شماره روزنامه ۶۰۲۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۱۲ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۰۱۲

  • حملات اسرائیل تا عمق رفح

    دنیای اقتصاد: اسرائیل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نیروهای بیشتری را به رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه که به نقطه کانونی جنگ بین اسرائیل و حماس تبدیل شده است، می‌فرستد. «رجا عبدالرحیم»، «آدام راسگون» و دیگران در گزارش ۱۶مه در نیویورک‌تایمز نوشتند، اسرائیل قصد دارد با وجود نگرانی‌های بین‌المللی درباره تهدید غیرنظامیان، به عمق رفح فشار بیاورد.
  • هزینه خودکفایی برنج

    جلسه پیگیری موضوعات ویژه استان مازندران از جمله «رفع موانع افزایش تولید و حرکت به سمت خودکفایی برنج» با حضور رئیس‏‏‏‌جمهور برگزار شد. در این جلسه وزیر جهادکشاورزی پس از ارائه گزارشی در زمینه میزان تولید برنج در کشور از تدوین طرح جامع خودکفایی برنج خبر داد. رئیسی پس از شنیدن گزارش وزیر جهادکشاورزی به مسوولان ذی‌ربط دستور داد تا زمینه را برای خودکفایی برنج آماده کنند. در واکنش به این خبر، برخی فعالان اقتصادی در حوزه برنج تاکید کردند ؛ فارغ از اینکه اصولا با توجه به وضعیت منابع آبی کشور خودکفایی امکان‌پذیر باشد، در نبود یک استراتژی مدون، اظهاراتی از این دست بیشتر جنبه شعاری دارد. آنها معتقدند در حالی که در دو سال‌گذشته که وضعیت بارش مناسب بوده، دولت بیش از نیاز برنج وارد کرده و نمی‌توان از خودکفایی برنج صحبت کرد.
  • پول‏‏‌پاشی دوم در املاک چین

    دنیای اقتصاد-نیلوفر ادیب‏‏‌نیا: خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه، خبری از برنامه دولت چین برای حمایت از دولت‌‌‌های محلی با اعطای وام‌‌‌های دولتی به منظور رفع معضل انبوه خانه‌‌‌های به فروش نرفته منتشر کرد. این خبر در رسانه‌‌‌های داخلی با برداشتی نادرست بازتاب یافت و عنوان شد که هدف از این طرح، خانه‌‌‌های خالی است. اما بیانیه‌‌‌ اخیر مقامات چینی روشن ساخت که این طرح، بخشی از یک بسته نجات جامع برای بازار مسکن بوده و هدف اصلی آن، یاری رساندن به انبوه‌‌‌سازان در حل معضل آپارتمان‌‌‌های فروخته‌‌‌نشده‌‌‌ای است که انباشت آنها به تهدیدی جدی برای ثبات اقتصادی و اجتماعی کشور تبدیل شده است.
  • سریال تکراری نزول خودرویی‌ها

    دنیای اقتصاد-علی قاسمی: صنایع بورسی طی هفته گذشته، شرایط خوبی نداشتند. با وجود این، برخی از صنایع بازدهی قابل توجه و مثبتی را ثبت کردند. در این مدت، شاخص کل، ۲.۴۶درصد کاهش یافت و بازدهی شاخص هموزن هم به منفی ۳.۲۴درصد رسید. بیشترین بازدهی صنایع مربوط به صنعت هتل و رستوران است که طی هفته گذشته با رشد ۱۱.۵درصدی، بهترین عملکرد را در میان صنایع به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، حفاری با بازدهی ۳.۲۵درصدی و انبوه‏‏‌سازی با بازدهی ۲.۹۵درصدی در صدر بازدهی‏‏‌ها قرار دارند. نکته قابل توجه آن است که برخی از صنایع با وجود بازدهی منفی شاخص کل و شاخص هموزن، با بازدهی منفی کمتری همراه شدند.
  • کرمان پس‌از «کرمان آیدکس»

    دنیای اقتصاد-سید سجاد موسوی: مراسم اختتامیه «کرمان آیدکس ۲۰۲۴» با حضور جمعی از مسوولان دولتی و فعالان بخش خصوصی برگزار شد؛ مراسمی که به نوعی می‌توان گفت چکیده پنل‌های چهار روزه‌‌ای بود که مهم‌ترین چالش‌ها و راهکارهای موفقیت استان کرمان را در بخش‌هایی همچون انرژی‌های تجدید پذیر، گردشگری، کشاورزی، صدور خدمات فنی – مهندسی، شکل‌گیری زنجیره ارزش صنعت مس، توسعه پایدار، هوش مصنوعی و... تشریح می‌‌کرد.
  • روایت یک بازی ناتمام

    دنیای اقتصاد: زری خوشکام، بازیگر قدیمی سینما، همسر علی حاتمی و مادر لیلا حاتمی، در ساعات واپسین پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه در ۷۶سالگی درگذشت. این هنرمند متولد ۱۳۲۶ بود و در سال‌های قبل از انقلاب با کارگردان‌هایی همچون خسرو هریتاش، رضا میرلوحی و علی حاتمی همکاری داشت.
  • سرعت‏‌گیر ارزی شرکت‌ها

    انتقاد از شرایط ارزی فعلی همچنین سرکوب نرخ در سامانه مبادله یا همان نیمای سابق؛ مدتی است که به پای ثابت بسیاری از صحبت‏‌ها در حاشیه رویدادهای مهم بدل شده است. به عنوان نمونه؛‏‌ بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی محمل انتقاد تند فعالان اقتصادی و به‌خصوص مدیران و فعالان حوزه پتروشیمی به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی بود به طوری که عدم‌تخصیص ارز یا تاخیر زیاد در این حوزه و الزام بازگشت ارز حاصل از صادرات به نرخ نیما از گلایه‌های تمام نشدنی فعالان تولیدی در این نمایشگاه بود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر