به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در آیین بزرگداشت هفته پیوند اولیاء و مربیان با بیان اینکه اگر بخواهیم انسان‌های امیدوار و رو به آینده داشته باشیم باید تلاش بیشتری کنیم و به مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه کنیم گفت: لازمه تحول، تغییر در نگرش هاست. باید جوانان خود را باور کنیم که یکی از ملزومات آن ارتقای برنامه ها و سیاست‌هاست.

 

 

 

وی افزود: باید دانش آموزان توانمندی تربیت کنیم که پشتوانه‌ای برای ارتقای اقتصادی جامعه باشند؛ فارغ‌التحصیلانی با نگاه علمی که به ارتقای جامعه کمک می کنند. امروز در دولت ارتقای علوم کاربردی مورد توجه است. حاصل تمام این تلاش ها باید تربیت مدیرانی باشد که فرهنگ و اقتصاد و معیشت آینده را اداره و کمال انسانیت را تجربه کنند.

 

 

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه انجمن اولیاء و مربیان باید از جایگاهی برخوردار باشد که بتواند اولیاء را پای کار بیاورد گفت: باید اولیاء در تحقق اهداف مدرسه، اعتلای وضعیت پرورشی، ایجاد یک فضای سالم برای گفت وگو و طرح مشکلات کمک کنند. عدم طرح مشکلات بعدها باعث تبدیل مسائل کوچک به آسیب های پیچیده می‌شود که هزینه های زیادی را به خانواده‌ها تحمیل می کند و ناچار می‌شویم طرح های بزرگ با هزینه‌های سنگین اجرا کنیم.

 

ابتکار ادامه داد: پیوند اولیاء با آموزش و پرورش و محور قرار دادن خانواده‌ها در کنار مدارس از راهکارهای اصلی پیشگیرانه است. اگر از خانواده شروع نکنیم و خانواده سالم و شکوفا نداشته باشیم دچار مشکل خواهیم شد. باید فضا برای گفت وگو و طرح مسائل و شنیدن حرف جوانان در خانواده فراهم شود.

 

وی با تاکید بر اینکه باید برای مشکلات جوانان در دل خانواده راه حل پیدا کنیم اظهار کرد: باید از سوی دیگر آموزش و پرورش در بحث مهارت های زندگی و شناخت مسائل وارد شود. وقتی دانش آموز راه اشتباهی رفت و دچار مشکلات روحی و روانی شد آن وقت اصلاح مشکل سخت است.

 

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه باید دانش آموزان پاسخ بسیاری از سوالات را در دل خانواده و مدرسه پیدا کنند و به تعادل روحی و روانی و اعتلای شخصیتی در فضای خانواده و مدرسه برسند گفت: چاره‌ای نداریم جز اینکه این تحولات را در خانواده و نظام آموزش و پرورش ایجاد کنیم. اگر حیات طیبه یک آرمان است و می خواهیم به آن دست یابیم چاره ای جز این نداریم که به مهارت های زندگی توجه کنیم. در این میان انجمن اولیاء و مربیان می‌تواند کمک کند.

 

ابتکار افزود: در دنیای امروز با دو تهدید روبرو هستیم. نخست زیاده خواهی و جاه طلبی انسان خودسر چون ترامپ است که می‌خواهد دنیا را به نابودی بکشاند که جوامع و انسان های آزاده جوابش را خواهند داد. تهدید دوم محیط زیست است. فرزندان ما باید بدانند آلودگی هوا به سلامت خودشان برمی‌گردد و آینده شان ضربه می خورد.

 

ابتکار ادامه داد: به حق و حقوق شهروندی در عمل نمی پردازیم و کودک از حقوق خود مطلع نیست. به او آموزش نمی دهیم که اجازه ندهد غریبه ها به او کالایی تعارف کنند و به او دست بزنند. ما نه گفتن را به او یاد نمی دهیم. ریشه آسیب های اجتماعی در همین‌هاست. اگر عزت و حرمت و شرافت بچه های خود را می‌خواهیم باید همین مسائل را آموزش دهیم.

 

وی با بیان اینکه آگاهی و شناخت اصل اول است گفت: هر لحظه معلم و مربی و خانواده بالای سر کودک نیستند و او باید خود آگاه شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در این میان انجمن اولیاء و مربیان می تواند گام اساسی بردارد گفت: در معاونت زنان آمادگی کامل داریم و در کنار آموزش و پرورش هستیم. زیرا معتقدیم ریشه همه آسیب های بزرگ در آموزش و فرهنگ است. ما نتوانستیم بسیاری مفاهیم والای فرهنگ اسلامی خود را به زبان امروز ترجمه کنیم و شاهد هستیم زمینه بروز آسیب های اجتماعی گسترش یافته است. کودمان و نوجوانان ما امروز در معرض آسیب ها هستند.

 

 

ابتکار با اشاره به خشونت داخل خانواده‌ها و علیه زنان و کودکان گفت: باید قانونمندی و اخلاق مداری بر این امر حاکم شود. لایحه امنیت اجتماعی زنان را ارائه کردیم که در کمیسیون ها در حال بررسی است. آمادگی عقد تفاهم نامه با انجمن اولیاء و مربیان داریم و انتظار می‌رود انجمن جدی‌تر پای کار بیاید و تمام ظرفیت و سرمایه انسانی‌اش را مورد استفاده قرار دهد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.