هراس از ماجراجویی مسکو

اروپا لباس رزم می‌پوشد/ آماده‌باش جنگی در برابر حمله روسیه؟

کدخبر: ۶۲۴۱۲۴
اقتصادنیوز: گروهی از ناظران با اشاره به رزمایش بی سابقه اخیر ناتو بر این باورند که پوتین برای حمله به اروپا دندان تیز کرده و در صدد است تا پس از در هم شکستن مواضع اوکراین، سایرجغرافیای قاره سبز را هم هدف قرار دهد.
اروپا لباس رزم می‌پوشد/ آماده‌باش جنگی در برابر حمله روسیه؟

به گزارش اقتصادنیوز، رابرت کلارک کهنه سرباز ارتش بریتانیا اخیرا با انتشار یادداشتی در نشریه تلگراف هشداری جدی برای بریتانیا و اروپا ارسال کرد.به نوشته او، بریتانیای باید وابستگی دفاعی اش به ایالات متحده به آمریکا در برابر حملات روسیه را مورد بازنگری قرار دهد.او در ستونی با عنوان «بریتانیا باید برای جنگ آماده شود. آمریکا این بار ما را نجات نخواهد داد»، استدلال می‌کند که دوران «سودهای صلح» به پایان رسیده است. جورج اچ دبلیو. بوش رئیس جمهوری آمریکا و مارگارت تاچر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، این اصطلاح را پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی به کار بردند، و تصور می‌کردند که اکنون پول عمومی بیشتری برای مقاصد دیگر در زمان کاهش هزینه‌های دفاعی در دسترس قرار دارد.

اروپا برای جنگ آماده شود؟

کلارک در پاسخ به ایمیل نیوزویک مواضعش را تکرار کرد و گفت که بهبود فرایند استخدام نظامی، علاوه بر هزینه‌های دفاعی، موضوعی حیاتی برای استقلال بیشتر بریتانیا در این دوران عدم اطمینان است.به باور این تحلیلگر روسیه پس از پیروزی در اوکراین می‌تواند به مولداوی یا گرجستان حمله کند. از آنجا روسیه قادر است علیه کشورهای بالتیک حرکت کند. او گفت که منافع نظامی فعلی و آینده ایالات متحده احتمالاً بر خاورمیانه و اقیانوس آرام متمرکز خواهد شد و اروپا را برای دفاع از خود تنها است.از آنجایی که مرکز اصلی تصمیم‌گیری واشنگتن به سمت شرق تغییر می‌کند تا با چین مقابله کند، اروپا باید بتواند بدون تکیه به واشنگتن به امور امنیتی خود رسیدگی کند. با توجه به تفاوت مقیاس بین روسیه و چین، و اینکه اقتصادهای جمعی ناتوی اروپایی بیش از چهار برابر روسیه است، این موضع غیرمنطقی نیست.

اوهمچنین به اظهارات اخیر راب بائر، رئیس کمیته نظامی ناتو اشاره کرد که گفته بود غیرنظامیان در کشورهای ناتو باید برای چشم انداز جنگ همه جانبه با روسیه در 20 سال آینده آماده باشند. ناتو روز پنجشنبه از آغاز بزرگترین رزمایش نظامی خود در بیش از 35 سال گذشته خبر داد. حدود 90 هزار نظامی در آنچه که یکی از مقامات ائتلاف "سناریوی درگیری در حال ظهور " نامیده است، شرکت خواهند کرد.ناتو از آنجایی که یک اتحاد امنیتی است که همه اعضا در آن تصور تهدید مشترک دارند، به مراتب بیشتر هماهنگ عمل می‌کند و اغلب اتحادی است که نه تنها برای پر کردن شکاف میان کشورهای غیر همسو، بلکه اغلب بستری برای همکاری است.

1

هراس از ماجراجویی مسکو

کلارک، در ادامه به توانایی روسیه برای تسلیح و صنعتی‌سازی مجدد اشاره می‌کند و مدعی است بین 30 تا 40 درصد از تولید اقتصادی این کشور در سال جاری به ارتش اختصاص داده شده است.او به نیوزویک گفت که کشورهای غربی آمادگی مناسبی برای واکنش ندارند و باید برای بسیج اقتصاد و جوامع خود جهت درگیری های آینده برنامه ریزی کنند.کلارک گفت: «برای بسیج جوامع (نیز باید برنامه‌ریزی شود تا ایالات متحده و بریتانیا بتوانند از طریق شکست بازدارندگی نظامی متعارف از درگیری جلوگیری کنند. همانطور که در اوکراین مشاهده می شود، فشار عظیمی بر جمعیت اوکراین برای نیروی انسانی وارد شده است».

رویترز با انتشار گزارشی در 15 ژانویه به موضع گیری وزیر دفاع بریتانیا اشاره کرد؛ گرانت شاپس گفت که سال 2024 "نقطه عطف" است، چرا که جهان خطرناک تر خواهد شد.شاپس گفت که دولت در تلاش است تا هزینه های دفاعی را به 2.5 درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش دهد. او همچنین از دیگر کشورهای دموکراتیک خواست تا هزینه های نظامی خود را افزایش دهند.کلارک براین باور است که ایالات متحده می تواند موقعیت نظامی خود در اروپا را با برقراری مجدد بازدارندگی نظامی از طریق "انکار و مجازات" بهبود بخشد. او افزود: ایالات متحده باید با کاهش برنامه های رفاه اجتماعی و انحراف بخشی از آن به مرز با مکزیک، بودجه دفاعی خود را 1 تا 2 درصد افزایش دهد و بدین ترتیب بن بست کنگره را شکسته و به مسکو نشان دهد که مقوله دفاعی را جدی می گیرد.بایدن بر تعهدات ایالات متحده در ناتو ثابت قدم مانده و ترامپ قبل از خروج از ائتلاف به پیامدهای فاجعه بار انفعال اروپا برای تامین هزینه های دفاعی جهت حراست از امنیت این قاره اشاره داشت.تقریباً همه سران کشورهای اروپایی از دولت ترامپ وحشت دارند، در حالی که بایدن علیرغم هرج و مرج و بلاتکلیفی حاکم، کماکان به ناتو پایبند است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۹ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید