مرکز خدمات فولاد ایران- در بازار‌های جهانی پس از آنکه در چهار ماه اول سال جاری قیمت‌ها به شدت بالا رفت، از ماه مه با کاهش تقاضا روند نزولی پیش گرفت؛ به طوری که قیمت بیلت سی آی اس از ماه مه به شدت رو به نزول بوده و ۱۱۰ تا ۱۴۰ دلار کاهش یافته و به ۵۰۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه رسید. قیمت پیشنهادی به خاور دور ۷۰ تا ۸۰ دلار هر تن افت نموده در حال حاضر ۵۹۰ تا ۶۰۰ دلار هرتن سی اف آر معامله می‌شود.

در ویتنام قیمت بین ۵۵۰ تا ۵۹۰ دلار هر تن سی اف آر است که ۸۰ تا ۱۱۰ دلار افت داشته است. از آوریل به بعد قیمت قراضه نیز ۱۰۰ دلار افت داشته. در بازار داخلی تولید و مصرف فولاد ساختمانی در ماه مه افت چشمگیری داشته؛ چرا که نسبت به ماه قبل بسیاری از پروژه‌های ساخت‌وساز با سرعت کمتری فعالیت کردند.ظاهرا میزان فولاد مصرفی در ماه مه حداقل میزان سال جاری بوده و ۲۶۰ هزار تن یعنی ۱۳ درصد در مقایسه با آوریل پایین‌تر بوده است.

موجودی‌ها همچنان بالا مانده و حدود ۳۰ هزار تن ثبت شده در حالی که ۴۹۰ هزار تن تولید ژوئن به آن اضافه خواهد شد. در نتیجه به نظر می‌رسد که قیمت فولاد این ماه پایین‌تر می‌آید.

احتمال افت قیمت مقاطع در ترکیه

بازار ترکیه این هفته را با پیش‌بینی قیمت‌های پایین‌تر آغاز نموده است. قیمت پیشنهادی ۳۰۰ تا ۳۱۰ دلار هرتن سی اف آر قراضه از افت ۲۰ تا ۲۵ دلاری خبر می‌دهد. انتظار می‌رود که قیمت ۵۵۰ دلار هر تن فوب میلگرد نیز این هفته کاهش یابد.

هنوز بازار در انتظار است تا ببیند وضعیت قیمت میلگرد چه خواهد شد. همچنین قیمت‌های پیشنهادی بیلت سی آی اس به ترک‌ها ۴۷۵ دلارهر تن سی اف آر است و ظاهرا نوردکاران سفارشاتی داده‌اند. قیمت پیشنهادی میلگرد صادراتی به ۵۸۰ تا ۵۹۰ دلار فوب سقوط کرده در حالی که ماه گذشته ۶۸۰ دلار بوده است. پایین بودن تقاضا عامل اصلی این روند نزولی است.