در این خصوص؛ شرکت بیمه جهانی هاودن در مورد اینکه چگونه یک سلسله انتخابات پرمخاطب بر چشم‌‌‌انداز تاثیر می‌‌‌گذارد توضیح می‌دهد. هاودن در گزارش ریسک ژئوپلیتیک خود در سال ۲۰۲۴ با عنوان «۲۰۲۴: نقطه عطف؟»، چشم‌انداز ریسک پیچیده و پرنوسانی را ترسیم می‌کند که حوزه‌‌‌های کلان اقتصادی، ژئوپلیتیک و تکنولوژیک را در بر می‌گیرد و خاطرنشان می‌کند که عدم‌قطعیت‌‌‌های اقتصادی و افزایش درگیری‌‌‌های مسلحانه با تعداد قابل‌‌‌توجهی از انتخابات برجسته در سال ۲۰۲۴، همزمان خواهد بود.

سال پیش رو به عنوان «بزرگ‌ترین سال انتخابات در تاریخ» نام‌گذاری شده است و حدود ۶۰ کشور (که حدود ۴۰‌درصد از جمعیت جهان و تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند) برنامه‌‌‌ریزی شده‌‌‌اند که انتخابات (آمریکا) را برگزار کنند. این تقویم انتخاباتی عدم‌اطمینان قابل‌‌‌توجهی را برای مشاغل و بخش بیمه اتکایی به‌‌‌طور یکسان ایجاد می‌کند.

هاودن پتانسیل افزایش بی‌‌‌ثباتی سیاسی را برجسته می‌کند که با نارضایتی‌‌‌های گسترده در مورد افزایش هزینه‌‌‌های زندگی، ناامنی مواد غذایی و انرژی، کاهش درآمد واقعی و سطوح بالای بدهی تشدید شده است. این مسائل ممکن است منجر به شیوع بیشتر خشونت شود که با افزایش پوپولیسم، قطبی‌‌‌سازی و خطر اطلاعات نادرست فرآیندهای دموکراتیک تضعیف می‌شود.

بر اساس تحلیل هاودن، خسارات بیمه‌‌‌شده ناشی از ناآرامی‌‌‌های مدنی در دهه گذشته به طور قابل‌‌‌توجهی افزایش یافته است و در مجموع بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ به ۷ میلیارد دلار رسیده است. این روند نشان می‌دهد که موارد اخیر ناآرامی‌‌‌های مدنی منعکس‌‌‌کننده چالش‌‌‌های گسترده‌‌‌تر در محیط کلان است که با پیشرفت‌‌‌های تکنولوژیک و استفاده گسترده از گوشی‌‌‌های هوشمند و رسانه‌‌‌های اجتماعی تشدید می‌شود.

سندی وارن، رئیس تروریسم و خشونت سیاسی در هاودن تایگر، در مورد پیامدهای انتخابات آتی و «لایه غیرقابل پیش‌بینی اضافه شده» که آن را به دنبال می‌‌‌آورد، مطالبی را ارائه کرد.

وارن گفت: «‌کسب و کارها باید برای خطرات فزاینده مربوط به رویدادهای سیاسی آماده شوند و از آنها محافظت کنند و اهمیت خشونت سیاسی و بیمه ریسک سیاسی را برجسته کنند.»

وارن به پتانسیل تغییرات ناگهانی در مواجهه شرکت‌ها به دلیل تغییر در حاکمیت، از جمله تغییر سیاست، لغو قراردادها و عدم‌پرداخت بدهی اشاره کرد. این تغییرات خطرات مالی مستقیم، از جمله آسیب اموال و وقفه در کسب و کار را به همراه دارد، در حالی که عملیات، پرسنل، زنجیره تامین و شهرت را نیز تهدید می‌کند.

تهدیدهای مداوم برای ثبات جهانی

فراتر از ابهامات مربوط به انتخابات، تنش‌‌‌ها و درگیری‌‌‌های ژئوپلیتیک تهدیدی پایدار برای ثبات جهانی به حساب می‌‌‌آیند. مسائلی مانند حمله اسرائیل به غزه، درگیری‌‌‌ها در خاورمیانه و اوکراین، تنش‌‌‌ها در سراسر تنگه تایوان، و از هم گسیختگی  ژئوپلیتیک به دنبال جنگ روسیه با اوکراین، نقشه‌‌‌های تجارت جهانی را دوباره ترسیم می‌کند و زنجیره تامین، امنیت انرژی و تجارت بین‌المللی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.همچنین اختلالات کشتیرانی در دریای سرخ به دنبال حمایت یمن از مردم فلسطین و افزایش اخیر فعالیت دزدان دریایی (سومالی و کشورهای آفریقایی مشابه) و نقش بازار بیمه جنگ دریایی در حمایت از کشتی‌‌‌ها در مناطق ناآرام و نحوه تعدیل نرخ‌های حمل‌‌‌ونقل در پاسخ به خطرات افزایش یافته نیز دارای اهمیت است و باید مدنظر قرار گیرد.

سال ۲۰۲۴ با عدم‌قطعیت اقتصاد کلان، افزایش خطرات ژئوپلیتیک و چرخه انتخاباتی منحصربه‌‌‌فرد که منعکس‌کننده محیط چالش‌‌‌برانگیزی است که کسب و کارها از آغاز دهه با آن مواجه بوده‌‌‌اند، سالی محوری است.

جولیان الویسی، سرپرست تحقیقات هودن، گفت: این وضعیت بر نقش حیاتی انتقال ریسک در حفظ تجارت جهانی در میان اختلالات تاکید می‌کند. الویسی همچنین تاکید کرد که پس از پنج سال سخت‌‌‌تر شدن بازار، انتظار می‌رود چشم‌‌‌انداز بیمه در سال ۲۰۲۴ با افزایش رقابت، منجر به ظرفیت بیشتر و قیمت‌گذاری پایدارتر و در نهایت برای خریداران مطلوب‌‌‌تر شود.

وی گفت: در این عصر بی‌‌‌ثباتی اقتصاد کلان و ژئوپلیتیک، بخش بیمه نقش مهمی در تقویت تاب‌‌‌آوری اقتصادی و ایجاد فرصت‌‌‌های رشد جدید با انطباق با نیازهای در حال تحول مشتریان دارد.