حذف خاطره بی‌‌‌‌‌‌برقی با‌همت صنعت نفت

 در تشریح این موضوع نخست باید اشاره کرد که نیروگاه‌های حرارتی تولیدکننده بخش عمده‌‌‌‌‌‌ای از نیاز مصرف برق در کشور هستند، اما یکی از مسائل مهم در بهره‌‌‌‌‌‌برداری از این نیروگاه‌‌‌‌‌‌ها، تامین سوخت آنهاست که این نیروگاه‌‌‌‌‌‌ها از گاز به‌عنوان سوخت نخست و از سوخت مایع به‌عنوان سوخت جایگزین استفاده می‌کنند. البته در فصل سرد سال‌سهم گاز از سبد سوختی نیروگاه‌‌‌‌‌‌ها به‌‌‌‌‌‌دلیل تامین پایدار گاز بخش خانگی و اولویت این موضع، کمتر می‌شود، اما در فصل تابستان که گاز در بخش خانگی مصرف کمتری دارد، فرصت برای بهره‌‌‌‌‌‌برداری بیشتر نیروگاه‌‌‌‌‌‌ها با سوخت گاز مهیاست تا در مجموع سالانه سهم سوخت گاز از سبد سوختی به ۸۰‌درصد برسد.

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در این‌باره از افزایش بیش از ۳‌میلیارد مترمکعبی حجم گازرسانی به نیروگاه‌‌‌‌‌‌ها در بهار امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال‌۱۴۰۱ خبر داد و اعلام کرد: حجم گاز ارسالی به نیروگاه‌‌‌‌‌‌ها از ابتدای امسال تا پایان بهار، ۲۱‌میلیارد و ۸۱۴‌میلیون مترمکعب بوده‌است.  وی با بیان اینکه این شرکت در تعامل حداکثری با وزارت نیرو و شرکت مدیریت شبکه برق ایران با گازرسانی به نیروگاه‌‌‌‌‌‌ها نقش بی‌‌‌‌‌‌بدیلی در حفظ جریان پایدار برق کشور دارد، به‌ثبت رکورد تازه تحویل گاز به نیروگاه‌‌‌‌‌‌ها تا بیش از ۳۱۰‌میلیون مترمکعب در روز اشاره کرد که رکوردی تازه در این حوزه به‌‌‌‌‌‌شمار می‌آید.

محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران هم در تازه‌‌‌‌‌‌ترین گزارش خود درباره حجم گازرسانی به نیروگاه‌‌‌‌‌‌هاگفت که این مقدار در روزهای آغازین مرداد امسال روزانه ۳۱۱‌میلیون مترمکعب بوده و نیروگاه‌های متصل به شبکه گاز کشور همچنان از ذخیره سوخت مایع استفاده نمی‌کنند. شایان‌‌‌‌‌‌ ذکر است نیروگاه‌های متصل به شبکه گاز کشور پس از بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده سهم بیش از ۳۰‌درصدی از کل مصرف سالانه گاز کشور را به خود اختصاص داده‌اند و این در حالی است که با توجه‌‌‌‌‌‌ به پراکندگی نیروگاه‌‌‌‌‌‌ها در همه استان‌های کشور، زیرساخت‌های لازم در شبکه انتقال و توزیع گاز کشور به‌‌‌‌‌‌منظور تامین گاز این بخش از سوی شرکت ملی گاز ایران اجرایی شده‌است.

از سویی طبق آمار وزارت نیرو در سال‌۱۴۰۱ هم حجم تولید کل برق در کشور، ۳۷۰‌میلیارد کیلووات‌‌‌‌‌‌ ساعت بوده که از این مقدار، ۸/ ۹۳‌درصد از طریق نیروگاه‌های حرارتی تولیدشده که این مهم نشان‌دهنده نقش بارز شرکت ملی گاز ایران به‌عنوان اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین تامین‌‌‌‌‌‌کننده سوخت موردنیاز بخش نیروگاهی در تامین پایدار انرژی موردنیاز در همه بخش‌های کشور است. میدان مشترک پارس‌جنوبی از جمله میدان‌‌‌‌‌‌هایی است که نقش‌‌‌‌‌‌ برجسته‌‌‌‌‌‌ای در سوخت‌‌‌‌‌‌رسانی به نیروگاه‌‌‌‌‌‌ها و تولید برق کشور دارد تا آنجا که بنا به گفته سیدهاشم اورعی، رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران، ۷۰‌درصد گاز و ۵۰‌درصد برق کشور از این میدان تامین می‌شود و شاهرگ حیاتی انرژی کشور است.

نباید فراموش کرد که صنعت نفت از صنایع پرمصرف انرژی به‌‌‌‌‌‌ویژه برق در کشور است، از این‌رو ساخت نیروگاه تولید برق از الزام‌‌‌‌‌‌های پروژه‌های صنعت نفت است. به‌دنبال این هدف، وزارت نفت دولت سیزدهم در سال‌۱۴۰۱ چند واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی را به‌‌‌‌‌‌منظور کمک به پایداری برق کشور به بهره‌‌‌‌‌‌برداری رساند تا با استفاده از افزایش توان تولید برق از طریق نیروگاه‌های صنعت نفت، خاموشی در شبکه برق کشور صورت نگیرد.  دو واحد بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی بعثت پارس‌جنوبی و واحد بخار نیروگاه غرب کارون از جمله واحدهای بخار نیروگاه‌های صنعت نفت هستند که سال‌۱۴۰۱ عملیاتی‌شدند.