هوش مصنوعی می‌تواند تهدیدی برای بشریت باشد

نتایج نظرسنجی رویترز/ ایپسوس نشان داد که تعداد آمریکایی‌هایی که پیامدهای نامطلوب هوش مصنوعی را پیش‌بینی می‌کنند، سه برابر افرادی است که چنین نظری ندارند. براساس این داده‌ها، ۶۱ درصد از پاسخ‌دهندگان باور دارند که هوش مصنوعی، خطراتی را برای بشریت به همراه دارد، در حالی‌که تنها ۲۲ درصد مخالف این موضوع هستند و ۱۷ درصد نیز در مورد آن اطمینان ندارند.  افرادی که در سال ۲۰۲۰ به دونالد ترامپ رأی دادند، نگرانی بیشتری در این رابطه دارند. ۷۰ درصد از رأی‌دهندگان به ترامپ در مقایسه با ۶۰ درصد از رأی‌دهندگان به بایدن، موافق بودند که هوش مصنوعی می‌تواند تهدیدی برای بشریت باشد. اگرچه آمریکایی‌ها در این نظرسنجی نگرانی خود را نسبت به پیشرفت‌های هوش مصنوعی ابراز کردند، اما همچنان در فهرست نگرانی‌های آنان جرم، جنایت و اقتصاد رتبه‌های بالاتری نسبت به هوش مصنوعی قرار دارند.

کارشناسان این صنعت می‌گویند که درک عمومی بیشتر از مزایای هوش مصنوعی، می‌تواند در کاهش این نگرانی‌ها موثر باشد. سباستین ترون، استاد علوم رایانه‌ای در استنفورد که «گوگل اکس» را تاسیس کرد، می‌گوید: «هوش مصنوعی، کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد و به افراد کمک می‌کند تا کارآمدتر شوند.»

ایون استویکا، استاد دانشگاه برکلی نیز که از بنیان‌گذاران یک شرکت هوش مصنوعی است، می‌گوید: «کاربردهای مثبت هوش مصنوعی، مانند ایجاد انقلابی در کشف دارو، به اندازه چت جی‌پی‌تی قابل مشاهده نیست.» او می‌افزاید: «آمریکایی‌ها ممکن است متوجه نباشند که هوش مصنوعی در زندگی روزمره آنها؛ در خانه و محل کار، چقدر فراگیر است.» در این نظرسنجی اینترنتی، ۴۴۱۵ بزرگسال آمریکایی شرکت کرده بودند و معیار دقت، مثبت یا منفی بودن آن، دو درصد است.