بازار سهام

شاخص در میانه ۹۹ هزار واحد

آینده نگر بازار

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۹۷ واحدی (۳/ ۰ درصدی) در سطح ۹۹ هزار و ۵۲۲ واحدی ایستاد. مانند روال روزهای اخیر شاهد صدرنشینی محصولات شیمیایی با گزارش‌های مناسب ۹ماهه هستیم. اما افت قیمت متانول زیر ۴۰۰ دلار و تردیدها نسبت به پایداری قیمت‌های کنونی پتروشیمی‌ها عامل احتیاط در این نمادها است. روز گذشته «فارس» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت و عرضه حقوقی‌ها تغییر مالکیت قابل توجه ۳۸ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها در این نماد را به دنبال داشت. با وجود گزارش‌های مناسب اکثر فلزی-معدنی‌ها، افت قیمت فلزات در بازار جهانی، از جمله فولاد در بازار چین، حرکت مس در کانال ۶۹۰۰ دلار با رشد موجودی بورس فلزات لندن (LME) در کنار شناسایی سود مانع از رشد قابل توجه این نمادها است. شنیده‌ها از اعلام نرخ یارانه شکر اقبال به این نمادها را به دنبال داشت.

 

بازار ارز

عقب‌نشینی آرام دلار

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 30 تومانی به نرخ 4575 تومان معامله شد. پس از جهش 235 تومانی نرخ دلار در 6 روز معاملاتی، از روز سه‌شنبه تا حدی اشباع خرید و افزایش قابل توجه عرضه از سوی صرافی بانک‌ها افت 80 تومانی نرخ دلار را در 2 روز گذشته رقم زد. با اینکه در میانه معاملات روز سه‌شنبه شاهد چند بار شکسته شدن حمایت سطح 4600 تومانی بودیم، شناسایی فرصت خرید میان معامله‌گران مجددا نرخ دلار را بالاتر از سطح مزبور قرار می‌داد. اما روز چهارشنبه حمایت سطح مزبور با تشدید فشار عرضه شکسته شد. با وجود افت ارزش جهانی دلار به کمترین سطح در 3 سال اخیر، همچنان رشد تقاضای آربیتراژی از سوی بازارهای همسایه مانع از افت قابل توجه دلار بود. چشم‌انداز فشار عرضه صرافی بانک‌ها می‌تواند فشار را بر دلار حفظ کند.

 

بازار سکه

بازگشت توجه سکه به طلای جهانی

آینده نگر بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 521 هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی، افت شاخص دلار به کف جدید 3ساله اونس طلا را به بالاترین سقف 4ماهه (7/ 1350 دلار) رساند. همچنان نشست بانک مرکزی اتحادیه اروپا و سیگنال‌های اقتصادی بر اونس طلا اثرگذار است. در بازار ارز نیز پس از رسیدن دلار به بالاتر از سطح ۴۶۵۰ تومان روز دوشنبه، در روزهای اخیر افت ۸۰ تومانی دلار با تشدید فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها رقم خورد. پیش‌تر با وجود تشدید نوسانات صعودی دلار، احتیاط معامله‌گران نسبت به پایداری دلار، رشد قیمت سکه را با تاخیر همراه کرد. اما پایداری دلار در سطوح بالاتر و روز گذشته نوسان دلار در کانال ۴۵۰۰ تومانی، در کنار رشد اونس طلای جهانی تا سقف ۱۳۵۰ دلاری عامل حمایت از سکه شد.

 

بازار طلای جهانی

اونس طلا در سقف ۴ماهه

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1350 دلار معامله شد. افت شاخص دلار به کف 3ساله، طلا را به سقف 4 ماهه (7/ 1350 دلار) رساند. استیون مانکین، وزیر خزانه‌داری آمریکا کاهش شاخص دلار را عامل پیشران رشد اقتصادی آمریکا عنوان و اظهار کرد کاهش ارزش دلار در کوتاه‌مدت باعث نگرانی نیست. وزیر اقتصاد و تجارت آمریکا، ویلبور راس نیز اعلام کرد آمریکا برای حمایت از صادرات بیش از این مبارزه خواهد کرد. این عوامل در کنار رشد یورو با افزایش شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای بیش از پیش‌بینی‌ها فشار بر شاخص دلار را تشدید کرد. همچنان نشست بانک مرکزی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه و اجلاس اقتصادی داووس در کنار انتشار آمار تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه‌ماه چهارم ۲۰۱۷ می‌توانند بر طلا اثرگذار باشند. همچنان نوسان بازارهای سهام در سقف‌های تاریخی به کاهش تقاضای محافظه‌کارانه طلا اشاره دارد.

 

بازار اوراق مسکن

حرکت اوراق نزدیک کف

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد اندک 1/ 0 درصدی به قیمت 72 هزار و 631 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در دی، از ابتدای بهمن روند نزولی «تسه»ها تشدید شد. با وجود افت 3 درصدی قیمت اوراق در آذر و دی، اما روند متفاوتی را در بازار مسکن شاهد بودیم. به صورتی که در آذر رشد 2/ 50 درصدی تعداد معاملات نسبت به آذر سال گذشته و در دی با کاهش شتاب رشد، افزایش 13 درصدی تعداد معاملات نسبت به دی سال گذشته و رشد 15 درصدی متوسط قیمت نسبت به دی گذشته رقم خورد. بخشی از این افزایش تقاضا را می‌توان ناشی از ورود نقدینگی به بازار مسکن با هدف سرمایه‌گذاری دانست. اما همچنان با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، رشد قیمت باعث کاهش سهم متقاضیان مصرفی در بازار مسکن خواهد شد.

 

بازار نفت

کم‌نوسانی نفت نزدیک سقف

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 6/ 64 دلار معامله شد. خوش‌بینی‌ها به حرکت تدریجی بازار نفت به سمت تعادل با توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات تا پایان ۲۰۱۸ در کنار چشم‌انداز رشد تقاضا با افزایش پیش‌بینی رشد اقتصادی از سوی صندوق بین‌المللی پول (IMF) به ۹/ ۳ درصد، نوسان نفت نزدیک سقف ۳ساله را رقم زد. با وجود ۹ هفته افت متوالی موجودی نفت تجاری آمریکا، تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش موجودی به میزان ۷۶/ ۴ میلیون بشکه، عامل فشار بر قیمت نفت شد. علاوه بر این، افزایش فعالیت تولیدکنندگان شیل و پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از افزایش تولیدات آمریکا به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز، نزدیک سطح تولیدات عربستان و روسیه فشار را بر نفت حفظ کرده است. همچنان کاهش تولیدات ونزوئلا تا حدی از قیمت نفت حمایت می‌کند.

 


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید