بازار سهام

شاخص زیر سطح ۹۹ هزار واحدی

آینده نگر بازار

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۲۷ واحدی (۳۳/ ۰ درصدی) در سطح ۹۸ هزار و ۹۲۴ واحدی ایستاد. گزارش‌های ۹ماهه مناسب صنایع شیمیایی با رشد اخیر قیمت متانول (با وجود تردید نسبت به پایداری آن و افت CFR چین به ۴۰۰ دلار) و اوره، احتمال آزادسازی نرخ اوره در کنار رشد نرخ دلار اقبال به این نمادها را رقم زد. با وجود سطوح مناسب قیمت جهانی فلزات و خوش‌بینی به گزارش‌های ۹ماهه فلزی‌معدنی‌ها، شناسایی سود میان معامله‌گران و تردیدها نسبت به پایداری قیمت جهانی کالاها با افت مس از سقف ۷۲۶۰ دلار و افت روی از سقف ۱۰ سال اخیر (۳۴۲۰ دلار) تا حدی احتیاط را در فلزی‌معدنی‌ها رقم زد. خودرویی‌ها پس از ریزش‌های اخیر و کم‌نوسانی نزدیک کف‌های تکنیکال، روز گذشته صعودی شدند. البته پایداری رشد این نمادها به ورود نقدینگی قابل توجه در این نمادها بستگی دارد.

 

بازار ارز

حرکت دلار در اوج

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 14 تومانی به نرخ 4449 تومان معامله شد. پس از شکستن سقف تکنیکال 4430 تومانی روز یکشنبه، روز گذشته تشدید نوسانات صعودی با رشد تقاضای سفته‌بازی نرخ دلار را به سقف 4450 تومان رساند که پیش‌تر مقاومت جدی آن انتظار می‌رفت. اما فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، مانع از عبور دلار از سطح مزبور شد. از هفته دوم دی ریسک‌های غیراقتصادی داخلی و در ادامه ریسک‌ مربوط به تصمیم ترامپ نسبت به برجام عامل تشدید نوسانات صعودی دلار بود. با وجود این سقف 4430 تومانی در مقابل دلار مقاومت می‌کرد. از روز شنبه، با وجود کاهش تقاضای محافظه‌کارانه با عدم خروج آمریکا از برجام، تداوم تقاضای سفته‌بازی به دلیل کاهش عرضه صرافی بانک‌ها، نوسانات صعودی دلار را ادامه‌دار کرد. همچنان احتمال مقاومت سطح 4450 تومانی در برابر دلار وجود دارد.

 

بازار سکه

سیگنال ارز به سکه

آینده نگر بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 5 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 505 هزار تومان معامله شد. در میانه هفته با افت شاخص دلار به کف 3‌ساله طلای جهانی به سقف 4 ماه (1344 دلار) رسید. اما با بازگشت شاخص دلار از کف در روزهای اخیر نوسان اونس طلای جهانی در کانال 1330 دلاری را شاهد هستیم. در بازار ارز نیز با وجود کاهش تقاضای محافظه‌کارانه با عدم خروج ترامپ از برجام، تشدید تقاضای سفته‌بازی نرخ دلار را به سقف تاریخی رساند. اما فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و شناسایی سود میان معامله‌گران احتمال احتیاط در سطح کنونی را تقویت کرده است. بنابراین با کم‌واکنشی معامله‌گران نسبت به طلای جهانی، شاهد نوسانات سکه با ارز بودیم. بنابراین با شکسته شدن سقف تکنیکال 4430 تومان، مقاومت سقف یک میلیون و 500 هزار تومانی سکه شکسته شد.

 

بازار طلای جهانی

حرکت طلا در کانال 1330 دلار

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1335 دلار معامله شد. بازگشت شاخص دلار از کف 3ساله طلا را از سقف 4‌ماه (1344 دلار) دور کرد. افت یورو (پس از رسیدن به سقف ۲۰۱۴) با احتمال تشکیل دولت جدید در آلمان و همچنین با اظهارات قائم مقام رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا از در نظر نداشتن تغییر سیاست‌های پولی این بانک، فشار بر یورو را تشدید کرد. با وجود رشد مناسب اقتصادی و نرخ تورم، رشد قابل توجه ارزش یورو با اتخاذ سیاست انقباضی بر این حوزه صادرات‌محور اثر منفی خواهد داشت. این عامل در کنار افت ین از شاخص دلار حمایت کرد. همچنان احتمال ریزش بازارهای سهام پس از رشد به سقف‌های تاریخی از اول ۲۰۱۸ تا حدی از طلا حمایت می‌کند. اما احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، فشار را بر طلا حفظ کرده است.

 

بازار اوراق مسکن

توقف صعود «تسه»ها

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 3/ 1 درصدی به قیمت 73 هزار و 104 تومان معامله شدند. از ابتدای دی شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها و رسیدن میانگین به 73 هزار و 582 تومان بوده‌ایم. با وجود تشدید نوسانات معاملات مسکن در ماه‌های اخیر، رشد بیش از 50 درصدی ارزش معاملات و رشد بیش از 14 درصدی قیمت معاملات مسکن افت 5/ 1 درصدی قیمت «تسه»ها را در آذر شاهد بودیم. رشد تقاضای مصرفی از سوی «خانه‌اولی»ها و تامین مالی از طریق صندوق یکم بانک مسکن عامل کم‌نوسانی «تسه»ها است. رشد تقاضای سرمایه‌گذاری با کاهش نرخ سود بانکی نیز رشد تقاضای مسکن را تقویت کرده است. افزایش سهم خانه‌های کلنگی از ۷ درصد در سال گذشته به ۱۲ درصد در سال جاری، همچنین رشد تقاضای واحدهای کوچک‌تر با قابلیت نقدشوندگی بالاتر می‌تواند سیگنالی برای تقاضای سرمایه‌گذاری باشد.

 

بازار نفت

تداوم افت آرام نفت

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 63 دلار معامله شد. افت آرام نفت از سقف ۳‌ساله (افت قیمت برنت از ۷۰ دلار) در روزهای اخیر رقم خورد. خوش‌بینی‌ها به چشم‌انداز کاهش مازاد عرضه و رشد تقاضا، تعداد قراردادهای آتی را با چشم‌انداز صعودی قیمت نفت به رکورد تاریخی ۴۳۷ هزار و ۷۷۰ فقره رسانده است. کارشناسان از جمله کامرزبانک به دلیل رشد قراردادهای آتی احتمال تشدید اصلاح قیمت‌ها را تقویت کرده‌اند. کارشناسان  افت موجودی نفت تجاری آمریکا پیش از گزارش رسمی به میزان ۹/ ۲ میلیون بشکه برای نهمین هفته متوالی را پیش‌بینی کردند. اما همچنان چشم‌انداز رشد تولیدات شیل عامل تشدید نگرانی تولیدکنندگان اوپک از قیمت‌های کنونی نفت است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) افزایش ۱۱۱ هزار بشکه در روز تولیدات شیل و رسیدن به ۵۵/ ۶ میلیون بشکه در روز در فوریه را پیش‌بینی کرد.

 


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید