آمریکا در بزنگاه تاریخی-3

رمزگشایی ویلیام برنز از نقشه آمریکا برای شکست روسیه و چین/ چالش‌های جاسوسی به روایت یک جاسوس

کدخبر: ۶۲۶۴۳۲
اقتصادنیوز: داده‌های اطلاعاتی خوب به جو بایدن کمک کرده تا ائتلاف قدرتمندی از کشورها در حمایت از اوکراین را بسیج و حفظ کند. همچنین این فرصت را در اختیار اوکراین قرار داده تا با شجاعت و استقامت قابل توجهی از خود دفاع کند. رئیس جمهور همچنین به شکلی خلاقانه طبقه بندی های استراتژیک را حذف کرد. بایدن قبل از حمله، همراه با دولت بریتانیا، طرح‌های روسیه را برای عملیات «پرچم دروغین» افشا کردند؛ عملیاتی که هدفش مقصر دانستن اوکراینی‌ها و ایجاد بهانه‌ای برای اقدام نظامی روسیه بود. این افشاگری‌ها و افشاگری‌های متعاقب آن، روایات نادرست را رد کرده است.
رمزگشایی ویلیام برنز از نقشه آمریکا برای شکست روسیه و چین/ چالش‌های جاسوسی به روایت یک جاسوس

به گزارش اقتصادنیوز، ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) با اشاره به تحولاتی که جهان درگیر آن است تلاش داشته از زاویه ای متفاوت، رخدادها را رصد کرده و با استناد به فعالیت های ساختار سیا، فرصت ها و چالش های این نهاد اطلاعاتی را برجسته کند. به باور او با آغاز جنگ روسیه در اوکراین، عصر جنگ سرد به پایان رسیده و ایالات متحده در یک بزنگاه تاریخی قرار دارد؛ بازه زمانی که قدرت های نوظهور چون چین و روسیه تلاش دارند تا با تکیه بر اهر های پیشرفته اطلاعاتی زمینه را برای تنگ تر کردن فضای رقابتی با واشنگتن هموار کنند. این مقاله که در فارن افرز منتشر شده توسط اقتصادنیوز در سه بخش ترجمه شده که بخش نخست آن تحت عنوان «پایان عصر یکه تازی آمریکا؟/ پاشنه آشیل سیا به روایت ویلیام برنز» و بخش دوم با عنوان «ایالات متحده و چالش نظم چند قطبی/ چگونه واشنگتن می‌تواند حمله به تایوان را مهار کند؟» منتشر شد، در ادامه بخش سوم و نهایی آمده است.

جنگ اطلاعاتی با هدف مهار روسیه و چین!

داده های اطلاعاتی خوب به جو بایدن کمک کرده تا ائتلاف قدرتمندی از کشورها در حمایت از اوکراین را بسیج و حفظ کند. همچنین این فرصت را در اختیار اوکراین قرار داده تا با شجاعت و استقامت قابل توجهی از خود دفاع کند. رئیس جمهور همچنین به شکلی خلاقانه طبقه بندی های استراتژیک را حذف کرد. بایدن قبل از حمله، همراه با دولت بریتانیا، طرح‌های روسیه را برای عملیات «پرچم دروغین» افشا کردند؛ عملیاتی که هدفش مقصر دانستن اوکراینی‌ها و ایجاد بهانه‌ای برای اقدام نظامی روسیه بود. این افشاگری‌ها و افشاگری‌های متعاقب آن، روایات نادرست را رد کرده است. در همین حال، نارضایتی از جنگ همچنان رهبری روسیه و مردم روسیه را تحت فشار تبلیغات و سرکوب دولتی قرار داده است. جریان پنهانی نارضایتی، فرصتی برای جذب نیرو در یک نسل برای سیا ایجاد می کند.

در حالی که روسیه ممکن است فوری‌ترین چالش را به وجود آورد، چین تهدید بلندمدت بزرگ‌تری است و در دو سال گذشته، سیا خود را برای انعکاس این اولویت سازماندهی کرده است. ما با تصدیق یک واقعیت سازمانی که مدت‌ها پیش آموخته‌ام شروع کرده‌ایم: اولویت‌ها واقعی نیستند مگر اینکه بودجه آنها را منعکس کند. بر این اساس، سیا منابع بیشتری را برای جمع‌آوری، عملیات و تحلیل‌های اطلاعاتی مرتبط با چین در سرتاسر جهان اختصاص داده است – بیش از دو برابر درصد بودجه کلی ما که در دو سال گذشته بر چین متمرکز شده است. سیا دوازده یا چند «مرکز مأموریت» دارد، گروه‌های خاص که افسرانی را از ادارات مختلف سازمان‌ها گرد هم می‌آورند. در سال 2021، ما یک مرکز ماموریت جدید را راه اندازی کردیم که به طور انحصاری روی چین متمرکز بود. ما همچنین بی سر و صدا در حال تقویت کانال های اطلاعاتی برای همتایان خود در پکن هستیم، ابزاری مهم برای کمک به سیاست گذاران برای جلوگیری از سوء تفاهم های غیرضروری و برخوردهای سهوی بین ایالات متحده و چین.

1

علیرغم این که چین و روسیه توجه سیا را به خود اختصاص داده اند، آژانس نمی تواند از چالش های دیگر، از مبارزه با تروریسم گرفته تا بی ثباتی منطقه ای، غافل شود. حمله موفقیت آمیز ایالات متحده به افغانستان در ژوئیه 2022 علیه محل استقرار ایمن الظواهری، یکی از بنیانگذاران و رهبر سابق القاعده، نشان داد که سیا به شدت بر روی تهدیدات تروریستی متمرکز است و توانایی های قابل توجهی برای مبارزه با آنها دارد. سیا همچنین منابع قابل توجهی برای کمک به مبارزه با تهاجم فنتانیل، ماده افیونی مصنوعی که هر ساله ده ها هزار آمریکایی را می کشد، اختصاص می دهد. چالش‌های منطقه‌ای آشنا نه تنها در جغرافیایی مانند کره شمالی و دریای چین جنوبی که مدت‌ها از نظر استراتژیک مهم تلقی می‌شوند، بلکه در بخش‌هایی از جهان که اهمیت ژئوپلیتیکی آن‌ها تنها در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت، مانند آمریکای لاتین و آفریقا نیز وجود دارد.

WH3ZJU2MPBT4CUZUHTKB5LCDVA

چالش های جاسوسی

در همین حال، ما رویکرد خود را به سوی فناوری نوظهور تغییر می دهیم. سیا در حال کار بر روی ترکیب ابزارهای پیشرفته با تکنیک های قدیمی برای جمع آوری اطلاعات از افراد - هوش انسانی یا HUMINT است. البته فناوری بسیاری از جنبه های جاسوسی را سخت تر از همیشه می کند. در عصر شهرهای هوشمند، با دوربین های فیلمبرداری در هر خیابان و فناوری تشخیص چهره، جاسوسی بسیار سخت تر شده است. برای افسر سیا که در خارج از کشور در یک کشور متخاصم کار می کند و با منابعی ملاقات می کند که امنیت خود را برای ارائه اطلاعات ارزشمند به خطر می اندازند، نظارت مداوم یک تهدید حاد است. اما همان فناوری که گاهی علیه سیا کار می‌کند - چه استخراج داده‌های بزرگ برای افشای الگوها در فعالیت‌های آژانس باشد یا شبکه‌های دوربین عظیمی که می‌توانند هر حرکت یک عامل را ردیابی کنند - می‌تواند برای این نهاد و علیه دیگران کار کند. سیا در حال رقابت با رقبای خود برای استفاده از فناوری های نوظهور است. این آژانس اولین مدیر ارشد فناوری خود را منصوب کرده است. و مرکز ماموریت جدید دیگری را ایجاد کرده که بر ایجاد مشارکت بهتر با بخش خصوصی متمرکز است، جایی که نوآوری آمریکایی مزیت رقابتی قابل توجهی را ارائه می دهد.

skynews-cia-ukraine-war_6157227

سیا در طول سال‌ها ابزار جاسوسی را توسعه داده است. انقلاب در هوش مصنوعی، و انبوه اطلاعات منبع باز در کنار آنچه به صورت مخفیانه جمع آوری می کنیم، فرصت های تاریخی جدیدی را برای تحلیلگران سیا ایجاد می کند. ما در حال توسعه ابزارهای هوش مصنوعی جدید برای کمک به هضم سریعتر و کارآمدتر همه این مواد هستیم، و به افسران اجازه می‌دهیم تا بر آنچه بهترین انجام می‌دهند تمرکز کنند. هوش مصنوعی جایگزین تحلیلگران انسانی نمی شود، اما در حال حاضر به آنها قدرت می دهد.اولویت دیگر در این دوره جدید، تعمیق شبکه بی بدیل مشارکت اطلاعاتی سیا در سراسر جهان است، دارایی که رقبای ایالات متحده فعلا فاقد آن هستند. گاهی اوقات، برای افسران اطلاعاتی راحت‌تر است با دشمنان تاریخی در شرایطی که تماس دیپلماتیک ممکن است به رسمیت شناخته شود، برخورد کنند. به همین دلیل است که رئیس جمهور من را در اواخر ماه اوت سال 2021 به کابل فرستاد تا درست قبل از خروج نهایی نیروهای آمریکایی با رهبری طالبان تعامل کنم. گاهی اوقات، روابط سیا در بخش‌های پیچیده جهان می‌تواند امکانات عملی را ارائه دهد، مانند مذاکرات جاری با مصر، اسرائیل، قطر و حماس بر سر آتش‌بس بشردوستانه و آزادی گروگان‌ها در غزه.

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید