فرشته وحی و... ایرانی‌نژاد به عنوان یکی از عکاسان در ارتباط با عکس‌های خود گفت: انسان موجود پیچیده‌ای است و هر کس از زاویه‌ای می‌تواند به آن بپردازد و عشق، غریزه، دنیای درون و چیزهایی دیگر به عنوان مثال، من در کارهای خودم سعی کردم که مفاهیم درونی یک انسان را مانند وحی و نیایش به ترسیم بکشم.

در گوشه‌ای از همین نمایشگاه روی یک پرده سفید عکس‌های خانوادگی زیادی چاپ شده، این پرده دقیقا کنار یک میز قدیمی قرار گرفته و با فضاسازی خاصی که به وسیله عکاسش ایجاد شده بود گویی آن گوشه از نمایشگاه به دوران ما تعلق ندارد؛ این پرده قسمتی از خاطرات یک خانواده را به همراه دارد. خانواده‌ای که شاید بسیاری از آنها دیگر در زمان ما زندگی نمی‌کنند و امروز فقط خاطره‌ای از آنها به یادگار مانده است.

نمایشگاه نقاشی

پرویز معرز، فاطمه ماندگار و نوشین محققی نیز از اعضای گروه ۴×۳ هستند که کارهای نقاشی در این نمایشگاه ارائه کرده‌اند.

فاطمه ماندگار در ارتباط با کار خود توضیح داد: منظور و هدف من در تمام آثارم طبیعت است و با الهام از طبیعت کارهای این دور از نمایشگاه را نیز ارائه دادم و به خاطر تعلق خاطر خاصی که به فضای خارج از شهر (روستا) دارم در کارهایم به ترسیم دوک نخ‌ریسی پدربزرگم، باغ انار و گلدان‌های شمعدانی در کنار انسان و تاثیر آن در زندگی شهری پرداخته‌ام.

تصویر یک کره چشم در تمام آثار نقاشی نوشین محقق دیده می‌شود که وجود «چشم سوم» را در وجود آدمی یادآور می‌شود. وی در بیان فضای کارهای خود گفت: موسیقی فیلم «۲۸هفته بعد» تاثیر خاصی در به وجود آمدن ایده و تمرکز برای کشیدن این مجموعه آثار با موضوعیت انسان بود.

نمایشگاه گروه ۴×۳ با وجود شش هنرمند و با ۳۵اثر موضوعیت انسان در گالری باران برپاست. گران‌ترین اثر در این نمایشگاه با قیمت ۲۸۰هزار تومان ارائه شده و ارزان‌ترین اثر هم ۵۰هزار تومان قیمت دارد. اعضای گروه ۴×۳ علی‌رضا ایرانی‌نژاد، پرویز معزر، فاطمه ماندگار، شهرناز زرکش، هانی یاری، راحله زمردی‌نیا و نوشین محققی هستند. نمایشگاه ۴×۳ تا تاریخ۲۰ دی میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.