لیزا استورتوانت، اقتصاددان ارشد در Bright MLS درخصوص انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده گفت: هزینه‌های مسکن که تصویر کاملی از تورم را نشان می‌دهد، به‌نظر می‌رسد به‌طور معناداری کاهش نخواهد یافت. از طرفی فدرال‌رزرو در طول همه‌گیری کرونا به منظور حمایت از مشاغل آسیب‌پذیر نرخ بهره را کاهش داد و بعد از مهار بیماری کرونا به منظور کنترل تورم پیش‌بینی‌نشده نرخ بهره را تا حد امکان افزایش داده‌است. این اقدام فدرال‌رزرو نه‌تنها باعث کاهش تقاضای مسکن در بعضی ایالت‌ها شده، بلکه به‌شدت عرضه را با حبس‌کردن نقدینگی مالکان افزایش داده‌است، از این‌رو پیش‌بینی می‌شود گام‌های پایانی افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو نزدیک است.

در این میان وال‌استریت واکنش مثبتی به این گزارش‌ها از خود نشان داد و معاملات آتی به میانگین صنعتی داوجونز نزدیک به ۲۰۰واحد افزایش یافت. البته بازدهی خزانه‌داری از انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده دل‌چرکین شد و کاهش ارتفاع نسبی را تجربه کرد. زمانی‌که تورم برای اولین‌بار در سال‌۲۰۲۱ شروع به شتاب گرفتن کرد، مقامات فدرال‌رزرو و اکثر اقتصاددانان وال‌استریت فکر کردند که این تورم همچون ریزش برگ درختان پاییزی گذرا و موقتی خواهد بود و انتظار طولانی‌شدن روند افزایشی نرخ بهره را نداشتند. بازار ایالات‌متحده آمریکا جلسه معاملاتی روز پنج‌شنبه را مثبت به پایان رساند؛ چراکه داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده با سرافکندگی کاهش ارتفاع داشت. در این میان شاخص صنعتی داوجونز با ۱۴/ ۰‌درصد افزایش به ۱۴/ ۳۴۳۹۵ واحد رسید، درحالی‌که شاخص S&P ۵۰۰ ۸۵/ ۰‌درصد رشد کرد و در ۰۴/ ۴۵۱۰ واحد بسته شد، بااین‌حال Nasdaq Composite با جهش ۵۸/ ۱‌درصدی دوباره ستاره روز بود و به ۵۷/ ۱۴۱۳۸ واحد رسید. اداره آمار کار ایالات‌متحده (BLS) روز چهارشنبه گزارش داد که تورم در ایالات‌متحده، همانطور که با تغییر در شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) اندازه‌گیری می‌شود، از ۴‌درصد در ماه مه ‌به ۳‌درصد به‌صورت سالانه در ژوئن کاهش یافت. سهام لندن روز جمعه نوسان اندکی داشت و سرمایه‌گذاران در بلاتکلیفی خسته‌کننده‌ای روز معلاملاتی را پشت‌سر گذاشتند. در این میان معامله‌گران تمام روز به درآمدهای جی‌پی‌مورگان، سیتی‌گروپ و ولز فارگو چشم دوخته بودند. همچنین شاخص FTSE ۱۰۰ حدود ۱/ ۰‌درصد رشد کرد و به ۵۵/ ۷۴۵۰ واحد رسید.

در این بین سوفی لوند-یتس، تحلیلگر ارشد سهام در هارگریوز لنزداون، گفت: شاخص FTSE ۱۰۰ آخرین روز معاملاتی هفته را پس از چند روز افزایش متوالی با کاهش بی‌رمقی آغاز کرده است. داده‌های اقتصادی بریتانیا در ماه مه ‌موجب افزایش امیدواری اقتصاددانان نسبت به بهبود بازارهای مالی شده‌است، در واقع چنین به نظر می‌آید که انتشار آمارهای نه‌چندان امیدوارکننده می‌تواند عامل سرد‌شدن بازارها در ماه‌های آینده باشد. از طرفی شرکت‌های مهم اقتصادی JPMorgan Chase & Co، Wells Fargo و Citigroup آمارهای نیم‌ساله خود را منتشر کردند که این آمار کورسوی امیدی در دل سرمایه‌گذاران روشن کرده است. از طرفی اتکای FTSE به وضعیت مالی به این معنی است که روند بانک‌های ایالات‌متحده به‌عنوان پیش‌نمایشی برای آنچه ممکن است برای بازار بریتانیا در هفته‌های آینده رخ دهد، تلقی خواهد شد.

همچنین شاخص‌کل منطقه‌ای Stoxx ۶۰۰ در معاملات روز جمعه ۱۱/ ۰‌درصد کاهش داشت. اقتصاددانان در Commerzbank اظهار کردند که موج پافشاری‌ها بر فدرال‌رزرو ایالات‌متحده برای افزایش بیشتر نرخ بهره پس از انتشار داده‌های CPI به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته‌است، به‌طوری‌که در ایالات‌متحده، نشانه‌های فزاینده‌ای مبنی‌بر کاهش فشار تورمی نمایان شده‌است، بنابراین درحالی‌که فدرال‌رزرو همچنان احتمال دارد در روزهای آینده مجددا نرخ بهره را افزایش دهد، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که فدرال‌رزرو آرام‌آرام به ایستگاه‌های پایانی افزایش نرخ بهره نزدیک می‌شود.

شاخص دلار آمریکا (USD) به‌دنبال نرخ تورم کمتر از حد انتظار، تحت‌فشار فروش مجدد قرار گرفت؛ در واقع در زمان انتشار، شاخص دلار آمریکا که عملکرد دلار را در‌ برابر سبدی از ۶ ارز اصلی دنبال می‌کند، در پایین‌ترین سطح خود از اوایل ماه مه، کمی بالاتر از ۰۰/ ۱۰۱ واحد قرار داشته‌است.

در بازارهای آسیایی شاخص Nikkei ژاپن ۵/ ۱‌درصد رشد کرد؛ درحالی‌که گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ‌ام‌اس‌سی‌ای در خارج از ژاپن ۹/ ۱‌درصد افزایش یافت. صادرات چین در ماه ژوئن بیش از ۱۲‌درصد کاهش یافت که سریع‌ترین کاهش از زمان شیوع کووید در اقتصاد جهانی در سه‌سال ‌پیش بوده‌است. آخرین داده‌ها تاثیر افزایش سریع نرخ بهره را بر اقتصاد جهانی نشان می‌دهد و فشار بیشتری را بر سیاستگذاران چینی برای افزایش محرک‌‌‌‌‌‌‌ها وارد می‌کند. فعالیت کارخانه‌‌‌‌‌‌‌ها در چین در ماه‌های اخیر کاهش یافته‌است، درحالی‌که قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه ژوئن در آستانه کاهش تورم قرارگرفتند و قیمت‌های تولیدکننده با سریع‌ترین سرعت در بیش از هفت سال‌گذشته کاهش پیدا کرده است.