خبر مهم رئیس سازمان سنجش/ کنکورهای آینده تستی_تشریحی می‌شود

سرپرست سازمان ملی سنجش گفت: سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور ظرف ۶ ماه آینده به‌طور کامل مستقر می‌شود.

وی افزود: هیات امنای سازمان ملی سنجش در ۶ ماه آینده به طور کامل مستقر می شوند.

پورعباس یادآور شد: شورای ارزشیابی و دو شورای سنجش آزمون سراسری و سنجش تحصیلات تکمیلی در سازمان ایجاد خواهد شد.

وی افزود: بودجه سازمان از محل بودجه عمومی و اختصاصی و همچنین کمک های مردمی و نهادها تامین خواهد شد.

خبر مرتبط
زمان اعلام نتایج آزمون های سراسری، ارشد و دکتری

احسان جمالی در نشست خبری سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ تا ۱۵ خرداد اعلام می‌شود.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با اشاره به کنکور ۱۴۰۴ گفت: ما نه می گوییم کنکور تشریحی می شود و نه نمی شود، ترکیبی می شود. با دستگاههای جدید از پاسخ کوتاه تا تشریحی خواهیم داشت برای همین کنکور ترکیبی می شود.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اظهار داشت: از یکسال پیش که مصوبه رییس جمهور در زمینه تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام شد کارهای کارشناسی در این زمینه انجام شد و پس از طی جلسات متعدد، اساسنامه تهیه و تدوین شد و در نهایت در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

پورعباس افزود: ما در ۴۰ ساله دوم انقلاب اسلامی و گام دوم انقلاب بسر می بریم و در این سال ها گسترش کمی زیادی در آموزش عالی داشته ایم اما نیاز به گام های کیفی بیشتری در این زمینه داریم. علاوه بر تضمین کمی، تضمین کیفی و رتبه بندی دانشگاه ها را باید پیش ببریم. در این زمینه تعاملات ملی و بین المللی و قابل رقابت با دانشگاه های خارجی مطرح است. از سوی دیگر طرح های هدایت تحصیلی و هدایت شغلی هم نیاز است که در حوزه های کیفیت آموزش عالی صورت گیرد.

وی گفت: سنجش کیفیت آموزش کشور نیازمند این بود که سازمانی ملی و فراتر از یک وزارتخانه این کار را انجام دهد. این کار به معنای جدایی از وزارت خانه ها نیست بلکه با تعامل بیشتر با وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار در حوزه های متعدد حرفه ای و صلاحیتی و آموزشی ارزشیابی و تضمین کیفیت صورت می گیرد.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور تاکید کرد: سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور دو بال دارد که یکی از آنها ارزیابی داوطلبان و دیگری مسؤولیت ارزشیابی و کیفیت آموزش کشور است. در زمینه ارزیابی داوطلبان مسؤولیت کامل طراحی و مدیریت تمامی آزمون های کشور با سازمان ملی خواهد بود. این به معنی کنار گذاشته شدن وزارتخانه های مرتبط نیست.

وی اظهار داشت: در بخش ارزشیابی، تمامی ارزیابی های درونی سازمان ها و وزارتخانه ها راستی آزمایی می شوند تا برای جامعه و جامعه علمی بین المللی اطمینان بخشی صورت گیرد. تجربه وسیعی در اختیار سازمان سنجش قرار دارد که با همراهی دانشگاه ها با بیش از ۱۰۰ سال سابقه آکادمیک در سازمان ملی سنجش بتوانیم در حوزه جهانی فعالیت روشن تر و قابل قبولی ارائه کنیم.

پورعباس افزود: به این ترتیب مدارک تحصیلی افراد از بدو ورود به دانشگاه تا زمان ارائه خدمت رصد می شود و به صورت سازماندهی شده در سازمان ملی قابل انجام است. با ارزشیابی کیفیت سازمان ها و دانشگاه هایی که پیشرو هستند امکانات بیشتری دریافت می کنند. به این ترتیب تضمین کیفیتی که از سوی سازمان ملی انجام می شود در آینده دانشگاه ها تاثیر دارد.

وی درباره رعایت استقلال دانشگاهها با اجرای ارزشیابی کیفیت آموزش کشور گفت: سال هاست که بر روی استقلال دانشگاهها پافشاری کرده ایم و دانشگاه ها به صورت هیات امنایی اداره می شوند. اینکه عملکرد هر دانشگاه توسط دستگاهی خارج از آن نهاد ارزیابی شود با استقلال دانشگاه منافات ندارد. در دنیا موسسات زیادی وجود دارند که ارزیابی عملکرد را به صورت فراسازمانی انجام می دهند. هرچه ادعاهای دانشگاهها اعتباربخشی شود به افزایش کیفیت دانشگاه ها منجر می شود.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور درباره حوزه مسؤولیتی سازمان ملی گفت: مسؤولیت تمام آزمون های رسمی، غیررسمی، موظفی و غیر موظفی کشور بر عهده سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور است. اما این مسؤولیت به این معنی نیست که همه آزمون ها را خود سازمان اجرا کند. بلکه سیاستگذاری، نظارت و استانداردسازی می تواند موسسات خصوصی، نیمه دولتی، شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و آموزش و پرورش را بکار می گیرد. ضمن اینکه دستگاه های اجرایی هم امکانات خود را باید بسیج کنند.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش امتحانات نهایی امسال را باید اجرا کند و در سال آینده این کار برعهده سازمان ملی سنجش خواهد بود. اما تعامل بیشتری در حوزه نظارتی و اجرایی با آموزش و پرورش خواهیم داشت. از سال آینده به این سمت و سو می رویم که آزمون های نهایی آموزش و پرورش با مسؤولیت سازمان ملی سنجش برگزار می شود.

پورعباس با تشریح اساسنامه و ترکیب هیات امنا گفت: رییس سازمان ملی سنجش پس از پیشنهاد هیات امنا و تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص می شود و تمامی وزارتخانه های آموزشی کشور هم در ترکیب هیات امنا حضور دارند.

پورعباس درباره میزان تخلف در نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ گفت: تعداد ۲۵ نفر تجهیزات تقلب همراه داشتند که در جلسه دستگیر شدند. این افراد از آزمون نوبت تیرماه هم محروم هستند و اکنون به هیات های بدوی معرفی شده اند و پس از اعتراض هیات های تجدیدنظر هم نظر نهایی خود را ارائه می دهند. این افراد مشمول ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات آزمون های سراسری می شوند. افراد شبهه دار نداشتیم بلکه همگی دارای تجهیزات بودند که آنها نیز مورد رسیدگی قرار گرفتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.