واکنش رسانه‌های منتقد روس به ادعای پوتین درباره مرگ پریگوژین

دو قهرمان نظامی بزرگ کشته شدند، نه دو معتاد!

کدخبر: ۶۰۲۶۳۲
اقتصادنیوز: ادعای عجیب ولادیمیر پوتین درباره شیوه مرگ رهبر مزدوران واگنر، با واکنش منفی رسانه‌های منتقد روسیه مواجه شده است.
دو قهرمان نظامی بزرگ کشته شدند، نه دو معتاد!

به گزارش اقتصادنیوز وبلاگ‌نویسان وطن‌پرست روسی روز جمعه اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، مبنی بر اینکه هواپیمای یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر، در حالی که سرنشینانش کوکائین و الکل مصرف کرده بودند، با نارنجک دستی منفجر شده، مورد تمسخر قرار دادند.

به نقل از رویترز، جت خصوصی امبرائر که پریگوژین با آن به سن پترزبورگ سفر می‌کرد، در 23 اوت در شمال مسکو سقوط کرد و تمام 10 سرنشین آن، از جمله دیمیتری اوتکین، یکی از بنیانگذاران گروه واگنر، چهار محافظ و خدمه سه نفره کشته شدند.

اکوایران در ادامه ترجمه این گزارش آورده است : پوتین روز پنجشنبه گفت قطعاتی از نارنجک‌های دستی در اجساد کشته‌شدگان پیدا شده و بازرسان هرگونه تاثیر خارجی مانند موشک بر هواپیما را رد کردند.

با این حال پوتین گفت که بازرسان اشتباه کرده‌اند که آزمایش خون الکل و مواد مخدر را انجام نداده‌اند، زیرا در اوایل سال جاری، پنج کیلوگرم کوکائین توسط سرویس امنیت فدرال در ساختمان واگنر در سن پترزبورگ کشف شده است.

کانال های ارتباطی واگنر ساکت بودند، اما برخی از حامیان این گروه ابراز ناباوری کردند.

کانال تلگرام بچه‌های آربات حامی جنگ نوشت: «پس خلاصه کوتاه این است: آماده‌ترین یگان نظامی در تاریخ روسیه مدرن توسط الکلی‌ها و افراد معتاد فرماندهی می‌شد که سربازان حرفه‌ای بودند و نمی‌دانستند چگونه با نارنجک‌های دستی کار کنند؟»

پریگوژین که افراد خود را از مصرف الکل و مواد مخدر به دلیل مجازات شدید منع می‌کرد، دو ماه پس از رهبری یک شورش کوتاه علیه تشکیلات دفاعی روسیه که بزرگترین چالش برای حکومت پوتین از زمان به قدرت رسیدن جاسوس سابق KGB در سال 1999 بود، درگذشت.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند که پوتین پس از شورش تحقیرآمیز دستور کشتن پریگوژین را صادر کرد. کرملین این ادعا را دروغ خواند و گفت تحقیقات رسمی هنوز کامل نشده است.

در کانال تلگرامی جبهه جنوبی آمده است: «اگر کسی فراموش کرده، دو قهرمان روسیه بزرگ در این سانحه هوایی جان خود را از دست دادند، نه دو معتاد.»

یکی از کانال های تلگرامی که خود را CHVK می‌نامد، مونتاژ کنایه آمیزی از صدای خود پریگوژین منتشر کرده است که می‌گوید: «خب البته، ما یک محموله کوکا را بو کردیم و سپس چند نارنجک به داخل هواپیما پرتاب کردیم.»

کانال تلگرام منطقه خاکستری که به طور غیررسمی با واگنر مرتبط بوده و تقریباً 600000 مشترک دارد، پستی از یک وبلاگ‌نویس جنگی منتشر کرد که می‌گوید کوکائینی که پوتین به آن اشاره کرد در واقع بسته های پودر لباسشویی است شبیه مواد مخدر به نمایش گذاشته شده است وتلویزیون دولتی به اشتباه آن را توضیح داده است.

در این پست آمده است که FSB بعداً بسته های پودر لباسشویی را به واگنر بازگرداند.

ولادیمیر پاستوخوف، یک تحلیلگر سیاسی، گفت که او معتقد است پوتین انتظار نداشت مردم نسخه وقایعی را که او به آنها اشاره کرده بود باور کنند، اما نشان می‌داد که پریگوژین و همکارانش به دلیل شورش «توسط کتاب اعدام شده اند.»

پاستوخوف در تلگرام نوشت: «خود انتخاب روش اعدام تصادفی نیست، بلکه عمیقاً نمادین است. قربانیان اصلی شورش خلبانان نظامی بودند که توسط نیروهای دفاع هوایی واگنر سرنگون شدند. و به همین دلیل است که خود پریگوژین نه تنها نمرده، بلکه به یک خلبان سرنگون شده تبدیل شده است.»

پوتین با ارائه نسخه ای از مرگ آنها که آشکارا پوچ و تحقیرآمیز است و باورش غیرممکن است، در واقع می خواهد که هیچ کس آن را باور نکند. اما او نیاز دارد جامعه به وضوح این اشاره را درک کند: «با هر کسی (که به ما خیانت کند) اینگونه برخورد خواهد شد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید