مسوولیت کریپتو در قبال اجرای قانون در 2023

کسی نمی‌دانست از آن شروع نورباران تا سراشیبی فاجعه فاصله‌‌‌‌‌‌‌‌ای نمانده‌است، اندکی بعد جاده پرتردد دیجیتالی درگیر دست‌‌‌‌‌‌‌‌اندازهای فراوان شد. در سقوطی تاریخی، ارزش بیت‌کوین ۶۰‌درصد کاهش یافت. اپلیکیشن‌های رمزنگاری که زمانی ستاره درخشان آسمان دیجیتال بودند، اکنون در دادگاه‌‌‌‌‌‌‌‌های منتظر فرجام ورشکستگی Celsius و BlockFi خود نشسته‌‌‌‌‌‌‌‌اند. امروز در آستانه سال‌جدید میلادی، استادیوم‌‌‌‌‌‌‌‌های زیادی هستند که باید حداقل نام یک صرافی ارز دیجیتال را از بیلبوردهای خود پاک کنند.

 از سال ‌پیش‌‌‌‌‌‌‌‌رو چه انتظاری می‌رود

مجریان قانون، بازرسان مالی و بازرسان مبارزه با پولشویی در سال‌جاری کشوی فایل‌‌‌‌‌‌‌‌های خود را با پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌های شیادی، کلاهبرداری، سرقت و هک مرتبط با دارایی‌های دیجیتال پرکرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند. اگر از بی‌‌‌‌‌‌‌‌شمار پرونده ۲۰۲۲ درسی به یادگار مانده باشد، به‌طور قطع در مورد اهمیت ابزارهای تجزیه‌‌‌‌‌‌‌‌وتحلیل بلاک‌چین است که می‌تواند در به‌سرعت بخشیدن به تحقیقات کمک بزرگی باشد. کارآیی این ابزار از زمانی‌که مجری قانونی برای اولین‌بار در مورد یک جرم مالی بالقوه مشکوک می‌شود تا اعلام جرم و آغاز پیگرد قانونی، حیاتی است. به‌عنوان نمونه‌‌‌‌‌‌‌‌ای از اقدامات موثر می‌توان به پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌ای در مارس ۲۰۲۲ اشاره کرد که شرکت «بلاک‌چین اینتلیجنس» پرده از فعالیت‌های مشکوک مربوط به یک پروژه توکن غیرقابل تعویض (NFT) به‌نام Frosties برداشت و گزارش وقوع احتمالی جرم را به مقامات مجری قانون مربوطه اطلاع داد. ماموران توانستند تراکنش‌های مالی که در بستر بلاک‌چین صورت‌گرفته بود را ردیابی و رهگیری کنند و همراه با سایر داده‌های الکترونیکی، مجرمان را شناسایی کنند، افراد مربوط به این پرونده را دستگیر کنند و از یک کلاهبرداری کاملا برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی شده در بستر NFT جلوگیری کنند.  حال با تاسیس شرکت‌های تحقیقاتی در حوزه بلاک‌چین و ابزارهای تجزیه‌‌‌‌‌‌‌‌وتحلیل فعلی، پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌ای که سابقا به ماه‌های متوالی تحقیق مالی پرزحمت می‌‌‌‌‌‌‌‌انجامید، اکنون به موارد بررسی چند هفته‌ای کاهش یافته‌است. به‌رغم عقب‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی بازار در ۲۰۲۲، صنعت کماکان با تعدد خرابکاری‌‌‌‌‌‌‌‌های مالی و ارزش بالای سرمایه در جریان پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌های کریپتو در سال‌جاری مواجه بوده‌است و به همین‌رو ابزارهای جدید از اهمیت ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌ای برخوردار شده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود در ۲۰۲۳، نیاز به محققان حوزه بلاک‌چین و به‌تبع آن احتیاج به ابزارهای تحلیلی افزایش خواهد یافت: از آژانس‌‌‌‌‌‌‌‌های نظارتی جهانی که تحقیقات پیچیده حملات سایبری و جابه‌جایی پول بین‌حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌ای را در دستور کار خود دارند تا تحقیقات پلیس محلی که شکایات شهروندان درباره کلاهبرداری‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف و شیادی‌‌‌‌‌‌‌‌های سرمایه‌گذاری مرتبط با دنیای دیجیتال را بر عهده دارند. با توجه به گسترده‌شدن استفاده از ابزارهای مالی دیجیتال، به‌نظر می‌رسد ادارات پلیس دیگر مجال ارسال تمامی پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌های جاری به فدرال‌رزرو را نخواهند داشت، به همین جهت انتظار می‌رود منابعی برای آموزش و تجهیز کارآگاهان جرائم مالی و اقتصادی در راستای جدیدترین متدهای تحقیقات ارزهای دیجیتال اختصاص داده شود.

 آموزش و پیشگیری

انتظار می‌رود در ۲۰۲۳، ارائه‌‌‌‌‌‌‌‌دهندگان خدمات کریپتو مطالعات بیشتری در مورد دایره فعالیت سازمان‌های جنایی فراملی (TCO) و سازمان‌های قاچاق مواد مخدر (DTO) داشته باشند تا در مواقع اضطرار آمادگی ارائه اطلاعات موردنیاز بازرسان را داشته باشند. اکنون دیگر هر شرکت حاضر در اکوسیستم کریپتو باید حاضر باشد تا گزارش فعالیت‌های مشکوک را به مجریان قانون اطلاع دهد و در مورد جنایات احتمالی به نهادهای ذی‌صلاح آگاهی بدهد. به جهت تضمین سلامت این صنعت و مهم‌تر از همه زنده نگهداشتن فناوری کریپتو، لازم است نور شفافیت بر تمامی زاویه‌‌‌‌‌‌‌‌های کمتر دیده‌شده تابانده شود و راه برای کلاهبرداری‌‌‌‌‌‌‌‌های برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی‌شده و پولشویی دشوار شود، اگرچه رمزارز قابل‌تایید و رهگیری است، جرائم ساختاریافته کماکان می‌توانند از برنامه‌های محافظتی حریم شخصی شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌های غیرمتمرکز مانند بیت‌کوین و اتریوم در جهت تثبیت درآمد فعالیت‌های غیرقانونی سود ببرند.

از سوی دیگر جرائم جدیدی ظهور کرده‌اند که به شکل سرویس‌های مالی درآمده‌اند؛ از جمله این موارد می‌توان به صرافی‌‌‌‌‌‌‌‌های مبادله رمزارز با ارزهای معتبر و بالعکس؛ کد و دستورالعمل‌های تضمین‌شده برای هک؛ کیف‌پول دیجیتال مختص جمع‌‌‌‌‌‌‌‌آوری رمزارز به‌دست آمده از کلاهبرداری فیشینگ، اشاره کرد. هر چند که گسترش ابزارهای تجزیه‌‌‌‌‌‌‌‌وتحلیل بلاک‌چین می‌تواند در ردیابی جریان فعالیت‌های مجرمانه موثر باشد، اما این تنها بخشی از راه نجات صنعت است. بدیهی است آموزش در مورد جلوگیری از افتادن در دام کلاهبرداری ارزهای دیجیتال اهمیت فراوانی دارد و به‌طور حتم باید در ۲۰۲۳ مورد‌توجه قرار گیرد. این امر می‌تواند با مخالفت عمومی علیه گسترش دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین در مکان‌هایی مانند کافه‌‌‌‌‌‌‌‌ها، پمپ‌بنزین‌‌‌‌‌‌‌‌ها که از مکان‌های سنتی سرمایه‌گذاری نیستند و احتمالا عاملان بالقوه پولشویی هستند، آغاز شود. بدون‌شک عناصر جنایتکار به حملات خود در فضای رمزارز و سرویس‌های مالی دیجیتال ادامه خواهند داد، در مقابل صرفا باید از تقویت امنیت سایبری صنعت کریپتو اطمینان‌حاصل شود. در این راه از ابزارهای تجزیه‌‌‌‌‌‌‌‌وتحلیل بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال انتظارات زیادی می‌رود و امید است فضای تحقیقات دارایی‌های دیجیتال روزبه‌روز گسترده‌‌‌‌‌‌‌‌تر شود. در ادامه نیز ابزارهای ردیابی و رهگیری جریان‌‌‌‌‌‌‌‌های مالی کلاهبرداری و شیادی‌‌‌‌‌‌‌‌های مبتنی بر ارزهای دیجیتال مقرون‌به‌صرفه‌‌‌‌‌‌‌‌تر شده و به آسانی در دسترس آژانس‌‌‌‌‌‌‌‌های پلیس قرار گیرند.