ایسنا- دولت آفریقای جنوبی با همکاری یک شرکت تولید کننده ابزارهای الکترونیک، در یکی از مناطق روستایی آفریقای جنوبی یک دهکده هوشمند یا دیجیتال راه‌اندازی کرده است.
در مدرسه‌ هوشمند ساخته شده در این دهکده، همه دانش‌آموزان سر کلاس درس به کامپیوتر و اینترنت دسترسی دارند و برق مدرسه‌ با انرژی خورشیدی تامین می‌شود و همه چیز آن به‌صورت دیجیتال اداره می‌شود.
یکی از دانش‌آموزان این مدرسه می‌گوید: «من در یک منطقه فقیر بزرگ شدم و هیچ‌کدام از بچه‌های محل ما با این تکنولوژی سروکار ندارند، اما من با استفاده از آن توانستم کار کردن با کامپیوتر را یاد بگیرم. یاد گرفتم چطور ایمیل بفرستم، نامه بنویسم و در حقیقت به همین روش برای ثبت‌نام در دانشگاه درخواست فرستادم، اینطور بود که زندگی من تغییر کرد و از آن بهره بردم.»
به گزارش یورونیوز، مرکز پزشکی و درمانگاه این روستا نیز که با انرژی خورشیدی اداره می‌شود، خدمات دندانپزشکی، چشم‌پزشکی و آزمایشگاه تشخیص طبی دارد.
در همین حال اتاق کنفرانس ویدئویی این مرکز امکانی برای استفاده از تخصص و تشخیص پزشکان کشورهای دیگر است. این دهکده به‌زودی دارای مرکز فوریت‌های پلیس و اداره پست نیز می‌شود.