بازار سهام

حمایت پالایشی‌ها از شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۷۹ واحدی (۲/ ۰ درصدی) در سطح ۹۸ هزار و ۱۰۳ واحدی ایستاد. «فولاد» پس از بازگشایی بعد از اعلام تعدیل مثبت ۲۶ درصدی در کنار پالایشی‌ها بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش‌های ۹ماهه پالایشی‌ها و رشد اخیر قیمت نفت (با وجود توقف روند صعودی از ابتدای فوریه و افت ۶/ ۹ درصدی) تا حدی از پالایشی‌ها حمایت می‌کند. در بازار جهانی، شاهد رشد قیمت مس برای دومین روز متوالی (بالاتر از ۶۹۰۰ دلار) از کف ۲ماهه بودیم. نزدیک شدن به تعطیلات سال نوی چینی، عامل احتیاط در بازارهای کالایی است. امری که در کنار افت اخیر قیمت نفت، عامل فشار بر قیمت محصولات پتروشیمی شد. موج خودرویی‌ها فروکش کرد و «خساپا» در کنار «بفجر» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. رشد نرخ دلار، عامل حمایت از صنایع صادرات‌محور است.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

سیگنال رشد به ارزها

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 105 تومانی، ثبت بیشترین رشد روزانه از 9 آذر 95، به نرخ 4910 تومان، سقف تاریخی دلار معامله شد. با رشد نرخ حواله‌ای درهم تا سطح 1370 تومان پیش از آغاز معاملات، دلار بالاتر از 4900 تومان معامله شد و سومین کانال‌شکنی دلار در هفته جاری رقم خورد. در هفته گذشته با وجود لمس مقطعی سقف ۴۸۰۰ تومانی دلار، فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مقاومت سطح مزبور را تقویت کرد. اما رشد تقاضای آربیتراژی، افزایش تقاضا با نزدیک شدن به پایان سال و رشد تقاضای سفته‌بازی از سوی معامله‌گرانی که در قیمت‌های بالاتر اقدام به عرضه کرده بودند، حمایت سطح ۴۶۰۰ تومانی را تقویت کرد. با افزایش تقاضا در سایر ارزها، یورو با رشد ۱۲۰ تومانی تا سطح ۶۱۷۰ تومان و پوند با افزایش ۲۱۰ تومانی (تا حدی به دلیل سیگنال جهانی) به ۷۱۱۰ تومان رسید.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

افزایش سکه با سیگنال دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 32 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 593 هزار تومان معامله شد. افزایش 230 تومانی نرخ دلار از ابتدای هفته و رشد طلای جهانی افزایش 71 هزار تومانی سکه را رقم زده است. با وجود روند کم‌نوسان طلا بالاتر از 1310 دلاری، افت شاخص دلار طلا را به کانال 1330 دلاری نزدیک کرد. آمار نرخ تورم آمریکا روز چهارشنبه می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. در بازار ارز نیز با وجود فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در هفته اخیر، نوسان دلار در کانال ۴۶۰۰ و ۴۷۰۰ تومانی ادامه یافت. نرخ دلار با رشد نرخ درهم، روز گذشته بالاتر از ۴۹۰۰ تومان قرار گرفت. پس از افت قابل توجه سکه با خبر پیش‌فروش سکه (۷ بهمن)، نوسانات بازارهای اثرگذار اثر پیش‌فروش را بر قیمت سکه مقطعی کرد و روز گذشته سکه به سقف تاریخی رسید.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا با افت شاخص دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1329 دلار معامله شد. افت شاخص دلار طلا را به کانال 1330 دلاری نزدیک کرد. رشد پوند با رشد نرخ تورم انگلیس (نزدیک ۳ درصد) و افزایش ین و فرانک با رشد تقاضای محافظه‌کارانه عامل فشار بر شاخص دلار شد. اما چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا فشار را بر طلا حفظ کرده است. آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا و عرضه اوراق قرضه ۱۰‌ساله با افزایش نرخ بازدهی این اوراق به سقف ۴ساله، چشم‌انداز رشد نرخ تورم و سیگنال‌های نزدیک شدن به پایان چرخه رونق اقتصادی (عوامل فشار بر سودآوری شرکت‌ها) فشار فروش را در بازارهای سهام تشدید کرد. با وجود بازگشت نسبی آرامش، همچنان احتمال ریزش بیشتر بازارها در میان‌مدت محتمل است. کارشناسان گلدمن‌ساکس احتمال ۴ بار افزایش نرخ بهره آمریکا را می‌دهند که نرخ تورم و آمار خرده‌فروشی آمریکا تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

ادامه کم‌نوسانی اوراق تسهیلات

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 9/ 0 درصدی به قیمت 71 هزار و 942 تومان معامله شدند. با ادامه کاهش تقاضا پس از افت 3 درصدی قیمت اوراق در آذر و دی، قیمت «تسه»ها در بهمن زیر 72 هزار تومان قرار گرفت. در روزهای اخیر با نزدیک شدن به پایان سال و چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضای مسکن کم‌نوسانی اوراق در سطح مزبور رقم خورد. در ماه‌های اخیر سیگنال‌های کاهش شبه‌پول و افزایش نقدینگی همگام با تشدید بازارهای موازی، نوسانات صعودی تعداد معاملات و رشد قیمت مسکن را تشدید کرد. علاوه بر این، گزارش‌ها از معاملات مسکن، رشد ۳۵ درصدی سهم خانه‌های کلنگی در نیمه اول بهمن نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد. موضوعی که علاوه بر صعود قیمت خانه‌های نوساز (و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان) سیگنالی برای رشد تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

رفت و برگشت WTI در سطح 60 دلار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۵۹ دلار معامله شد. تولیدات اوپک در ماه ژانویه نزدیک  ماه دسامبر در سطح ۱۶/ ۳۲ میلیون بشکه در روز بود و سطح تعهد به ۱۳۷ درصد رسید که بخشی از آن به دلیل کاهش تولیدات ونزوئلا بود. با وجود این، رشد تولیدات آمریکا و پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از رسیدن تولیدات این کشور به ۱۱ میلیون بشکه در روز در ۲۰۱۹ فشار را بر نفت حفظ کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد با وجود نزدیک شدن موجودی نفت به میانگین ۵ساله و افزایش چشم‌انداز رشد تقاضا به ۴/ ۱ میلیون بشکه در روز (از ۳/ ۱ میلیون بشکه در روز) احتمال پیشی گرفتن رشد عرضه از تقاضا به دلیل افزایش تولیدات نفت، به ویژه از سوی آمریکا وجود دارد. اتفاقی که می‌تواند به تداوم مازاد عرضه منجر شود.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید