بازار سهام

فروکش نسبی ریسک‌گریزی در بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۶۰۱ واحدی (۶۲/ ۰ درصدی) در سطح ۹۷ هزار و ۲۲۹ واحدی ایستاد. پس از شرایط احتیاطی در هفته گذشته، تمدید تعلیق تحریم‌ها و عدم خروج آمریکا از برجام رشد ۱/ ۱ درصدی شاخص را روز شنبه و یکشنبه رقم زد. فروکش نسبی ریسک‌گریزی رشد ۴۵ درصدی ارزش معاملات را نسبت به نیمه دوم دی رقم زد. رشد اخیر قیمت فلزات اساسی در بازار جهانی از جمله فولاد، تعدیل مثبت ۵۲ درصدی «فملی» و خوش‌بینی به گزارش‌های ۹ماهه فلزی‌معدنی‌ها از این نمادها حمایت کرد. نوسان نفت نزدیک سقف ۳ ساله پالایشی‌ها را در صدر بیشترین ارزش معاملات قرار داد. همچنین با رشد ۱۳ درصدی نرخ فروش زغال‌سنگ و با بازگشایی «کطبس» شاخص صنعت زغال‌سنگ بیشترین رشد را در میان صنایع ثبت کرد. همچنان گزارش‌های ۹ماهه و روند قیمت جهانی کالاها پس از بازگشایی بر بورس اثرگذار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

سقف‌شکنی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 33 تومانی به نرخ 4425 تومان معامله شد. با وجود تمدید تعلیق تحریم‌ها از سوی ترامپ، عدم خروج آمریکا از برجام در ساعات پایانی معاملات پشت خطی روز جمعه، آغاز معاملات دلار روز شنبه در سطح 4362 تومان را رقم زد. در ادامه شناسایی فرصت خرید میان معامله‌گران و کاهش فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، نرخ دلار را صعودی کرد. با مقاومت سطح 4400 تومانی نرخ دلار روز شنبه در کانال 3390 تومان ایستاد. اما روز یکشنبه با کاهش احتیاط میان معامله‌گران به‌دلیل کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، نرخ دلار به مسیر صعودی بالاتر از 4400 تومان ادامه داد. همچنان افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها با نزدیک شدن به 4450 تومان، شناسایی سود میان معامله‌گران در کنار نوسان دلار جهانی در کف 4‌ماهه با کاهش تقاضای آربیتراژی می‌تواند صعود دلار را محدود کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

سیگنال دلار به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 11 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 498 هزار تومان معامله شد. در 2 هفته اخیر رشد حدود 50 دلاری طلا با افت شاخص دلار به کف 4‌ماهه و شکستن سطوح تکنیکال رقم خورد. احتمال بازگشت شاخص دلار از کف با تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا وجود دارد. در بازار ارز نیز با وجود افت نسبی دلار در روز شنبه پس از عدم خروج آمریکا از برجام، شناسایی فرصت خرید میان معامله‌گران و کاهش فشار عرضه صرافی بانک‌ها دلار را به ۴۴۲۵ تومان رساند. همچنان مقاومت سطح ۴۴۵۰ تومانی و شناسایی سود میان معامله‌گران می‌تواند بر دلار فشار آورد. بنابراین پس از کم‌واکنشی سکه به نوسانات بازارهای اثرگذار، روز گذشته سکه به رشد دلار واکنش نشان داد.  اما مقاومت سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در برابر سکه محتمل است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

پنجمین هفته صعود طلا

هر اونس طلای جهانی با رشد 4/ 1 درصدی با ثبت پنجمین هفته صعودی به قیمت 4/ 1337 دلار معامله شد. تقویت احتمال خروج بانک مرکزی اتحادیه اروپا (ECB) از خرید اوراق قرضه در سپتامبر شاخص دلار را در مقابل یورو به کف ۳ ساله رساند. با وجود رشد نرخ تورم آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها (رسیدن نرخ تورم سالانه به ۸/ ۱ درصد) شاخص دلار به کف ۴‌ماهه رسید. پیش‌تر نیز رشد ین با خروج از سیاست‌های خرید اوراق قرضه بلندمدت عامل فشار بر شاخص دلار شده بود. با وجود این، احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا(عامل فشار بر طلا) برای اولین بار از سپتامبر نرخ اوراق خزانه با سررسید ۲‌ساله را بالاتر از ۲ درصد قرار داد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۷ کارشناس) ۱۲ نفر روند صعودی، ۴ کارشناس حرکت نزولی و یک نفر روند خنثی را برای طلا پیش‌بینی کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

نوسان اوراق در 74 هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 1/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 383 تومان معامله شدند. با وجود افت «تسه»ها تا سطح 72 هزار تومانی در هفته اول دی، اما در ادامه رشد تدریجی تقاضا، در روزهای اخیر نوسان «تسه»ها در سطح 74 هزار تومانی را به دنبال داشته است. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 7/ 21 درصد قرار گرفته است. با وجود افت 5/ 1 درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در آذر، شاهد تشدید نوسانات بازار مسکن با رشد بیش از ۵۰ درصدی معاملات نسبت به آذر سال گذشته در تهران بودیم. بخشی از این رشد تقاضا را می‌توان به رشد قابل توجه تقاضا در برخی مناطق خاص تهران و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری به خصوص در واحدهای کوچک‌متراژ نیز نسبت داد. تداوم روند آرام «تسه»ها مورد انتظار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

نفت زیر سقف 3ساله

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد 7/ 4 درصدی چهارمین هفته صعود متوالی را ثبت کرد و به قیمت 3/ 64 دلار معامله شد. همچنان خوش‌بینی‌ها به بازار نفت نوسان WTI و برنت را نزدیک بالاترین سطح از دسامبر 2014 رقم زد. کاهش ذخایر نفت تجاری برای هشتمین هفته متوالی در کنار کاهش تولیدات این کشور به میزان 300 هزار بشکه در روز (به دلیل یخبندان گسترده) در کنار اظهارات وزیر انرژی روسیه مبنی بر زمانبر بودن رسیدن بازار نفت به تعادل عامل حمایت از نفت شد. اما خالد الفالح از نوسان نفت بین ۶۵ تا ۷۰ دلار با چشم‌انداز بازگشت پرشتاب شیل ابراز نگرانی کرد. امری که اعضای اوپک نیز نسبت به آن نگران هستند. رشد (۱۰ موردی) تعداد دکل‌های نفتی سیگنالی برای این موضوع است. کاهش نسبی ریسک‌های ژئوپلیتیک با عدم خروج آمریکا از برجام نیز می‌تواند تا حدی بر نفت فشار آورد.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید