بایدن روی طنابی باریک راه می رود!

ارتش اسرائیل در آستانه طغیان علیه «بی‌بی»؟/نمایش هم آغوشی نمادین تل آویو و واشنگتن؛

کدخبر: ۵۸۷۱۱۹
اقتصادنیوز: همزمان با سفر رئیس رژیم اسرائیل به واشنگتن، گمانه زنی ها درباب روابط آمریکا و اسرائیل و سرنوشت تنش ها در سرزمین های اشغالی افزایش یافته است. به باور گروهی از تحلیلگران بایدن به واسطه انتقاد و سیاست های منفعلانه اش در ارتباط با تل آویو در داخل هدف تند انتقادها قرار گرفته و شاید به همین دلیل شاید ناچار شود در برابر خواست نتانیاهو عقب نشینی کند.
 ارتش اسرائیل در آستانه طغیان علیه «بی‌بی»؟/نمایش هم آغوشی نمادین تل آویو و واشنگتن؛

به گزارش اقتصادنیوز ، همزمان با سفر رئیس اسرائیل به واشنگتن، گروهی از تحلیلگران به میدل ایست آی گفته اند که حضور آیزاک هرتزوگ درکاخ سفید، سیاستی بود که ایالات متحده به واسطه اش تلاش داشت تا به جهان نشان دهد روابط دو بازیگر علیرغم پاره ای از اختلافات محکم است.

نمایشی از رابطه آهنین اما شکننده

هرتزوگ در میانه تنش های حاکم بر سرزمین های اشغالی، در شرایطی که نظامیان اسرائیلی فارغ از انتقادهای بین المللی فلسطینی ها را هدف قرار می دهند و تنش ها به واسطه لایحه بحث برانگیز ائتلاف حاکم برای محدود کردن قدرت قوه قضاییه اسرائیل بالا گرفته، وارد واشنگتن شد.با این همه کاخ سفید دیدار با هرتزوگ را نشانی از تقویت روابط آهنین اسرائیل و آمریکا توصیف کرد و بر تعهد تزلزل ناپذیر ایالات متحده بر امنیت اسرائیل تاکید کرد.

تحلیلگران به میدل ایست ای گفتند که دیدار بایدن با هرتزوگ، چهره ای که نقشش تشریفاتی است، به دولت بایدن فرصت می دهد تا ثابت کند که روابط آمریکا و اسرائیل به سان گذشته قوی است و فراتر از رابطه با ائتلاف رادیکال حاکم، تعریف شده است. لارا فریدمن، رئیس بنیاد صلح خاورمیانه این گزاره را تایید کرد.

gettyimages-1553869724

بی بی به شکاف های حزبی آمریکا دامن زد!

بنیامین نتانیاهو سال گذشته بعد از آن که برای یک دور دیگر برگزیده شد، رهبری ائتلافی رادیکال و در عین حال بی سابقه را عهده دار شده است.کنش و واکنش های کابینه جدید روابط اسرائیل و بسیاری از قانونگذاران آمریکایی از جمله دموکرات های حامی اسرائیل را تحت تاثیر قرار داده، تا جایی که بخش عمده ای از چهره های سیاسی ایالات متحده نسبت به تحرکات کابینه «‌بی‌بی» هشدار داده‌اند. جمهوری خواهان نیز به نوبه خود بایدن و دیگر دموکرات ها را به دلیل مواضع ضد اسرائیلی شان هدف قرار داده و همزمان چندین نامزد جمهوری خواه از بایدن و حزب سیاسی اش به دلیل دعوت نکردن نتانیاهو به کاخ سفید انتقاد کردند.هرچند رسانه ها نوشتند، قرار است بایدن با نتانیاهو در پاییز دیدار داشته باشند.

خالد الگیندی، تحلیلگر امور اسرائیل و فلسطین فعال در مؤسسه خاورمیانه در این باره گفت دولت بایدن سعی دارد انتقاد جمهوری‌خواهان مبنی بر ضد اسرائیلی بودن دولت حاکم در آمریکا را کم رنگ جلوه دهد.به باورش دعوت از رئیس جمهوری اسرائیل راهی بود برای دور زدن انتقادها. با این حال دعوت از هرتزوگ سوالاتی را مطرح کرده، از جمله این که چرا نتانیاهو دعوت نشد. اسرائیل مدت‌هاست که از حمایت دو حزبی در سالن‌های کنگره آمریکا و روسای جمهور متوالی آمریکا برخوردار بوده است. با این حال، طی چندین سال گذشته، این حمایت با چالش مواجه شده است، زیرا تعداد بیشتری از دموکرات ها انتقاداتی را نسبت به اسرائیل دارند.

photo_2023-07-19_18-40-50

بایدن در محاصره حامیان اسرائیل

در انتخابات اخیر کنگره ایالات متحده، چندین گروه حامی اسرائیل میلیون‌ها دلار را در چندین رقابت کلیدی هزینه کردند و از کمک‌کنندگان جمهوری‌خواه کمک مالی دریافت کردند. آنها از جمهوری‌خواهانی حمایت می‌کنند که مخالف جدی بایدن هستند.نتیجه این بود که دموکرات‌های میانه‌رو، گروه‌های حامی اسرائیل مانند آیپک را به دلیل تامین مالی تبلیغات کمپین منفی علیه هم حزبی‌هایشان مورد انتقاد قرار دهند.با این همه نمی توان این حقیقت را انکار کرد که مواضع ضد اسرائیلی بایدن موجب شده تا تنش ها در دو بازیگر افزایش یافته و شکاف ها عمیق تر شود.

اوایل سال جاری، بایدن با اشاره به تلاش‌های مداوم برای اصلاح سیستم قضایی اسرائیل، گفت که این بازیگر نمی‌تواند این مسیر را ادامه دهد؛ این موضع گیری، نخست‌وزیر اسرائیل را بر آن داشت تا بگوید در برابر فشارهای تحمیل شده از خارج سر فرود نمی‌آورد.هفته گذشته، بایدن در مصاحبه ای با سی ان ان گفت که ائتلاف راست افراطی حاکم بر اسرائیل یکی از رادیکال ترین کابینه های این بازیگر را تعریف کرده، کابینه ای که در چندین دهه سیاست ورزی اش رخدادی بی سابقه است.

download (1)

هزینه بالای سیاست های «بی‌بی»

با این همه آنگونه که توماس فریدمن، ستون نویس نیویورک تایمز نوشته، نتانیاهو تلاش دارد با کم اهمیت جلوه دادن اهمیت تغیرات کابینه اسرائیل و طرح اصلاحات قضایی، دوستان این بازیگر در آمریکا را سردرگم تر کند.به باور این تحلیلگر، سیاست های «بی‌بی» پر هزینه بوده، تا جایی که امروز نیروهای ذخیره نیروی هوایی اسرائیل از ارائه گزارش به ساختار دیکتاتوری حاکم سرباز زدند، سرمایه گذاران در صدد هستند تا سرمایه شان را خارج کرده و مهاجران یهودی در اعتراض تمایلی برای سفر به سرزمین های اشغالی ندارند.

با این حال، در حالی که رسانه ها از تنش میان اسرائیل و آمریکا در باب گزاره هایی چون فرایند شهرک سازی ها و همین لایحه اصلاح قضایی نوشتند، تحلیلگران به میدل ایست آی  گفتند که واشنگتن هنوز صراحتا خط قرمز روشنی را در باب عبور اسرائیل تعریف نکرده است.فریدمن ضمن تایید این ادعا گفت که رابطه دو بازیگر جدا از سیاست هایی است که واشنگتن و تل آویو را کنار هم قرار داده است. حمایت بی قید و شرط و تزلزل ناپذیر ایالات متحده از امنیت اسرائیل طبیعتا گزاره ای قابل قیاس با اصلاحات قضایی نیست.با این همه به نوشته فریدمن، بایدن هراس دارد و به همین دلیل از  نتانیاهو خواسته دست از اجرای این طرح بردارد چرا که ممکن است ماحصل آن گسسته شدن پیوندها میان اسرائیل و آمریکا باشد؛ مقوله ای که جبران ناپذیر است.

download (2)

بایدن روی طناب راه می رود؟

همزمان تنش ها در داخل سرزمین های اشغالی نیز افزایش یافته است.روزنامه هاآرتص نوشته است که تلاش های کابینه اسرائیل برای بازنگری در دستگاه قضایی صرفا زمینه ساز تشدید درگیری ها شده، بخش عمده ای از نیروهای ذخیره ارتش تهدید کردند که از انجام وظایفشان سرباز خواهند زد. ده ها هزار نفر هم به خیابان ها آمدند، مسئولان بهداشتی هم از اعتصاب گفتند.

توماس فریدمن با اشاره به سیاست های بایدن نوشته که رئیس جمهوری آمریکا در حال راه رفتن روی طناب است چرا که تلاش دارد تا بدون دخالت در امور داخلی اسرائیل زمینه ساز تغییر شود. آن هم در شرایطی که متحدان اسرائیل در کنگره و جامعه یهودیان امریکا می گویند که امروز می تواند سرنوشت ساز شده و رابطه این بازیگر با آمریکا را به شکل منفی تحت تاثیر قرار دهد.به نوشته این ستون نویس آمریکایی، بسیاری از چهره های کلیدی ایالات متحده، خواه راست افراطی، میانه روها یا چپ ها این سیگنال را ارسال می کنند مبنی بر این که بایدن شاید آخرین رئیس جمهوری دموکرات آمریکا باشد که حامی اسرائیل است، پس نگرانی هایش را جدی بگیرید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید