بازار سهام

تشدید نوسانات شاخص

آینده نگر بازار

دیروز شاخص کل بورس با افت 312 واحدی (32/ 0 درصدی) در سطح 95 هزار و 929 واحدی ایستاد. با وجود حمایت عوامل بنیادین، ریسک سیستماتیک نگرانی‌ها نسبت به برجام، تشدید نوسانات شاخص را رقم زد. گزارش‌های مناسب فلزی-معدنی‌ها و برخی پتروشیمی‌ها در کنار نوسان مس بالاتر از ۷۱۰۰ دلار، روی بالاتر از ۳۳۰۰ دلار و آلومینیوم بالاتر از ۲۲۰۰ دلار و رشد نرخ دلار عوامل خوش‌بینی به بازار سهام هستند. بنابراین با وجود افت ۳۷ درصدی ارزش معاملات در ۳روز اخیر نسبت به ۷ روز ابتدایی معاملات دی، اما حضور جدی حقوقی‌ها (تغییر مالکیت ۲۷ میلیارد تومانی) در سمت خرید را شاهد هستیم. نمادهای فلزات اساسی، پالایشی‌ها و هلدینگ‌های نفتی و پتروشیمی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. با وجود ادامه فشار فروش خودرویی‌ها، شاهد خرید حقوقی‌ها بودیم. همچنان قیمت‌های جهانی و فروکش ریسک‌گریزی می‌تواند از شاخص حمایت کند.

 

بازار ارز

ادامه صعود دلار در بازار کم‌حجم

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 30 تومانی، به نرخ 4360 تومان معامله شد. با وجود روند کم‌نوسان دلار با دور شدن از اوج تقاضای ارز تجاری در هفته آخر آذر و هفته اول دی، اما از روز شنبه رشد تقاضای سفته‌بازی با چاشنی رشد تقاضای محافظه‌کارانه نوسانات صعودی دلار را تشدید کرد. بنابراین با وجود فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، جهش نرخ دلار در یک هفته اخیر رقم خورد. با وجود مقاومت سطح ۴۳۰۰ تومانی در مقابل دلار، روز سه‌شنبه دلار در نیمه اول سطح ۴۳۰۰ تومان و روز چهارشنبه نرخ دلار در میانه معاملات بالاتر از ۴۴۰۰ تومان نیز قرار گرفت. اما کاهش قابل توجه معاملات با چشم‌انداز فشار عرضه صرافی بانک‌ها و شناسایی سود میان معامله‌گران، افت دلار را از سطح مزبور رقم زد.

 

بازار سکه

سقف‌شکنی سکه با سیگنال دلار

آینده نگر بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 14 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 508 هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی، رشد شاخص دلار از کف 4‌ماهه اونس طلا را از سقف 1321 دلاری، بالاترین سطح در 5/ 3 ماه اخیر رقم زد. اما نوسان اونس طلا بالاتر از 1310 دلار و رشد حدود 30 دلاری اونس طلا در یک هفته اخیر عامل حمایت از سکه است. در بازار ارز نیز با تشدید نوسانات صعودی و تداوم سفته‌بازی در بازار ارز رشد ۲۰۴ تومانی نرخ دلار تا سقف ۴۳۹۹ تومان در یک هفته اخیر رقم خورد. بنابراین با اینکه پیش‌تر سکه نسبت به رشد بازارهای اثرگذار کم‌واکنش بود، اما در ۶ روز اخیر رشد ۹۵ هزار تومانی قیمت سکه رقم خورد. همچنان احتمال افت دلار از سطح کنونی می‌تواند سکه را به پایین‌تر از یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان بازگرداند.

 

بازار طلای جهانی

افت آرام طلا از سقف ۵/ ۳ ماه

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1315 دلار معامله شد. رشد اندک شاخص دلار پس از رسیدن به کف 4‌ماهه، اونس طلا را از سقف نزدیک به 4 ماه (1321 دلار) با افت مواجه کرد. روز گذشته بازارهای سهام آسیا و اروپا صعودی شدند و افت اندک یورو رقم خورد. اما با اجرایی شدن قوانین مالی اروپا موسوم به MiFD (بزرگ‌ترین تغییر قوانین اروپا برای شفافیت بالاتر در ۱۰ سال اخیر) احتیاط میان معامله‌گران افت ۲۵ درصدی ارزش معاملات بازار سهام اروپا را رقم زد. چشم‌انداز رشد اقتصادی مناسب اروپا احتمال پیشی‌ گرفتن رشد یورو از شاخص دلار و حمایت از طلا را ارائه می‌دهد. چشم‌انداز ۳ بار افزایش نرخ بهره آمریکا فشار را بر طلا حفظ کرده است. در روزهای آتی صورتجلسه نشست اخیر و آمار اشتغال آمریکا بر اونس طلا اثرگذار هستند.

 

بازار اوراق مسکن

حمایت کف ۷۲ هزار تومان از «تسه»ها

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 8/ 0 درصدی به قیمت 72 هزار و 930 تومان معامله شدند. از ابتدای دی شاهد مسیر نزولی قیمت اوراق تسهیلات مسکن از سطح ۷۴ هزار تومانی هستیم. به صورتی که در روزهای اخیر قیمت برخی اوراق تا کف ۷۱ هزار تومان نیز افت داشتند. اما به نظر می‌رسد رشد تدریجی تقاضا حمایت کف ۷۲ هزار تومانی «تسه»ها را تقویت کرده است. روز گذشته معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد سهم مسکن در سبد خانوارهای متوسط ۳۰ تا ۳۳ درصد و برای اقشار ضعیف‌تر ۴۵ درصد است. بنابراین پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مانع از رشد قابل توجه تقاضا است. همچنان برخی کارشناسان، با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و تداوم رکود سمت عرضه، رشد ماه‌های اخیر معاملات و قیمت مسکن در تهران را سیگنال کافی برای بازگشت مسکن به رونق نمی‌دانند.

 

 

بازار نفت

نوسان نفت نزدیک سقف ۵/ ۲ سال

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 6/ 60 دلار معامله شد. پیش‌بینی کارشناسان از افت موجودی نفت تجاری آمریکا برای هفتمین هفته متوالی (5 میلیون بشکه در روز) در کنار احتمال بازگشت ریسک برجام، نوسان WTI و برنت نزدیک سقف 5/ 2 سال را رقم زد. با این وجود رفع اختلالات عرضه خط لوله Forties دریای شمال و همچنین لیبی (پس از انفجار در هفته اخیر) عامل فشار بر نفت شد. علاوه بر این گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از افزایش تولیدات آمریکا به میزان ۱۶۷ هزار بشکه در روز در اکتبر و رسیدن به تولید روزانه ۶۴/ ۹ میلیون بشکه فشار را بر نفت حفظ کرده است. موسسه مودیز نوسان برنت و WTI را بین ۴۰ تا ۶۰ دلار و با جنگ میان شیل و اوپک برای سهم بازار بیشتر سقف ۶۰ دلاری را برای نفت پیش‌بینی کرد.

 


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید