تقویم اقتصادی بازارهای جهانی در هفته

همراهی اقتصادهای بزرگ جهانی با راهبرد پولی فدرال رزرو!

کدخبر: ۵۹۸۶۳۰
اقتصادنیوز: تصمیم‌گیری‌های اقتصادهای بزرگ جهانی در چند ساعت آینده تاحدود زیادی سیاست‌های پولی تا پایان سال میلادی اخیر را روشن کند. می‌توان گفت که بسیاری از بانک‌های مرکزی اقتصادهای قدرتمند جهانی سیاست‌های خود را متناسب با تصمیمات فدرال‌رزرو اتخاذ می‌کنند.
همراهی اقتصادهای بزرگ جهانی با راهبرد پولی فدرال رزرو!

به گزارش اقتصادنیوز بانک‌های مرکزی اقتصادهای برتر جهان با استراتژی مقامات آمریکا در بالا نگه داشتن نرخ بهره برای مدتی طولانی‌تر،‌ همراه شده‌اند.

به نوشته بلومبرگ، تمام اطلاعات و شواهد نشان می‌دهد که در بیشتر نقاط جهان،‌ تورم به شکل کامل مهار نشده و افزایش ادامه‌دار قیت نفت خام، نگرانی‌های مربوط به بالا رفتن نرخ تورم را در پی داشته است.

اکوایران در این باره نوشت: این احتمال وجود دارد که در روز پنچشنبه (30 شهریور) بانک‌های مرکزی کشورها،‌ از انگلستان گرفته تا سوئیس، تصمیم اخیر منطقه یورو در ثابت نگه داشتن نرخ تورم را پیش بگیرند.

با در نظر گرفتن کاهش تقاضا از سوی چین که تجارت جهانی را با افت روبه‌رو کرده و احتمال وقوع تورم توأم با رکود در اروپا،‌ اقتصاد مقاوم آمریکا را می‌توان به عنوان تنها نکته مثبت در این وضعیت در نظر گرفت.

این شرایط می‌تواند بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) را به سوی توقف نرخ بهره کنونی سوق دهد،‌ اما ممکن است که در ادامه 2023، شرایط به سوی افزایش نرخ بهره ازسوی بانک مرکزی آمریکا پیش رود. به گفته اقتصاددان‌های بلومبرگ: «ما فکر می‌‌کنیم که فدرال رزرو در جلسات آتی خود طی 19 و 20 سپتامبر، سیاستی معتدل را در پیش بگیرد و نرخ بهره را افزایش ندهد، اما در صورتی که شرایط مالی باثبات باشد،‌ احتمال افزایش نرخ بهره در آینده را در نظر می‌گیرد.»

آمریکا و کانادا

به غیر از فدرال رزرو، ایالات متحده هفته نسبتاً آرامی داشته است. داده‌های مسکن از روز سه‌شنبه و آمار اولیه بیکاری در روز پنجشنبه منتشر می‌شود و ارائه آخرین «شاخص‌ مدیران خرید» برای تولید و خدمات، مهم‌ترین اطلاعاتی هستند که در روزهای آینده منتشر می‌شود.

در کانادا، تورم ماه اگوست ممکن است با افزایش قیمت بنزین بیشتر شود، اما بانک مرکزی این کشور بر پیشرفت اقدامات خود که باعث شد قیمت‌ها در ماه آگوست کاهش پیدا کند، نظارت خواهد داشت.

آسیا

بانک مرکزی ژاپن به مرکز توجه‌ها در این هفته تبدیل شده، چراکه سرمایه‌گذران به دنبال سیگنال‌های بیشتری از سوی رئیس این بانک در رابطه با مسیر آینده سیاست‌گذاری بانک مرکزی هستند. در‌حالی‌که اقتصاددان‌های بلومبرگ معتقدند که روز جمعه تغییری در نرخ بهره ژاپن رخ نخواهد داد، آن‌ها اظهارنظرهای رئیس بانک مرکزی این کشور را زیرنظر خواهند داشت تا بتوانند احتمال کاهش نرخ بهره را پیش‌بینی کنند. سیاست‌گذاران بانک مرکزی ژاپن نیز هرگونه تأثیر تصمیمات بانک مرکزی آمریکا بر منطقه از جمله تأثیر تغییر ارزش یِن را مورد بررسی قرار می‌دهند.

در چین انتظار می‌‎رود که نرخ بهره با تغییر روبه‌رو نشود و بانک‌های مرکزی فیلیپین و اندونزی با وجود افزایش نرخ تورم در این کشورها،‌ تغییری در نرخ بهره ایجاد نخواهند کرد.

سنگاپور، مالزی،‌ نیوزیلند قرار است به زودی اطلاعات تجاری خود را منتشر کنند و با انتشار اطلاعات اولیه از سوی کره جنوبی،‌ انتظار می‌رود این کشور مانند نقاط دیگر جهان،‌ تغییری در نرخ بهره ایجاد نکند.

اروپا، خاورمیانه، آفریقا

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد بانک مرکزی انگلستان نرخ بهره را 0.25 درصد افزایش دهد. اقتصاد انگلستان در حال حاضر با سریع‌ترین سرعت در هفت ماه گذشته در حال کوچک شدن است و آمارهای منفی از بازار کار این کشور به گوش می‌رسد. همچنین بانک مرکزی سوئیس احتمالا از افزایش نرخ بهره برای مهار تورم فعلی رونمایی خواهد کرد؛‌ میزان تورمی که پایین‌تر از هدف بانک مرکزی این کشور است و می‌تواند آخرین مرحله از بالا رفتن نرخ بهره در این کشور باشد.  همچنین ‌احتمال می‌رود که بانک مرکزی نروژ سیاست مشابه بانک مرکزی انگلستان را در پیش بگیرد.

در سوئد و با وجود اقتصاد نه چندان قوی این کشور، مقامات بانک مرکزی بیش از اندازه نسبت به نرخ تورم نگران هستند و از این رو ممکن است نرخ بهره را افزایش دهند.

در ترکیه،‌ انتظار می‌رود بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را افزایش دهد و آن را به 30 درصد برساند. کارشناسان معتقدند مصر برای مهار تورم که اکنون 37 درصد اعلام شده، مانند ماه قبل به افزایش نرخ بهره رضایت دهد.

طبق گزارش‌ها، مقامات بانک مرکزی آفریقای جنوبی تغییری در نرخ بهره که اکنون 8.25 درصد است،‌ ایجاد نخواهند کرد.

آمریکا لاتین

انتظار می‌رود بانک مرکزی برزیل برای دومین جلسه متوالی، نرخ بهره را نیم واحد کاهش دهد و به 12.75 درصد برساند. این تصمیم در حالیست که تورم این کشور از 3.16 درصد در ژوئن به 4.61 درصد در آگوست افزایش یافته است.

در مکزیک که قیمت‌ها با کاهش تدریجی روبه‌روست،‌ کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند بانک مرکزی این کشور تا پیش از سال 2024، تغییری در نرخ بهره ایجاد نکند. تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که شیلی در ادامه روند کاهش نرخ بهره،‌ تا پایان سال 2023 نرخ بهره را به 7.5 درصد کاهش دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید