نیم قرن با اقتصاد ایران؛1 آذر

فشار خودروسازان مانع واردات شد!

کدخبر: ۶۱۱۲۱۶
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
فشار خودروسازان مانع واردات شد!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

اول آذر 1373؛ دستگیری 4 دلال ارز در خیابان‌های فردوسی و منوچهری

4 نفر از دلالان ارز در خیابان‌های فردوسی و منوچهری دستگیر شدند.

ماموران منطقه انتظامی مرکزی در ادامه مبارزه با دلالان و قاچاقچیان ارز دیروز چهار نفر از دلالان را با 4250 مارک، 1385 دلار، 4700 روبل و مقادیر قابل توجهی سایر ارزهای معتبر و سه میلیون و یکصد هزار ریال چک بانکی به دام انداختند.

 

اول آذر 1383

فشار خودروسازان مانع واردات شد

وزیر بازرگانی گفت: فریاد ما از رانت خواران به جایی نمی‌رسد.

محمد شریعتمداری افزود: وقتی به جزئیات واردات خودرو وارد می‌شویم نتیجه می گیریم فشار خودروسازان داخلی برای اینکه به هر ترتیب خودرو وارد نشود، موثر واقع شده است.

وی افزود: وقتی وارد بحث واردات خودرو می‌شویم، به ضوابط فنی خودرو با تعیین تعرفه که بخش اعظم اختیار آن برعهده وزارت صنایع است برمی خوریم که بنا به دلایلی می‌خواهند این اقدام منطقی صورت نگیرد.

وی اظهار کرد: ازسوی عده‌ای که منافعی دارند شروع به ایراد اتهامات واهی حتی فحش و ناسزا می‌کنند مثلا از این قبیل چرندیات که وزارت بازرگانی می‌خواهد ایران را پر از آهن قراضه کند و یا گفته می‌شود که ما قصد داریم با واردات خودروی دست‌دوم تولید داخلی را از بین ببریم.

شریعتمداری افزود: ما تلاش می‌کنیم همه این موارد را پاسخ دهیم و حتی بیانیه رسمی نیز صادر می کنیم که موضع ما در حمایت از تولید داخلی چیست، ولی تبلیغات علیه ما با انگیزه‌هایی همچنان ادامه پیدا می‌کند.

 

احتمال واگذاری نمایشگاه بین المللی به تامین اجتماعی

وزیر بازرگانی در دیدار با اعضای هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی از آمادگی وزارت بازرگانی برای واگذاری سهام شرکت نمایشگاه‌های بین المللی به این سازمان خبر داد.

محمد شریعتمداری با اشاره به اینکه مقررات حاکم بر نظام تامین اجتماعی کشور نیازمند اصلاح است، گفت: دولت در حد توان سعی در پرداخت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی دارد و وزارت بازرگانی آماده واگذای سهام شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی به تامین اجتماعی است.

وزیر بازرگانی ادامه داد: یکی از طرف های مذاکره برای واگذاری شرکت نمایشگاه های بین المللی نهادهای عمومی، غیردولتی هستند که در بین آنها صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی اولویت دارند.

 

دفاع وزارت ارتباطات از قرارداد اپراتور دوم

در پی برخی مخالفت‌ها با نحوه برگزاری مناقصه انتخاب اپراتور دوم تلفن همراه که به پیروزی کنسرسیوم ایرانسل (با حضور ترک‌سل و شرکای ایرانی) منجر شده روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موضع رسمی این وزارتخانه را در مورد موضع انتخاب اپراتور دوم تلفن همراه کشور اعلام کرد.

برآورد انجام‌شده از تقاضای این وسیله ارتباطی (تلفن همراه) در کشور نشان می دهد که روند تقاضا رو به رشد بود و هست. در حال حاضر حدود 25 میلیون تقاضا برای این وسیله ارتباطی وجود دارد ه پیش‌بینی شده تا پایان برنامه چهارم توسعه به حدود 40 میلیون افزایش یابد.

این ضرورت‌ها، فعالیت بهره‌بردار (اپراتور دوم) در کنار بهره‌بردار بخش دولتی (شرکت ارتباطات سیار) را ناگزیر می‌کرد، چراکه در بهترین شرایط و با رساندن سقف توان دولتی و بخش خصوصی داخلی به واگذاری2.5 میلیون تلفن همراه در سال، حدود 10 سال برای بروزرسانی عرضه و تقاضا زمان نیاز داریم.

 

اول آذر 1393

هیچ کس نمی‌تواند در آمارهای بانک مرکزی اعمال سلیقه کند

ولی‌ا... سیف، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برخی از زمینه‌ها و پیش‌نیازهای رشد اقتصادی، از افرادی که به آمارهای بانک مرکزی «شبهه» وارد می کنند، انتقاد کرد.

سیف با تاکید بر اینکه هیچ کس نمی‌تواند در آمارهای بانک مرکزی اعمال سلیقه کند، تاکید کرد که حتی خود وی نیز پیش از انتشار عمومی آمارها به آنها دسترسی ندارد و اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی بدون نیاز به گرفتن تایید از رئیس‌جمهور یا رئیس‌کل بانک مرکزی (روالی که به نظر می‌رسد در دوره قبلی وجود داشته است) آمارها را به صورت عمومی منتشر می‌کند. این در حالی است که در ماه های اخیر و با انتشار آمارهای بانک مرکزی که از بهبود رشد اقتصادی و کاهش تورم حکایت داشت، برخی منتقدان شبهه‌هایی را به آمارهای ارائه‌شده ازسوی بانک مرکزی وارد کرده اند.

همچنین در روزهای گذشته برخی از رسانه‌ها این شبهه را مطرح کرده بودند که بانک مرکزی پیش از انتشار علنی، آمارها را به شکل غیرعمومی منتشر می‌کند.

 

پدیده گرسنگی از سال آینده کاملا حذف می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت سیاست منسجم رفاهی را دنبال و با فقر غذایی مقابله کرده است و سال 94 به طور کامل پدیده گرسنگی را حذف می‌کنیم.

علی ربیعی افزود: ما میتوانیم ادعا کنیم که براساس اندازه گیری هایی که انجام شده است، در این سال گرسنه‌ای در ایران نخواهد بود.

او این اندازه‌گیری‌ها را براساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی دانست و گفت: تامین کالری، پروتئین و ویتامین موردنیاز را با طرح حمایت غذایی دنبال می‌کنیم که یکی از برنامه‌های تعریف‌شده و هدف‌دار دولت است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید