گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار طلا و ارز پایتخت

تداوم حرکت طلا در جاده افزایش قیمت/نوسانات بازار دلار تهران زیر سایه جنگ غزه!

کدخبر: ۶۰۶۲۸۱
اقتصادنیوز: هفته پیش بازیگران بازار طلا رضایت بیشتری از بازار و معاملات آن داشتند.
تداوم حرکت طلا در جاده افزایش قیمت/نوسانات بازار دلار تهران زیر سایه جنگ غزه!

به گزارش اقتصادنیوز بررسی اخبار بازار و طلا نشان می‌دهد که اخبار مربوط به جنگ مهم ترین خبر تاثیرگذار بر بازار ارز از نیمه مهرماه است. در حالیکه دلار به مقاومت مهم و سرنوشت‌سازی رسیده، طلای آب شده در مسیر صعودی پیشتازی می‌کند.

ORiXhVpQnZ51

قیمت دلار تهران هفته را نزولی شروع به کار کرد، نزدیکی به نشست صلح، بلوکه شدن بازارسکه و طلا و عرضه سنگین درهم توسط بازارساز باعث شد تا دلار اولین روز هفته را کاهشی آغاز به کار کند.در این هفته محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در همایش ملی صادرات با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی نسبت به تراز تجاری منفی ۶ میلیارد دلاری اظهار نگرانی کرد و سیاست‌های سختگیرانه بانک مرکزی را دلیل تراز تجاری منفی و کاهش رغبت صادرکنندگان به صادرات دانست.

آمار میانگین قیمت مسکن در تهران بر انتظارات از تورم اثر گذاشت و برخی از معامله گران قیمت دلار را با مسکن مقایسه می کردند. در ادامه ادعای روزنامه تلگراف مبنی بر درخواست آمریکا از انگلستان برای تروریستی اعلام کردن سپاه، قیمت دلار را افزایشی کرد.

جنگ مهم‌ترین پارامتر اثرگذار بر قیمت دلار در کوتاه مدت بوده است. احتمال حضور وزیر خارجه اسرائیل در نشست سازمان ملل و تبادل زندانیان میان قطر و اسرائیل احتمال برقراری آتش‌بس را در ذهن معامله‌گران تقویت کرد و همین مسئله مانع از پیشروی دلار در روز دوشنبه شد.

بلاتکلیفی در بازار ارز و سکه در میانه هفته به اوج رسید ولی در ادامه دید میان مدتی بازار ارز با سیگنال داخلی تغییر‌کرد، معاون وزیر صنعت در مصاحبه‌ای اعلام کرد گلایه تولیدکنندگان ، از تاخیر دریافت ارز گلایه به‌حقی است.

صحبت‌های رییس سازمان برنامه و بودجه درباره کسری بودجه دولت در هفت ماهه ابتدایی سال و عدم تحقق درآمدهای نفتی هم ورق انتظارات در ذهن معامله‌گران را برگرداند.

کاهش قابل توجه نقدینگی عاملی بود که انتظارات افزایشی در بازار ارز را متوقف کرده بود ولی در حال حاضر با توجه به کسری بودجه دولت معامله‌گران انتظار دارند دولت مانند آنچه در گذشته رخ داده دست به چاپ پول بزند.

بررسی اخبار بازار و طلا نشان می‌دهد که اخبار مربوط به جنگ مهم ترین خبر تاثیرگذار بر بازار ارز از نیمه مهرماه است.

دلار روی مقاومت سرنوشت ساز

دلار در این هفته از ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان شروع به کار کرد کف پنجاه هزار تومانی نزدیک به حمایت خط روند صعودی را لمس کرد و پس از آن تا سقف ۵۱ هزار و ۶۵۰ تومان بالا رفت و پایان هفته را در محدوده ۵۱ هزار و ۵۰۰تومانی به پایان رساند.

هرچند روند دلار در طول هفته افزایشی بوده و قیمت پایانی هفته بالاتر از قیمت شروع قرار دارد ولی نسبت به مدت مشابه هفته قبل بازدهی دلار به کمتر از یک درصد رسید.

از نظر تکنیکال دلار مقاومت ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان را که هفته گذشته در شکست آن ناکام بود را پشت سر گذاشته و اگر بالای این محدوده تثبیت شود می‌تواند به معنای سیگنال صعودی تکنیکال تلقی شود چرا که مقاومت فوق مقاومت کیوجنسن ایچی کومو نیز هست که مدت‌هاست به حالت فلت درآمده و شکست مقاومت فوق در این اندیکاتور به عنوان سیگنال صعودی تلقی می‌شود.

احتیاط خریداران دلار کاهش یافت

بازارساز با عرضه درهم و کنترل قیمت میان معامله گران بنیادی قیمت دلار را کنترل می کند.

IMG_20231027_102119_150

در شش ماه گذشته غالبا با کاهش حباب درهم قیمت دلار در روز بعد کاهشی شده است ولی در این هفته این عادت شکسته شد. روند کلی دلار در این هفته در حالی صعودی شده که حباب درهم روند نزولی داشته است، این نشان می‌دهد که علیرغم عرضه درهم در بازار، تقاضای دلار فروکش نکرده و احتیاط در میان خریداران کاهش یافته و آنها بدون توجه به قدرت کنترل بازارساز در میان معامله‌گران بنیادی درهم اقدام به خرید می کنند.

طلای آب شده پیشتازی می کند

در حالی که دلار و سکه با مقاومت دوشنبه هفدهم مهر فاصله دارند طلای آب شده زودتر از سایرین با اهرم انس جهانی طلا به نزدیکی این مقاومت رسیده است. کمتر بودن حباب طلای آب شده و روند اونس جهانی طلا، بهانه افزایش قیمت را به معامله گران طلای آب شده داده تا این دارایی به لیدر بازار تبدیل شود. 

طلای آب شده هفته را در محدوده ۱۰ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان شروع کرد در ادامه تا محدوده ۱۰ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد و در نهایت پس از افزایش تا محدوده ۱۰ میلیون ۷۵۶ هزار تومان در محدوده 10 میلیون و ۷۲۰ هزار تومان هفته را به پایان رساند.

طلای‌آب‌شده در هفته گذشته بیشترین بازدهی را کسب کرد و رشد دو‌درصدی را به ثبت رساند. معامله گران طلای آب‌شده در این هفته مقاومت مهم ۱۰ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان را پیش رو دارند. محدوده ده میلیون و ۶۰۰ تا ۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان نیز حمایت طلا در صورت عقب نشینی است.

حباب سکه رنج شد

برخلاف طلای آب شده سکه با مقاومت هفدهم مهرماه فاصله زیادی دارد چرا که اثرپذیری سکه از دلار بیشتر از طلای آب شده است و مقداری از افزایش ارزش انس به کاهش حباب سکه منجر شده است.

IMG_20231027_102119_168

با وجودی که قیمت سکه در این هفته افزایشی بوده و بازدهی سکه به ۱.۸ درصد رسیده است ولی حباب سکه رنج شده و در پایین تر از میانگین شش ماهه، سه ماه، ماهانه و هفتگی قرار دارد. سکه در هفته‌ای که گذشت در بازه قیمتی ۲۸ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نوسان کرده‌است و در صورتی که بالای این مقاومت سرنوشت ساز تثبیت شود مقاومت محدوده ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پیش روی سکه قرار می گیرد. در صورت کاهش قیمت سکه حمایت روانی ۲۹ میلیون تومان در مسیر آن قرار گرفته است.ربع سکه نیز مانند سکه در این هفته از طلای آب‌شده جامانده و بازدهی ۱.۹ درصدی را ثبت کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید