گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و سکه؛

طلا لیدر شد/ زیر پای سکه خالی می‌شود؟/آخرین قیمت دلار امروز

کدخبر: ۶۳۸۳۳۹
اقتصادنیوز: امروز پنجشنبه ۱۶ فروردین ماه برخی معامله گران از اشباع خرید در بازار طلا وسکه خبر دادند و گروهی دیگر از فعالان بازار وضعیت را اینگونه ترسیم کردند که اصطلاحا سکه وارد تونل وحشت شده است.
طلا لیدر شد/ زیر پای سکه خالی می‌شود؟/آخرین قیمت دلار امروز

به گزارش اقتصادنیوز، نگاهی به بازار سکه در آخرین روز معاملاتی هفته جاری حکایت از تداوم‌ نوسان هیجانی قیمت سکه امامی دارد.‌

آن طور که نرخ‌های ثبت شده در سایت اتحادیه طلا و جواهر نشان می‌دهد این فلز گران بهای داخلی امروز هم مانند روزهای گذشته پر نوسان بوده است.

در همین راستا امروز برخی مدعی بودند که سکه به کانال ۴۶ میلیون تومان رسید اما عصر امروز قیمت هر قطعه سکه طرح جدید در سایت مذکور ۴۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان درج شده است.

دسته ای از فعالان بازار  اینگونه توصیف می‌کنند که به اصطلاح سکه وارد تونل وحشت شده است. منظور آن‌ها از تونل وحشت، حرکت شارپی سکه است. از دید آن‌ها چون سکه رشد سریع در سطوح جدید داشته امکان زیرسازی نداشته است.بنابراین این اتفاق مثل حرکت بر روی دشتی است که هر لحظه امکان نشست دارد.

گفتنی است که شکاف ارزش ذاتی و نقدی سکه هم عمیق شده و بیش از ۱۱ میلیون تومان رسیده بود که گواه این ماجراست.

فعالان بازار می گویند که این حجم از حباب خطرناک و معنادار است و نشان می‌دهد که سکه با پشتوانه بنیادی قوی در مسیر صعود قرار نگرفته است. به این ترتیب برخی پیش‌بینی می‌کنند که سکه به‌زودی در مسیر اصلاح قرار خواهد گرفت.

همچنین‌ عده ای از معامله گران می گفتند که بازار طلا وسکه اشباع خرید است. اشباع خرید زمانی رخ می‌دهد که یک دارایی بیشتر از ارزش واقعی خود معامله شود.

به عبارت بهتر، این شرایط زمانی ایجاد می‌شود که یک دارایی روندی صعودی داشته باشد و با هیچ اصلاح قیمتی مواجه نشود. بنا بر نظر تحلیل‌گران، سهمی که دچار اشباع خرید باشد بدون در نظر گرفتن شرایط بنیادی و تکنیکالی افزایش قیمت پیدا می‌کند و به همین علت، ممکن است در هر زمانی با ریزش ناگهانی قیمت مواجه شود؛ موضوعی که نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر هم در گفت و گوی به آن اشاره کرده و گفته بازار که در حال حاضر التهاب و افزایش قیمت دارد، ممکن است با یک خبر سیاسی اقتصادی یا با کاهش قیمت ارز و کاهش اونس جهانی طلا، ریزش قیمت‌ها اتفاق بیفتد.

بذرافشان درباره دلایل افزایش قیمت‌ها و این‌که رشد قیمت طلا و سکه تا کجا ادامه دارد، به خبرآنلاین گفت:من اعتقاد دارم که این رشد قیمت‌ها ممکن است موقت باشد و التهاب، با یک خبر تخلیه شود و قیمت‌ها بریزد.

به گفته بذرافشان سه عامل (نوسانات نرخ دلار، طلای جهانی و همچنین خبرها و بحران‌های سیاسی خاورمیانه) روی بازار اثر گذاشته و باعث افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه شده است. موضوعی که چند روز قبل هم‌ محمدکشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز در گفتگو با ایلنا بر آن تاکید کرده بود.

فارغ از بازار سکه، قیمت طلا ۱۸ عیار هم اعداد و ارقام قابل ملاحظه ای را ثبت کرده است.بر این اساس و طبق اعلام سایت اتحادیه هر گرم طلا ۱۸ عیار عصر امروز در زمان تدوین این گزارش در حدود ۳ میلیون و ۶۰۸ هزارو ۲۰۰ تومان درج شده  و این در حالی است که روز گذشته این فلز زرد رنگ داخلی با ۳ میلیون و ۴۸۳ هزارو ۶۰۰ تومان بسته شده بود.

IMG_20240404_174937_699

از حال و هوای بازار طلا و سکه که فاصله بگیریم در آن سوی ماجرا قیمت ها در بازار ارز رسمی کم تحرک بودند.

بر همین اساس و آن‌طور که سایت مرکز مبادله ارز و طلا آمده هر اسکناس دلار آمریکا در مرکز مبادله ارز و طلا، ۴۳ هزار و ۴۶۲ تومان معامله شد؛ همچنین قیمت حواله دلار آمریکا ۴۰ هزار و ۵۴۲ تومان بود. هر اسکناس یورو هم امروز به قیمت ۴۷ هزار و ۵۴ تومان معامله شد و نرخ حواله یورو نیز به ۴۳ هزار و ۸۹۳ تومان رسید.

از سوی دیگر اسکناس درهم امارات نیز در روز جاری ۱۱ هزار و ۸۳۴ تومان و حواله آن هم ۱۱ هزار و ۳۹ تومان دادوستد شد.

همچنین امروز در صرافی ملی قیمت ها ثابت بود و نرخ خرید دلار ۴۳ هزار و ۲۸ تومان و قیمت فروش دلار ۴۳ هزار و ۴۶۲ تومان اعلام شد.

البته اسکناس یورو تا حدودی بالا رفته بود  به نرخ خرید ۴۶ هزار و ۵۸۳ تومان و با ۴۷ هزار ۵۴ تومان به فروش رسید. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید