آیا کمپین مبارزه با فساد«شی» قربانی تازه گرفته است؟

وزیر خارجه چین غیب شد؟/ همه به دنبال آقای دیپلمات

کدخبر: ۵۸۶۶۴۰
اقتصادنیوز: در میانه افزایش فعل و انفعال های دیپلماتیک چین، غیبت وزیر خارجه این کشور و سکوت ساختار دیپلماسی پکن به شایعات درباره چرایی ناپدید شدن دیپلمات ارشد چینی دامن زده است.
وزیر خارجه چین غیب شد؟/ همه به دنبال آقای دیپلمات

به گزارش اقتصادنیوز ، وزیر امور خارجه چین سه هفته ای است که در انظار عمومی ظاهر نشده، غیبتی غیرمعمول و در عین حال طولانی آن هم در شرایطی که فعالیت های دیپلماتیک پکن درهم تنیده شده است. طبیعتا غیبت دیپلمات برجسته چینی در کشوری که در عرصه سیاست از عدم شفافیت رنج می برد، زمینه ساز گمانه زنی های بسیاری شده است.

نقش کلیدی دیپلمات غایب چینی

کین گانگ، 57 ساله، دیپلمات حرفه ای و دستیار مورد اعتماد شی جین پینگ، رهبر چین، ماه دسامبر پس از یک دوره کوتاه فعالیت در قامت سفیر چین در ایالات متحده، به عنوان وزیر خارجه فعایتش را آغاز کرد. با سقوط بالن جاسوسی چین که زمینه ساز تشدید تنش ها میان پکن و واشنگتن شد، کین در قامت وزیر خارجه چین، آمریکا را به چالش کشید. این دیپلمات برجسته همچنین در راستای تنش زدایی با ایالات متحده نقش کلیدی ایفا کرد، در همین راستا دیدارش با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی‌اش در جریان سفر او به پکن در اواسط ژوئن، قابل تبیین است.

107258721-1687070833223-gettyimages-1258784648-AFP_33K67TB

سکوتی که تردیدها را افزایش داد

اما کین از 25 ژوئن پس از دیدار با مقام های سریلانکا، ویتنام و روسیه در پکن در انظار عمومی دیده نشده است.به نوشته سی ان ان، کین در آخرین حضور عمومی اش، با چهره ای خندان در حال راه رفتن در کنار آندری رودنکو معاون وزیر امور خارجه روسیه دیده شد؛ همانی که پس از پایان شورش واگنر راهی پکن شد تا با مقام های چینی رایزنی داشته باشد.دنگ یوون، سردبیر پیشین یکی از روزنامه های حزب کمونیست که اکنون در ایالات متحده زندگی می کند، در این باره گفت: با توجه به موقعیت و نفوذ چین در جهان، حقیقتا عجیب است که وزیر امور خارجه این کشوربیش از 20 روز است که در انظار عمومی ظاهر نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره غیبت طولانی‌مدت کین در نشست خبری روز دوشنبه، گفت که هیچ اطلاعاتی برای ارائه ندارد. او در ادامه افزود که فعالیت‌های دیپلماتیک چین طبق معمول انجام می‌شود.غیبت کین در میانه افزایش فعالیت‌های ساختار دیپلماتیک پکن، در میانه سفرهای چهره های بلندپایه امریکایی چون جانت یلن و جان کری، بیش از هر زمان برجسته شده و به گمانه زنی ها در باب پشت پرده نبودنش دامن زده است.

im-652000

پشت پرده ناپدید شدن آقای دیپلمات

در این میان خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی اتحادیه اروپا گزارش داد که چین قرار بود در اوایل ماه جاری با جوزف  بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پکن دیدار کند، اما پس از این که چین قول و قرارهایش با این نهاد اروپایی را غیر قابل قبول خواند، دیدار فوق به تعویق افتاد.به گزارش رویترز، اتحادیه اروپا تنها دو روز قبل از ورود بورل در تاریخ 5 ژوئیه از تعویق مطلع شد.

وزیر خارجه ناپدید شده چین همچنین در نشست سالانه وزیر امور خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (ASEAN) در اندونزی حاضر نشد. در عوض، وانگ یی، دیپلمات ارشد چین به جای او در این گردهمایی شرکت کرد.به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه چین سه شنبه گذشته در یک نشست خبری گفته بود که وزیر خارجه پکن به دلیل وضعیت سلامتش نمی تواند در نشست آسه آن شرکت کند.اما این پاسخ در متن رسمی جلسه توجیهی که در وب سایت وزارتخانه منتشر شد، وجود نداشت. وزارت خارجه چین اغلب محتوایی را که حساس می‌داند از متن جلسات توجیهی منظم خود حذف می‌کند.

چرایی بی اعتمادی چینی ها به ساختار حاکم

اشاره ضمنی مقام های پکن به وضعیت سلامت کین نتوانسته به گمانه زنی ها درباره چرایی غیبتش پایان دهد.به گفته دنگ، تحلیلگر مستقر در ایالات متحده، افزایش شایعات ماحصل عدم شفافیت حاکم بر سیستم سیاسی چین است؛ ساختاری که در چارچوبش از اطلاعات به دقت حراست شده و تصمیم های مهم پشت درهای بسته اتخاذ می شود.در دوران ریاست «شی»، عدم کرده است. کند.ناظران در این باره بر این باورند که عدم شفافیت چالش تمامی رژیم های توتالیتر است. رژیم‌های توتالیتر ذاتا بی‌ثبات هستند، زیرا رهبر چنین ساختارهایی به تنهایی در باب همه چیز تصمیم گیری می کند.

_126347570_gettyimages-1238182438

قربانی تازه کمپین «شی»

به باور عمومی اگر اتفاق غیرعادی برای یک مقام ارشد بیفتد، این ابهامات مطرح می‌شود که آیا روابط آن فرد با رهبری این کشور تیره شده یا این که آیا این نشانه ای از بی ثباتی سیاسی حاکم است.مقام های ارشد چین در گذشته از انظار عمومی ناپدید شده اند، اما ماه ها بعد توسط ناظر انضباطی حزب کمونیست حاکم فاش شد که آنها برای تحقیقات در بازداشت بودند. چنین ناپدید شدن های ناگهانی به یک ویژگی مشترک در کمپین مبارزه با فساد «شی» تبدیل شده است.

به گفته دنگ، آنچه حساسیت ها درباب غیبت کین ارا افزایش داده، رابطه نزدیک او با شی است، همانی که پاییز گذشته برای سومین دوره در قدرت ماند.کین توسط شی در رتبه‌های بالاتر تعریف شد. به همین دلیل هرگونه مشکلی با او منعکس کننده تنش میان رهبری با مقام زیردستش است. از منظر گروهی دیگر چنین رخدادی شاید نشان از آن باشد که شی در انتخاب فرد مناسب برای تصدی این عنوان شکست خورده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید