رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس:

ایران باید پیام های جدی به آمریکا ارسال کند /اسرائیل به دنبال جنگ است

کدخبر: ۵۶۸۸۷۹
اقتصادنیوز: فلاحت پیشه می گوید: عربستان و کشورهای متحد آن اهداف مختلف برای تنش زدایی با ایران دارند. در راس اهداف آنان دور کردن منافع ریاض و متحدانش از قلمروی تنش های احتمالی است.
ایران باید پیام های جدی به آمریکا ارسال کند /اسرائیل به دنبال جنگ است

به گزارش اقتصادنیوز، تحرکات اسرائیل علیه ایران به نزدیکی مرزهای کشورمان رسیده است، بعد از آذربایجان، روز گذشته سفارت این رژیم در ترکمنستان نیز افتتاح شد. 

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس به اقتصادنیوز می گوید؛ « اسرائیلی ها می‌خواهند در برابر ایران یک عمق استراتژیک برای خودشان شکل بدهند. ایران و رژیم صهیونیستی به سمت تنش حرکت می کنند. اگر در آینده‌ نزدیک ایران و غرب به سمت تنش زدایی حرکت نکنند شرایط برای جنگ افروزی اسرائیل فراهم است.»

گفتگوی کامل حشمت الله فلاحت پیشه را با اقتصادنیوز در ادامه می خوانید؛

***********

حشمت الله فلاحت پیشه، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفتگو با اقتصادنیوز به با اشاره به تحرکات اخیر اسرائیل و آذربایجان گفت: منطقه به سمت یک آرایش واقعی حرکت می کند. این آرایش در منطقه دو منتهی علیه دارد که یک قسمت آن تنش بوده و قسمت دیگر آن تنش زدایی است. دو جریانی در منطقه شکل گرفته که تاکنون بی سابقه بوده است. در یک سمت عربستان و کشورهای نزدیک به او در راس تنش زدایی قرار دارند و در سمت دیگر رژیم صهیونستی قرار دارد که تنش ها را تشدید می کند. 

هدف اصلی عربستان از ارتباط با ایران

وی ادامه داد: جریان تندرویی که در تل آویو بر سر کار است، می خواهد تنش های خود با ایران را پیش بیاندازد و بازیگرانی مانند آمریکا را وارد این تنش ها کند. این دو جریان تنش و تنش زدایی بی ارتباط با هم نیستند؛ یعنی عربستان و کشورهای متحد آن اهداف مختلف برای تنش زدایی با ایران دارند. در راس اهداف آنان دور کردن منافع ریاض و متحدانش از قلمروی تنش های احتمالی است. 

به گفته‌ نماینده سابق مجلس، عربستان و متحدانش، تنش ایران با اسرائیل و تنش غیر مستقیم ایران با آمریکا را محتوم می دانند و سعی می کنند که گلیم منافع خودشان را از آتش احتمالی چالش بین تهران و تل‌آویو و واشنگتن دور کنند. 

فلاحت پیشه با بیان اینکه اگر برای ایران در تنش زدایی با عربستان، منافع اقتصادی اولویت دارد، برای عربستانی ها منافع اقتصادی آخرین اولویت است، گفت: اما از سوی دیگر، جریان افراطی حاکم بر رژیم صهیونیستی سعی بر این دارد که تا زمانی که شرایط امنیتی در منطقه حاکم است؛ چالش های امنیتی خودش را به صورت قهرآمیز حل کند. 

فلاحت پیشه

فرصت طلبی اسرائیل از تنش آمریکا و چین؟

وی افزود: صهیونیست ها پیش بینی می کنند که آمریکایی ها، در راستای چالش هژمونیک با چین به دنبال نقل و انتقال نظامی به شرق و دریای چین باشند. بنابراین، سعی می کنند پای آمریکایی ها را در اینجا نگه دارند که اگر چالش احتمالی با ایران شکل گرفت؛ از پشتوانه سنتکام برخوردار باشند. 

رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بعد از آنکه ایران و آمریکا به سمت تنش زدایی حرکت نکردند و مسائلی مانند برجام، از دستور کار خارج شد؛ صهیونیست ها قصد دارند توام با یک جنگ محدود عمق استراتژیک ایران در منطقه را هدف قرار بدهند. چرا که اعتقاد دارند علی رغم همه سیاست های اسرائیل و آمریکا، عمق استراتژیک ایران در حال گسترش است. 

شرایط برای جنگ افروزی اسرائیل فراهم است اگر...

وی افزود: تحرکات دیپلماتیکی که در آذربایجان و ترکمنستان در همین راستا شکل می گیرد و اسرائیلی ها می‌خواهند در برابر ایران یک عمق استراتژیک برای خودشان شکل بدهند. ایران و رژیم صهیونیستی به سمت تنش حرکت می کنند. اگر در آینده‌ی نزدیک ایران و غرب به سمت تنش زدایی حرکت نکنند شرایط برای جنگ افروزی اسرائیل فراهم است.

فلاحت پیشه گفت: ضمن آنکه، نیروهای تحت امر ایران بیکار نمی نشینند و اگر به این نتیجه برسند که اسرائیل به سمت پایان دادن به حملات مقطعی رفته و حملات نامحدودی را به مواضع آنان انجام می دهد، با یک چالش فراگیر مواجه می شویم. نتانیاهو و تندروهای اسرائیل می دانند برای غلبه بر چالش های داخلی نیازمند یک جنگ خارجی هستند. 

ایران به آمریکا پیام ارسال کند

این تحلیل گر مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که در این شرایط ایران باید چه کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران باید پیام های جدی را برای آمریکا ارسال کند؛ مبنی بر آنکه اگر رژیم صهیونیستی اقدامی را بر علیه تهران انجام بدهد، ورود آمریکایی ها به جنگ می تواند مانع اجرای سیاست نظامی و دفاعی گذشته ایران شود. 

وی افزود: هر منطقه لجستیکی که از اسرائیل پشتیبانی کند، برای ایران یک هدف است و حتی تنش زدایی با کشورهای عربی هم مانع سیاست دفاع تمام منطقه ای ایران نخواهد بود. در حال حاضر، کشوری مثل عربستان با تنش زدایی با ایران شاخص اقتصادی خودش را پیش برده است.

ایران نباید امتیازات جدیدی به چین بدهد

فلاحت پیشه ادامه داد: ایران نیز به عنوان گام بعد از رفت و آمد نمایندگی ها باید طرح های ابتکاری اقتصادی و امنیتی منطقه ای را در دستور کار قرار بدهد. ایران و عربستان باید به گونه ای عمل کنند که اگر رژیم صهیونیستی وارد چالش های تازه شد، بداند که این چالش  کل منطقه را در بر خواهد گرفت. 

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس دهم با اشاره به نقش میانجیگری چین در تنش های منطقه گفت: چین به دنبال منافع خودش است. چینی ها یک اطمینان خاطری را به کشورهای عربی دادند که آنان را در چالش هژمونیک خودش با آمریکا در اردوگاه رقیب نبینند. به طور طبیعی زمانی که پای امنیت ایران در میان است، ملاحظات ارتباطات با روسیه و چین نباید کشور را از مولفه های امنیتی خودش دور کند.

وی افزود: به عبارتی، آنچه که در پکن مهم بود، تنش زدایی ایران و عربستان بود و ایران نباید امتیازات جدیدی به آنان بدهد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید