بررسی آمار تورم تولید‌کننده در بخش خدمات

نرخ تورم «تأمین جا و غذا» در قله/ تعمیر خودرو و سلامت در سکوهای بعدی!

کدخبر: ۵۹۴۱۰۷
اقتصادنیوز: بالاترین تورم نقطه‌ای تولیدکننده در بخش خدمات در بهار 1402 معادل 111.8 درصد بوده که مربوط به «تامین مسکن و خوراک» است. این نرخ برای «تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتور سیکلت» به 84 درصد رسیده و دومین نرخ بالا در میان اقلام خدماتی به حساب می‌آید.
نرخ تورم «تأمین جا و غذا» در قله/ تعمیر خودرو و سلامت در سکوهای بعدی!

به گزارش اقتصادنیوز ، در بهار امسال قیمت 7 فعالیت خدماتی در مبدا تولید نسبت به بهار سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش یافته است. برای مثال تورم تولیدکننده نقطه به نقطه «تامین جا و غذا» به 111.8 درصد رسیده است. تورم تولیدکننده نشان می‌دهد که قیمت خدمات پس از تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی چقدر افزایش یافته است.

به دلیل کوتاه بودن فاصله تولید خدمت تا مصرف آن، می‌توان گفت که تورم تولیدکننده بخش خدمات نماگری از تورم مصرف‌کننده این بخش است. ارائه این شاخص به صورت نقطه به نقطه بیانگر این است که این شاخص در بهار 1402 چقدر نسبت به بهار 1401 تغییر کرده است.
 

تورم تولیدکننده خدمات؛ پیش‌بینی‌کننده نرخ تورم

تورم تولیدکننده، تغییرات قیمت کالاها و خدمات در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف‌کننده را مشخص می کند. ارائه این شاخص به صورت «نقطه به نقطه» نشان می‌دهد که تورم تولید در یک زمان چقدر نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل تغییر کرده است.

 برای مثال، تورم نقطه‌ای تولیدکننده بخش خدمات در بهار 1402 نشان می دهد که نسبت میانگین قیمت خدمات در مبدا تولید در چهار فصل منتهی به بهار 1402 نسبت به میانگین قیمت خدمات در مبدا تولید در چهارفصل منتهی به بهار 1401 معادل 70.9 درصد بوده است.

از آن‌جایی که فاصله زمانی بین لحظه «تولید» خدمت با لحظه «مصرف» آن کوتاه است، می‌توان گفت که تورم تولیدکننده خدمات، نماگری از تورم مصرف‌کننده این بخش است؛ به گونه‌ای که این شاخص را پیش‌بینی‌کننده نرخ تورم هم در نظر گرفته و به آن «تورم پیشران» می‌گویند.

photo_2023-08-25_13-52-17

افزایش 2.1 برابری تورم تولید «تامین جا و غذا»

اولین گزارش مرکز آمار از وضعیت تورم تولیدکننده در سال 1402 نشان می‌دهد که تورم نقطه‌ای بخش تولید در بهار امسال به 70.9 درصد رسیده است. سیزده زیر‌بخش در حوزه خدمات تعریف شده است که هفت مورد از آن‌ها تورم نقطه‌ای بالای 50 درصد را در سه ماه اول امسال تجربه کرده‌اند.

بالاترین تورم نقطه‌ای تولیدکننده در بخش خدمات در بهار 1402 معادل 111.8 درصد بوده که مربوط به «تامین جا و غذا» است. به عبارت دیگر، خدمات مربوط به حوزه اسکان و تغذیه در لحظه تولید و پیش از رسیدن به مصرف‌کننده در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته بیش از 2 برابر شده است.

تورم 84 درصدی «تعمیر موتور» در بهار امسال

تورم پیشران نقطه‌ای «تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتور سیکلت» به 84 درصد رسیده و دومین نرخ بالا در میان اقلام خدماتی به حساب می‌آید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که خدمات مربوط به «سلامت انسان و مددکاری اجتماعی»‌ در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تورمی نزدیک به 80 درصد را تجربه کرده است.

تورم پیشران 52 درصدی در «آموزش»

آمارها نشان می‌دهد که در بهار 1402 قیمت خدمات مربوط به «آموزش» نسبت به بهار 1401 بیش از 52 درصد افزایش یافته است. بنظر می‌رسد یکی از دلایل این افزایش، بالارفتن تعرفه مدارس غیرانتفاعی در بهار امسال باشد. خبرهای منتشرشده حاکی از آن است که شهریه برخی از این مدارس از 18 تا30 میلیون تومان افزایش یافته است.

تورم تولیدکننده نقطه به نقطه در خدمات مربوط به «هنر، سرگرمی و تفریح»‌ نیز در بهار امسال به 70.8 درصد رسیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۹ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید