تکرار کابوس یوم کیپور

سایه شمشیرهای آهنین اسرائیل بر غزه

کدخبر: ۶۰۳۲۵۳
اقتصادنیوز: همزمان با بمباران و محاصره نوار غزه توسط ارتش اسرائیل، گمانه زنی‌ها درباره چشم انداز این درگیری بی سابقه افزایش یافته است. بسیاری بر این باورند که تل آویو امروز به واسطه عملیات پیچیده و در عین حال گسترده حماس شوک شده اما با تکیه بر عملیاتی مشابه تلاش دارد تا آنچه را از دست داده جبران کند.
سایه شمشیرهای آهنین اسرائیل بر غزه

به گزارش اقتصادنیوز، حمله حماس به مواضع اسرائیل هم به واسطه تلفات و هم به دلیل پیچیده بودن فرایند عملیات جهان را شوکه کرد. فعلا مقام های وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از اعزام ناو به منطقه جهت حمایت از اسرائیل می گویند.استیون کوک، کارشناس ارشد مطالعات خاورمیانه و آفریقا فعال در شورای روابط خارجی اروپا براین باور است که که حمله روز شنبه «بی‌سابقه و جهش کوانتومی آشکار در توانایی‌های حماس بود».

تکرار کابوس یوم کیپور

در همین حال، مارک هرتلینگ، یکی از فرماندهان پیشین ارتش آمریکا در اروپا، با انتشار پیامی در توئیتر مدعی شد:«عملیات «طوفان الاقصی» حمله معمولی نبود. اسرائیل در یک روز نمادین (پنجاهمین سالگرد یوم کیپور) با حملاتی پیچیده در حوزه‌ها و جبهه‌های متعدد، از سوی رقبایش یعنی (حزب‌الله، جهاد اسلامی، ایران، حتی روسیه) روبرو شد».بروس هافمن، یکی از اعضای شورای روابط خارجی اروپا نیز در توییتی نوشت: «در سال 2006، حزب‌الله زرادخانه‌ای مجهز به 15 هزار موشک در اختیار داشت. امروزه این رقم افزایش یافته و ده برابر شده است. از همین رو می توان گفت که خطر جنگ دو جبهه‌ای یا شاید 3 جبهه بالاخص اگر کرانه باختری درگیر خشونت شود، ابعاد وجودی به خود می گیرد.

حمله غافلگیرانه، که ظاهرا توسط سازمان اطلاعات اسرائیل پیش بینی نشده بود، در ساعات اولیه بامداد تعطیلات یهودیان آغاز شد. نیروهای حماس چندین راکت به سمت اسرائیل شلیک کردند، موانع را با مواد منفجره شکسته، با قایق‌های تندرو به ساحل حمله کردند، و نیروهایی را با کامیون‌ها، موتورسیکلت‌ها و حتی پاراگلایدرها برای نفوذ به جنوب اسرائیل اعزام کردند.فعلا یکی از مقام های دولت بایدن در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد که واشنگتن درصدد است تا آتش خشونت ها به کرانه باختری سرایت نکرده و به غزه محدود بماند.لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده نیز گفت که ایالات متحده در حال انتقال نیرو به منطقه است و مهمات خود را به اسرائیل ارسال خواهد کرد.به گفته او، ناو هواپیمابر، یک رزمناو و چهار ناوشکن - در حال حرکت به سمت شرق مدیترانه هستند.

 

خیز شمشیرهای آهنین

آستین تاکید دارد که ایالات متحده نیروهایش را برای تقویت وضعیت بازدارندگی تقویت کرده و به سرعت تجهیزات و منابع اضافی از جمله مهمات را در اختیار نیروهای دفاعی اسرائیل قرار خواهد داد.استیون کوک براین باور است که اسرائیل احتمالا به شکلی بی سابقه پاسخی مشابه خواهد داد.از همین رو باید در انتظار عملیات نظامی مهم بود. به باورش قوانین قدیمی حملات هوایی و توپخانه دیگر اعمال نمی شود. این به معنای خونریزی زیادی در روزها و هفته های آینده است.

براساس اطلاعات منتشر شده در نشریه های اسرائیلی تل آویو برای اجرای گسترده عملیات شمشیرهای آهنین جهت جذب نیروهای فراخوان صادر کرده است. بنیامین نتانیاهو نیز از فلسطینی های ساکن در نوار غزه خواست که این جغرافیا را ترک کنند. کوک در گفتگو با « دیفنس وان» مدعی شد که حماس برای این حمله برنامه ریزی کرده بود و ممکن است از ایران کمک گرفته باشد.این در حالی است که تهران هرگونه همکاری در چنین حمله ای را رد کرده است. همزمان کاخ سفید هم گفته که اطلاعات مستقیمی در باب ارتباط ایران با این حمله ندارد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید