بازار سهام

دومین کانال‌شکنی در ۲ روز

آینده نگر بازار

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۷۱۳ واحدی (۷۳/ ۰ درصدی) در سقف جدید ۹۷ هزار و ۵۲۹ واحدی ایستاد. با وجود چشم‌انداز کاهش حجم معاملات جهانی در هفته جاری با تعطیلات کریسمس، رشد اخیر قیمت نفت و فلزات اساسی از شاخص حمایت کرد. نماد «فارس» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. نمادهای پالایشی با رشد قیمت نفت (برنت تا ۶۵ دلار) و رشد بیش از ۱۰ درصدی نرخ ارز مبادله‌ای، مجددا در صدر اثر‌گذارترین نمادها بر رشد شاخص قرار گرفتند. همچنین با وجود فشار فروش در نمادهای فلزات اساسی، رشد این نمادها تداوم یافت. رشد قیمت جهانی متانول به بالاتر از ۴۲۰ دلار و نرخ فروش مناسب در گزارش ماهانه «شخارک» این نماد در کنار سایر پتروشیمی‌های تولیدکننده متانول صعودی شدند. همچنین شاهد حرکت معامله‌گران به خودرویی‌ها بودیم، اما فشار فروش مانع از رشد قابل توجه این نمادها شد.

 

بازار ارز

کاهش حجم معاملات بازار ارز

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 4 تومانی به نرخ 4190 تومان معامله شد. پس از رسیدن نرخ دلار به سقف 4220 تومانی در هفته سوم آبان، در ادامه فشار عرضه دلار و درهم از سوی صرافی بانک‌ها نرخ دلار را در مسیر نزولی قرار داد. بنابراین با شکسته شدن حمایت سطح 4200 تومانی، در 8 روز معاملاتی اخیر شاهد روند کم‌نوسان نرخ دلار در بازه 4180 تا 4191 تومانی بودیم. چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در روزهای اخیر مانع از حضور معامله‌گران در سمت خرید شد. علاوه بر این، چشم‌انداز کاهش تقاضا با پایان سال میلادی نیز عامل دیگر تقویت احتیاط میان معامله‌گران شد. بنابراین روز گذشته تقویت احتیاط میان معامله‌گران حجم معاملات را به شدت کاهش داد. اما رشد تقاضا افزایش 4 تومانی نرخ دلار را رقم زد. بنابراین ادامه روند کم‌نوسان دلار دور از انتظار نیست.

 

بازار سکه

احتیاط سکه نسبت به بازارهای اثرگذار

آینده نگر بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد اندک هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 399 هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی، عبور اونس طلا از سقف تکنیکال 1269 دلاری در ساعات پایانی روز جمعه، خوش‌بینی‌ها به تداوم حرکت صعودی اونس طلا در بازه ۱۲۷۰ دلاری را تقویت کرده است. با این وجود، تشدید نوسانات طلا با کاهش حجم معاملات در هفته جاری دور از انتظار نیست. در بازار ارز نیز شرایط احتیاطی میان معامله‌گران کاهش حجم معاملات را رقم زد. با اینکه پیش‌تر افت نرخ دلار از سطح ۴۲۰۰ تومانی، عامل فشار بر قیمت سکه شد و حمایت سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی سکه شکسته شد. اما در روزهای اخیر سیگنال رشد قیمت سکه از حراج بانک کارگشایی روند صعودی سکه را رقم زد. همچنان سیگنال طلای جهانی و نرخ دلار می‌تواند به سکه جهت دهد.

 

بازار طلای جهانی

سقف‌شکنی طلا در لحظه آخر

آینده نگر بازار

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 5/ 1 درصدی دومین هفته صعودی را ثبت کرد. با وجود روند کم‌نوسان اونس طلا زیر سطح 1269 دلاری در میانه معاملات روز جمعه، در ساعات پایانی معاملات شکسته شدن مقاومت سطح تکنیکال رشد طلا تا سقف 1275 دلاری را رقم زد. پیش‌خور شدن خوش‌بینی‌ها به تصویب قوانین مالیاتی جدید ترامپ در کنار کم‌نوسانی شاخص دلار با وجود رشد هزینه مصرف‌کننده و رشد نرخ تورم مطابق با پیش‌بینی‌ها تا حدی از اونس طلا حمایت کرد. عبور از سطح تکنیکال، خوش‌بینی معامله‌گران به ادامه روند صعودی اونس طلا در هفته جاری را تقویت کرده است. همچنان چشم‌انداز خروج بانک‌های مرکزی از سیاست‌های انبساطی فشار را بر طلا حفظ کرده است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۹ کارشناس) ۱۱ نفر روند صعودی، ۴ نفر روند خنثی و ۲ کارشناس حرکت نزولی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

 

بازار اوراق مسکن

سیگنال رشد تقاضای «خانه‌اولی‌» ها

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت یک درصدی به قیمت 74 هزار و 70 تومان معامله شدند. برخلاف شنبه، دیروز شاهد افت دسته‌جمعی اوراق تسهیلات مسکن بودیم. آمار معاملات مسکن تهران در آذر توسط دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، رشد ۲/ ۲۰ درصدی تعداد معاملات مسکن در آذر نسبت به آبان و رشد ۴/ ۵۲ درصدی معاملات نسبت به آذر سال گذشته را نشان داد. همچنین متوسط قیمت مسکن تهران در آذر رشد ۴ درصدی نسبت به آبان و رشد ۴/ ۱۳ درصدی را نسبت به آذر سال ۹۵ گزارش کرد. اما افت آرام «تسه»ها در آذر در کنار رسیدن حجم تسهیلات پرداختی به متقاضیان واجد شرایط که موعد دریافت تسهیلات آنها از سوی صندوق یکم بانک مسکن فرا رسیده است به بیش از ۳۷۰۰ پرداخت ماهانه، در پاییز به اهرم رشد تقاضا از سوی «خانه‌اولی»ها   اشاره دارد.

 

بازار نفت

چرخش نفت پس از ۳ هفته

آینده نگر بازار

هر بشکه نفت خام آمریکا پس از سه هفته نزولی با رشد هفتگی 2درصدی همراه شد. خوش‌بینی‌ها به بازگشت تدریجی بازار نفت به سمت تعادل با تمدید توافق اوپک تا پایان ۲۰۱۸ و تاکید نواک، وزیر انرژی روسیه از چشم‌انداز خروج بسیار آرام از توافق برای ممانعت از ایجاد مازاد عرضه جدید در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای آسیا، برنت را به سقف ۵/ ۲ ساله (۲۵/ ۶۵ دلار) رساند. اما چشم‌انداز بازگشایی خط لوله Forties (مسیر انتقال ۴۵۰ هزار بشکه در روز نفت از دریای شمال به بریتانیا) و رشد تولیدات آمریکا به سقف ۷۹/ ۹ میلیون بشکه در روز و افزایش ۱۶ درصدی از میانه ۲۰۱۶ عامل تردید نسبت به بازار نفت است. گزارش بیکرهیوز از عدم تغییر تعداد دکل‌های نفتی تا حدی از قیمت نفت حمایت کرد. در هفته جاری تشدید نوسانات نفت با کاهش حجم معاملات محتمل است.


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید